סימביוזה (צילום Thibaut Voisin)

אילו עצים יכלו לדבר: טכנולוגיה, אמנות וטבע נפגשים בתערוכה בפריז

עבודת אמנות דיגיטלית מחפשת להחיות את העצים סביבנו ולהקנות להם קול בדיון העכשווי על שינויי מזג האוויר הקיצוניים בעולם

עצים הם בין האורגניזמים החיים הגדולים והעתיקים ביותר בכדור הארץ שלנו. מסתבר שיש להם ותק של יותר מ 385,000,000 שנים. עד היום, אזורי יערות המהווים את הרוב המכריע של החומר החי הנמצא על הכדור שלנו. לצורך ההשוואה, בני אדם חיים בקושי 3,000,000 שנים כאן ולמרות שזה נראה לנו שהם בכל מקום, הם מייצגים רק כ 0.01 אחוז מהחומר האורגני. לאורך השנים, עצים היו נושאים למחקרים ותגליות מדעיות שחשפו את האינטליגנציה, הרגישות וכמובן את ההשפעה שלהם על הסביבה.

כשאמנות ומדע נפגשים

ולמה כל ההקדמה הזו? 'סימביוזה', היא עבודה המוצגת בימים אלו במרכז האומנות קרטייה שבפריז. היא ממוקמת בגנים החיצוניים המקיפים את המבנה. למעשה, מדובר במיצג דיגיטלי המהווה גשר בין אומנות למדע שהוא פרי שיתוף פעולה בין האמן ההולנדי טיכס ביארסטקר (Thijs Biersteker) וסטפאנו מנקוסו (Stefano Mancuso), אחד מהביולוגים המובילים בתחום הנוירו-ביולוגיה הצמחית. ביארסטקר, יוצר מיצבים אינטראקטיביים הנוגעים בנושאים הבוערים בעולם כיום. כך, הוא משלב מחקרים מדעיים עם טכנולוגיות חדשות ומנגיש את המידע לצופה.

12 חיישנים

בפרויקט שבמרכז קרטייה חבר ביארסטקר למנקוסו ולמעבדתו הבינלאומית לנוירו-ביולוגיה צמחית שבפירנצה. השניים פיתחו מערכת נתונים, שמעריכה בזמן אמת את השפעת שינויי האקלים על הטבע. יחד, הם יצרו סדרה של 12 חיישנים שהוצבו בתוך ומסביב לשני עצים החיים בגן. החיישנים מודדים יותר מ 1,800 פריטי מידע, שבהם: קרינת שמש, רמות פחמן דו חמצני, איכות אוויר, טמפרטורה, לחות, גשם ועוד.

מדידת פחמן דו חמצני (צילום Thibaut Voisin)
מודד לחות קרקע (צילום Thijs Biersteker)

עץ הטבעות

הנתונים המתקבלים מוצגים על פני שני מסכים כדפוס טבעות, המדמות את אלו המסתתרות בבולי עץ. בטבע, הטבעות מתווספות אחת לשנה ומסמלות את שנות חיי העץ. בפועל, משתנים כמו שינויי אקלים, מחלות, שריפות ביערות, בצורות וזיהום אוויר משבשים את צורתן ומשפיעים על חיי הצמח. במיצב של השניים, לעומת זה, קצב גדילתן של הטבעות מואץ, וכל שנייה נוספת טבעת אחרת. צורתן ועוביין מתעדות ומספרות על המתרחש סביבן. 

עיבוד נתונים (יחצ)
טבעות (צילום Thijs Biersteker)

חיים בצוותא

הפרויקט ממחיש למבקרים את הרגישות והחיות של העצים הסובבים אותנו, וכך גם את יחסי הגומלין שלנו, בני האדם והטבע, החיים יחד ותלויים זה בזה. "אני מאמין שהקשרים הסימביוטיים והתקשורתיים בטבע, שנחקרו ב'סימביוזה', הם המפתח להכנת האנושות להבנת הערך של מערכת אקולוגית הרמונית הנחוצה לעתיד, שהוא איזון בין טכנולוגיה, אנושות וטבע" אומר ביארסטקר. מבחינתו, המיצב מהווה קול ממשי ומוחשי לעצים החיים בדממה, בדיון העכשווי והכל כך רלוונטי בימינו לגבי שינויי האקלים הקיצוניים בעולם. 

מתייחס למזג אוויר (צילום Thibaut Voisin)

גיבורים ראשיים

העבודה של ביארסטקר ומנקוסו, היא חלק מתערוכה חדשה שנפתחה במרכז האמנות קרטייה שבפריז, המציבה את העצים תחת אור הזרקורים ומציגה אותם כגיבורים ראשיים. תחת הכותרת 'אנחנו העצים', התערוכה בוחנת שאלות אקולוגיות ואת מקומם של בני האדם בעולם החי. כך, משלבת התערוכה מדענים, פילוסופים ואמנים, ומציגה את הקשרים הייחודים ואת הרעיונות שלהם העוסקים בשלושה נושאים עיקריים: ידיעת העצים – מחקרים בתחום הבוטניקה והביולוגיה, אסתטיקה – התבוננות על הטבע, טרנספורמציה וחקר פריטים העשויים מעץ ולבסוף, ההשפעה וההרס המתועד על ידי תצפיות ועדויות חזותיות.

מתוך התערוכה (צילום Luc Boegly)
שאלות אקולוגיות (צילום Thibaut Voisin)

התערוכה מאגדת פרויקטים של אמנים מכל העולם: אירופה, דרום אמריקה, ארה"ב, אירן ואף אמנים מקהילות ילידים החיים ויוצרים מלב יער האמזונס. מוצגות בה עבודות במדיה מגוונים הממחישות את היופי, הבינה והחשיבות של האבות הקדומים הללו בחיינו.

מכל העולם (צילום Luc Boegly)
מדיה שונים (צילום Luc Boegly)

Nous les arbres, מרכז האמנות קרטייה, פריז. עד: 10/11.

הבנת החשיבות (צילום Luc Boegly)

אולי יעניין אותך גם...