שי אהרון, אמן מיניאטורות, פתיח הסדרה חזרות
המיניאטורות של שי אהרון. צילום: דן פרץ

הגודל כן קובע: ראיון עם האומן שכולם מכירים אבל לא יודעים זאת

את שי אהרון כולכם כבר פגשתם, על במת התיאטרון או מאחורי מסך הטלוויזיה. הוא יוצר מיניאטורות, מעצב במה ותלבושות, בהצגות, הפקות וסדרות טלוויזיה שבטוח כבר ראיתם.

שי אהרון התחיל ליצור לפני המון שנים, אך הכיר בעצמו כאומן מיניאטורות רק ב- 2007. הוא מעיד על כך שתמיד הייתה לו תשוקה ליצירה ולעבודה עם חומרים ושלאורך השנים היו לו התנסויות רבות בסוגי יצירה שונים, שבסופן, התאהב ובחר ביצירת מיניאטורות של אוכל בעיקר. במקביל להתפתחותו כאמן מיניאטורות, הוא למד עיצוב במה ותלבושות בסמינר הקיבוצים ומאז סיומם ב- 2015 הוא עובד גם כמעצב במה ותפאורה בתיאטרון ובהפקות טלוויזיוניות שכולם מכירים.

מיניאטורה, עיצצוב מיניאטורות, שי אהרון
את מנת הדג בבקשה

איך התחיל הרומן שלך עם עיצוב מיניאטורות ולמה דווקא אוכל?
"הרומן התחיל עם סיום הלימודים בתיכון. בתור ילד ונער סבלתי מאוד מעודף משקל ובתקופה הזו התחלתי תהליך של הרזייה ושמירה על הגוף שלי. אני מבין בדיעבד שהעיסוק האומנותי באוכל מיניאטורי היה מנגנון שעזר לי להתמודד עם התהליך משנה החיים הזה".

והיום?
"אני מוצא את עצמי נמשך לתחום המזון ולא משחרר, בטח כיום, עם מהפכת האינסטגרם שלקחה את העולם הויזואלי שמתלווה לקולינריה למקומות חדשים, ומקורות ההשראה בכל מה שנוגע לאסתטיקה של אוכל נהיו אינסופיים". 

קולינריה מיניאטורית, מיניאטורה, שי אהרון, מעצב מיניאטורות
רק ביס קטן…

העיסוק בקולינריה לא הגיע משומקום

אתה מאוד קשור לאוכל. מפתיע שאתה עוד לא עוסק בקולינריה עצמה.
"אני אופה ומבשל מצוין, בבית ואצל חברים" מציין אהרון בחיוך.

ובכל זאת?
"חשבתי על זה בעבר. הייתי אמור להתחיל ללמוד עיצוב במה בסמינר הקיבוצים, התקבלתי ואפילו הגעתי ליום הראשון ללימודים, אבל אז החלטתי שלא, זה לא מתאים לי. באותה שנה נרשמתי ללימודי קונדיטוריה אצל אסטלה וסיימתי לימודים בקורס מורחב. מהקורס הזה יצאתי עם ידע רחב ולמדתי טכניקות שמשמשות אותי היום בחשיבה ובייצור המיניאטורות".

 

אהרון הבין שהוא מעדיף להתעסק למחייתו בחומרים פולימוריים ולא בקמח ולפסל מיניאטורות מאשר לאפות עוגיות ריבה אכילות. מדירתו התל אביבית, בה הוא חי עם בן זוגו רועי וכלבם יוגי, הוא משקיע יותר בתשוקותיו האמיתיות ומפתח עוד טכניקות ויצירות חדשות ומגוונות. הוא עובד בעיקר עם פימו, סקלפי וסרניט, אך מספר שככל שעוברות השנים הוא מוצא את עצמו עובד עם חומרים נוספים כמו: אפוקסי, פוליאסטר, ABS, פוליאורטין מוקצף וסוגי פלסטיק שונים. "בשנה האחרונה לקחתי מספר שיעורים בקרמיקה והתחלתי לייצר בעצמי את צלחות וכלי ההגשה המיניאטורים שלי מפורצלן".

עוגה קטנה, עוגה מיניאטורית, עיצוב במה
Black Forest Cake

מוכן לכל אתגר שיבוא

מי הם הלקוחות שלך? אנשי קריאייטיב? פרטיים, או חברות מסחריות?
"גם, גם וגם. אני מייצר בעיקר מיניאטורות לאספנים בקנה מידה 1:12 או 1:6 ומעבר למנות אוכל קטנות, אני מייצר מודלים המכילים סצנות מיניאטוריות, בהן המזון הוא לרוב התמה המרכזית. הלקוחות הפרטיים בדרך כלל מתעניינים יותר בתכשיטים ובמיניאטורות האלו המוצעים למכירה באחת החנויות המקוונות שלי ב- ETSY. כשפונות אליי חברות מסחריות ואנשי פרסום, הם לרוב רוצים לשתף פעולה וליצור משהו חדש ואחר".

 

אפשר להזמין פיס בודד אחד בהזמנה אישית?
"בוודאי, אני נהנה להיענות לכל אתגר שהלקוחות שלי מציבים לי".

 

אם אתה כל כך נהנה מהמיניאטורות מאיפה הגיעה ההחלטה ללמוד עיצוב במה ותלבושות?
"האהבה שלי לעולם התיאטרון התחילה בגיל מאוד צעיר. במקביל לעבודה עם חומר תמיד נמשכתי גם לכל סוגי היצירה הקשורים בתיאטרון: כתיבה, משחק, בימוי ועיצוב. הלימודים במסלול לעיצוב לבמה ותפאורה היוו עבורי פתרון אולטימטיבי לחיבור בין שתי התשוקות שלי, אז שנתיים לאחר לימודי הקונדיטוריה הבנתי שאני רוצה שהתחום הזה יהיה חלק מחיי ונרשמתי שוב ללימודים בסמינר. עם הזמן עיצבתי תפאורות להצגות בפרינג', ומונודרמות, ובבמות רפרטואריות של תיאטרון הבימה, בית ליסין ויידישפיל. עבדתי גם בטלוויזיה כמעצב תפאורה של הסדרה "מדינת הגמדים" של תאגיד השידור כאן, פרויקט שנמשך כשנה וחצי ופתח עבורי עולם חדש ומרתק".

עברה לך מחשבה בראש לעזוב את העיסוק במיניאטורות ולהתמקד יותר בעיצוב במות?
"האמת שלאחר סיום הלימודים בסמינר התמקדתי אך ורק בעיצוב במה ותפאורה עבור תיאטראות שונים בארץ, אך בשנתיים האחרונות חזרתי להקדיש יותר זמן לתחום הזה, עם פיתוח מותג המיניאטורות שלי, והמטרה שלי כרגע היא להמשיך לעסוק בשניהם ולממש את הפוטנציאל הגלום בחיבור בין שני העולמות".

עיצוב תיאטרון, עיצוב במה, שי אהרון
"אני רוצה שהתחום הזה יהיה חלק מחיי"

ואיך אתה מסביר את הדיסוננס של יצירת פריטים כל כך מיניאטוריים ובמקביל במות כאלו גרנדיוזיות?
"מבחינתי המעבר בין העולמות הוא לא משמעותי כמו שזה נראה מהצד. תפאורה לבמת תיאטרון לרוב תתחיל במודל מיניאטורי, בקנה מידה של 1:25, וגם מיניאטורה היא אינטרפרטציה של מודל גדול יותר. מה שחשוב הוא לשמור על דיוק ותשומת לב לפרטים, לא משנה באיזה קנה מידה אני יוצר".

 

בינתיים, נראה שזה מצליח לו. לא משנה באיזו קנה מידה אהרון יוצר, הוא מממש את התשוקות שלו, מפסל מיניאטורות, מעצב במות ואפילו מחבר בין שני העולמות; הוא משתמש ביכולת הייחודית שלו לשלב בין עיצוב תפאורה ומיניאטורות לתוך יצירה אחת. הוא עשה זאת ב'מדינת הגמדים' ובסדרה המדוברת של השנה 'חזרות', בה הוא עיצב את הפתיח מתחילתו ועד סופו עם יוצרי הוידיאו של הסדרה, איתמר תורן ואלמוג סלע.

כבר עובד על הדבר הבא

'חזרות' משלבת את התשוקות שלך. היא מסמלת את ה'פיק' עבורך?
"שאלה קשה. לתחושתי עדיין לא הגעתי ל'פיק'. יש לי אוסף מחברות עם סקיצות, רעיונות ופיתוחים המשלבים עיצוב במה, מיניאטורות וקולנוע, כך שאני מרגיש שאני עדיין צובר ידע וניסיון ומרחיב את תחומי המידע שלי. יש המון תתי תחומים שעדיין לא נגעתי בהם אבל הם על הקנה".

 

אנחנו מחכים לראות מה אהרון יעשה בהמשך, וכרגע יכולים רק לספר לכם שאת היצירות הקטנטנות שלו אתם יכולים לרכוש בחנות לתכשיטי מזון או בצרכנייה המיניאטורית או גם סתם לעקוב אחר עמוד האינסטגרם ולגלות עולם חדש מופלא.

יש לכם רעיון? מחשבה? סיפור שתרצו לספר לנו? כתבו לנו ~>

אולי יעניין אותך גם...