להתראות בשנה הבאה (צילום יחצ)

אקורד סיום: Salone Del Mobile בטרנדים ומספרים

שבוע העיצוב במילאנו נחשב לקרנבל עיצובי אחד גדול. אבל מי שרוצה לדעת באמת מה קורה בתחום עיצוב הפנים והריהוט, חייב להקדיש זמן גם לביקור במקום בו מתאספים כמעט 2,500 מציגים

כחודש עבר מאז שננעל יריד העיצוב הגדול בעולם הלא הוא Salone Del Mobile המתרחש מדי שנה במילאנו. על פי קברניטי היריד, נראה שהמהדורה ה-58 שלו הוכתרה בהצלחה מרובה, הן במספר המבקרים והן בכמות ואיכות העסקים שהתקיימו בו. 386,236 המבקרים, שהגיעו ליריד במשך שישה ימים, מ 181 מדינות, סימנו עליה של 12% ממספר המבקרים לפני שנתיים אז גם התקיימו תערוכת התאורה ותערוכת חללי העבודה. 2,418 מציגים היו ביריד ותערוכותיו, מתוכם 34% הגיעו מ 43 מדינות ו 550 מעצבים מתחת לגיל 35 שהשתתפו בתערוכת הכישרונות הצעירים SalonSatellite. 

"סגרנו את היריד של שנת 2019 בהרגשה חיובית ביותר" אמר קלאודיו לוטי, נשיא היריד "השקענו באיכות ושיקפנו שוב את התשוקה שלנו להשתפר מדי אירוע. עבדנו בצמוד עם מעצבים, אומנים ואנשי מקצוע מתחומי התרבות והתקשורת במטרה להמשיך לייצר מוצר חדשני ונרטיבים שיועילו לחיזוק ערכם של חפצי העיצוב שהוצגו. כתוצאה מכך, ראינו לא רק עליה במכירות, אלא גם את היכולת שלנו ליצור מערכת שמתעלה מעל לעסקים ומציעה חוויה גלובלית, שבה רעיונות חדשים הם מה שחשוב. בשל כל זה, היריד הוא ייחודי מסוגו, עם יכולת למגנט אליו אנשי מקצוע, חובבים וקהל רחב אל אירוע מסחרי שקשור בצורה הדוקה לעיר מילאנו ולמה שמתרחש בה בו זמנית".

עוצמה של גודל ותכן (צילום יחצ)

פוקסס ודה וינצ'י באותה סירה

אי אפשר לדבר על הסלון של מילאנו מבלי להזכיר את האכסנייה שבה הוא מתקיים. ה Rho Fiera Milano מתפרס על פני שטח של חמישה ק"מ, מה שאומר שיש המון הליכה ולכן צריך להתארגן בהתאם עם נעליים נוחות, בקבוק שתייה ומשהו מתוק, ככה שיהיה. את המקום העצום, שתכנן האדריכל מסימיליאנו פוקסס, מקשטות חזיתות הביתנים העצומות העשויות זכוכיות ומראות ממוסגרות בפלדת אל חלד. סימן ההכר של הפרויקט, הוא עמוד השדרה שמהווה סככה עצומה וגלית המכסה פני שטח של כ 47,000 מ"ר.

הגודל והעוצמה של המקום מחייבים לתכנן היטב את סדר היום. שווה לשים לב היכן מוצג כל דבר שרוצים לראות כדי להימנע מהליכה מיותרת שעשויה להגיע לכדי קילומטרים רבים. ביום היחיד בו ביקרתי ביריד, הספקתי לראות כמו שצריך ביתן אחד ויחיד (16) וכן לרוץ עד לקצה הרחוק של המתחם כדי לבקר גם בתערוכת המעצבים הצעירים שמאוד אכזבה השנה. 

מרכז הירידים במילאנו (צילום Ramon Prat)

אחת הידיעות הראשונות שיצאו לקראת ה Salone del Mobile, התייחסה להומאז’ שהתקיים בעיר לרגל 500 שנה למותו של לאונרדו דה וינצ’י. בכך, העיד הסלון על מאמציו לחזק עוד יותר את הקשר עם העיר מילאנו ומה שהיא מייצגת. כך, ולרגל התאריך העגול של דה וינצ’י, הנחשב לבנה המאומץ של מילאנו, נוצרו שני מיצבים תרבותיים חווייתיים:

הראשון, ‘מים. החזון של לאונרדו’, תוכנן על ידי Marco Balich והוקם במיוחד לכבוד האירועים בתעלת Conca dell’Incoronata וניבנה ברוח הרנסנס אך עם מבט לעתיד בצורה של משטח מים שבקצהו מסך לדים ענק שיהווה מעין חלון למילאנו העתידנית כשהוא מציג קו רקיע משתנה בהתאם לשעות היום. מתחת למבנה הזה, בתוך תעלת המים, הוקם חדר פלאות שבו חוו המבקרים את היופי, האנרגיה והצורה של המים כשהם כמו עטופים במופע אורקולי. המיצב השני, De Signo, הוצג בתערוכה עצמה בצורת חוויה וירטואלית שתשלב בין שפות הקולנוע ותפאורת התיאטרון. כאן, דיבר המיצב על עיצוב ואומנות איטלקיים החל בימיו של המאסטר הגדול ועד ימינו. 

מיצב Aqua (צילום יחצ)

תאורה ועיצוב משרדי

כמדי שנתיים, הוקדש הפעם הסלון, מעבר לתצוגות הריהוט, לתערוכת תאורה – Euroluce ולתערוכת ריהוט משרדי – Workplace3.0. בשטח של קרוב ל 40,000 מ"ר של תצוגה ו 485 מציגים מהטובים בתחום, בחציים כאלה שהגיעו מחוץ לאיטליה, הוצגה תערוכת התאורה זו הפעם ה 29 שבה מיטב החידושים הטכנולוגיים והעיצוביים בתחום. התערוכה כללה גופי תאורה המיועדים לפנים, לחוץ, לתעשייה, לאירועים וכדומה. לצד אלו, לא מעט תשומת לב הוקדשה לקיימות ולחסכון באנרגיה.

תערוכת הריהוט המשרדי התייחסה בעיקר לשינויים החלים על סגנון העבודה ובעקבותיהם על עיצוב מקומות העובדה. בגלל עולם העבודה המשתנה במהירות, הוקדשה התערוכה לתכנון עיצובי וטכנולוגי ועסקה בגישות חדשות כמו גם בדרכים ופתרונות למקומות העבודה של העתיד בהם יעמדו במרכז הממד האנושי והטכנולוגיות החכמות. התערוכה, שכללה למעלה מ 100 מציגים, הדגישה במיוחד פריטים שהותאמו לאזורי קבלה וחללי משרדים.

עיצוב וקיימות (צילום יחצ)
בבב (צילום יחצ)

בביתן מספק 16 העצום הציגו החברות והמותגים הגדולים ששווה לראות אותם תמיד כדי לחוש מה יהיה הדבר הבא ואיך ייראו הבתים של כולנו בשנים הקרובות. והנה כמה מהמגמות שזיהינו שבלטו מבחינתנו במיוחד:

עולם של צבע

הדבר הראשון שבולט לעין תוך כדי הליכה בין חללי התצוגה השונים הוא הצבע. עוד לפני שרואים צורות ומרקמים – רואים, קודם ולפני הכל, צבע. גוונים רבים השתלבו עם הסביבה והטבע והתמקדו בחומים – מבז' ועד חום כהה, ובירוקים וכחולים עמוקים. לצד אלה, נכחו גוונים עמוקים של בורדו וכתום (טרה קוטה) כמו גם גוון חמים של קארי צהוב.

ירוק וכחול עמוק, FLOU (צילום יחצ)
אדום, כתום וקארי, Zanotta (צילום יחצ)

הגובה קובע

כמעט בכל חלל תצוגה בתערוכה נצפו רהיטי ישיבה נמוכים. בין אם מדובר בספות רביצה ענקיות, בספות דו ותלת מושביות, בהדומים מכל הסוגים והגדלים ובכורסאות וכסאות נוח – הישיבה לרב קרובה הרבה יותר מבעבר לאדמה. כל זה תורם ליצירת אווירה פחות פורמלית, קלילה יותר וכזו המזכירה אולי את מדורת השבט של פעם שהיום הפכה בחלק מהבתים לאובססיית הטלוויזיה. שולחנות קפה וצד רבים הונמכו גם הם ולעיתים הגיעו לגובה של סנטימטרים ספורים מהרצפה. בתצוגות רבות, נראה מקבץ של שולחנות בגדלים, צורות וחומרים שונים.

נמוך נמוך, Living Divani (צילום יחצ)
עם שולחנות צד נמוכים בהתאם, FLOU (צילום יחצ)

רכות בהתאמה אישית

הישיבה הנמוכה השתלבה ברב המקרים גם בריכוך הפינות וויתור על זוויות חדות. הקווים דמויי האמבה מרככים ומרגיעים את האווירה בחדר ויוצרים מראה שלו ונינוח. רבים מהמושבים פחות רשמיים ומחייבים ומגיעים כשהם מודולאריים וניתנים לערבוב והתאמה. האופציה לחבר חלקים מדגישה גם את הפוטנציאל להפוך את המושבים לכאלה שניתן לעשות בהם שימוש בצורות שונות ובכיווני ישיבה שונים. כל זה פותח פתח גם לכמה התרחשויות שיכולות להתקיים באותו חלל בו זמנית.

 

נמוך, עגלגל, רך ומודולאיר, Herman Miller (צילום Nicholas Calcott)

מצד אחד טבע

עניין הסביבה ואיכותה ממשיך להעסיק רבים מהמותגים בין אם מדובר, כאמור, בגוונים ובין אם בחומר וצורה. ביתנים רבים התקשטו בצמחייה אמיתית בעוד שאחרים הציבו את פרטי הריהוט שלהם על רקע צילומי ענק של נוף אורבני וטבעי. רבים מהפריטים עצמם הופיעו בגימורים בעלי מרקמים והדפסים שנלקחו מעולם הטבע. על קולקציות מסוימות היו הדפסים של אגרגטים, אבנים, סלעים, שמיים, ירח וחלל. חלק מהרהיטים אף קיבלו צורות של נוף עירוני או טבעי כמו למשל הקולקציה Land של נאוטו פוקסאווה למותג PLANK. המונח 'ביופיליה', המתאר את הנטייה האנושית המובנית להתקשר לטבע ולהתפעם ממנו, בהחלט נכח באוויר ובאווירה. הרבה חיפויי עץ, הרבה אבן, ניסיון לייצר תאורה טבעית וכאמור – גם צמחים וצמחייה, אמיתיים או מדומים, היו שם כולם בניסיון להכניס את החוץ כמה שיותר פנימה.

הפתעה, Kartell (צילום יחצ)
החוץ נכנס פנימה, Zanotta (צילום יחצ)

מצד שני טכנולוגיה

הגלגל הזה לפיו ככל שהזיקה לטבע חזקה יותר כך גם חזקה הכמיהה לחדשנות ועתידנות – ידוע כבר מזה זמן רב. ביריד של מילאנו, ניכר היה שהחברות לא רק מנסות לחדש טכנולוגית אלא גם לדחוף חומרים שונים לקצוות חדשים וחדשניים של יכולת. הכוונה היא, לחומרים שיהיו גם אסתטיים מאוד, גם קלילים וגם פונקציונאליים. Kartel למשל, הציגה כיסא חדש שעוצב על ידי פיליפ סטארק אבל נוצר באמצעות בינה מלאכותית. לא רחוק משם, ב Magis, הוצג הכיסא הראשון העשוי מגנזיום שעוצב על ידי הצמד הישראלי גילי קוצ’יק ורן אמיתי. השניים, הציגו בסלון את כסא Vela שכל משקלו שני קילוגרם וחצי בלבד. ב Zanotta למשל, שיתפו את סבסטיאן הקנר (מי שזכה להיות מעצב השנה בתערוכת Maison&Objet האחרונה) שיצר שולחן הפוך במובן שרגליו עשויות זכוכית ואילו הפלטה עשויה מתכת מה שמעורר תהיות לגבי כוח הכבידה.

 

הכל הפוך, Zanotta (צילום יחצ)
עיצוב כחול לבן, Magis (צילום יחצ)

חומרים טהורים וקלילים

השלווה והנינוחות באו לידי ביטוי חזק ביריד גם באמצעות שימוש בחומריות וצורניות קלילה, מזוקקת, מדוקקת ולא מתלהמת – קצת (או אולי הרבה) בהשראת העיצוב הסקנדינבי שרפרנטים אליו נראו הרבה בין חללי התצוגה. באותה רוח, רבים מהמותגים הציבו תצוגות מסוגננות ומינימליסטיות ששילבו בין היי טק ואומנות והגיעו כך לפרטים וגימורים מעוררי התפעלות.

קלילות במאסה ובחומר, FLOU (צילום יחצ)
עד שקיפות מלאה, Glass Italia (צילום יחצ)

מעבר להילולה הגדולה ולחגיגת העיצוב הבינלאומית, לתצוגות המושקעות ולמגמות שכל מקצוען או חובב לקח איתו מה Salone Del Mobile בפרט ומשבוע העיצוב בכלל, זו הייתה, כמו תמיד, הזדמנות פז להיחשף למה שקורה כרגע בתחום העיצוב. כמובן שכל מבקר רואה את הדברים בצורה סובייקטיבית ומפרש אותם כראות עיניו וזה מכיוון שכל אחד גם שם לב לפרטים מסוימים על פני אחרים. עם זה, הביקור במילאנו במהלך שבוע העיצוב הוא בגדר חובה לכל העוסקים בתחום ואנחנו כבר מחכים לאירועים של השנה הבאה. להתראות ב 21-26/6/2020.

"התערוכות בחו"ל פורחות". Salone Del Mobile2019 (צילום יחצ)

אולי יעניין אותך גם...