דינמיקה עירונית (יחצ)

2050 כבר כאן: הכביש אל העתיד מתוכנן לעבור בפריז

האם הקידמה הטכנולוגית תאפשר למתכנני ערים לנצל חלק ניכר משטחם של הכבישים המהירים לטובת חקלאות, מגרשי משחקים וחממות לייצור אנרגיה סולארית?

לא מזמן, הציג הסטודיו האיטלקי לעיצוב וחשנות, Carlo Ratti, את New Deal – תכנית עתידנית מענינת למדיי. התכנית, הוצגה כחלק מהתערוכה 'כבישי העתיד של פריז רבתי' שחקרה את עתידה של מערכת הכבישים הסובבים את העיר פריז, והיא עוסקת בנושא עתיד הניידות באזורה. 

גשרים למגורים (יחצ)

אז יצא לכם לחשוב איך ייראו הכבישים העירוניים המהירים בשנת 2050? והאם ניתן לשנות אותם מעצם היותם מחסומים אורבאניים וחברתיים למרחבים גמישים שישמשו למגורים, שעשועים וחקלאות? אלו הן, למעשה, רק כמה מהשאלות בהן עסקה התערוכה והסטודיו האיטלקי של רטי. הפרויקט שהציג הסטודיו, מדמה כמה אופציות לתכנון מחדש של השדרה ההיקפית שתחליף את טבעות הכבישים המוכרות כל כך של פריז.

התנועה העירונית בעולם כולו, מעוצבת מחדש בזכותם של חידושים טכנולוגיים כמו רכבים אלקטרוניים ורכבים עצמאיים שינהגו את עצמם. כך נראה, שעד שנת 2050, ניידות אוטונומית וטכנולוגיות חדשות ישנו לחלוטין את הנוף התחבורתי ויאפשרו למתכנני הערים לחשוב מחדש על תשתיות ורשתות כבישים באפן כזה שיקח בחשבון וידגיש הקשרים חברתיים וסביבתיים. עתיד כזה, יוכל לצאת אל הפועל בין היתר על ידי הקצאות של כבישים דינמיים ושילוב של חוות אורבאניות ומגרשי משחקים.

חצי מהנתיבים יומרו במגרשי משחקים (יחצ)

חמש חלופות

פרוקיט New Deal של סטודיו רטי, הציג בתערוכה חמש חלופות לשינוי מערכת הכבישים במטרופולין של פריז. שתי החלופות הראשונות, הוקדשו לשדרה ההיקפית הקיימת, זו המקיפה את העיר כמו שרשרת ושאורכה כשלושים וחמישה קילומטרים ושבחלקה הקטן עוברת גם מתחת לפני האדמה. החלופות האלה, מציעות שינויים העשויים להפוך את הכבישים לנקיים יותר, פחות מזהמים ובטוחים יותר. באחת ההצעות, חצי מהנתיבים נשמרים לכלי רכב בעוד שהמרחב שנותר מוחלף במגרש משחקים. הצעה אחרת מציגה סדרת מבני מגורים 'ירוקים', הממוקמים מעל הכביש כמעט כמו סדרה של גשרים למגורים. אלו, כמו מחברים בין העיר ההיסטורית של פריז לבין פרווריה. 

ההצעות האחרות של הסטודיו, התייחסו לכבישים מהירים במחוז 'איל דה פראנס' שהוא למעשה המטרופולין של פריז. ההצעות האלה, הציגו שימושים חדשים לכבישים שבהם ישולבו ייצור אנרגיה ועבודת אדמה. הצעה אחת, הראתה איך אפשר להמיר את כביש A6 העצום, מכזה המכיל 12 מסלולים לכזה שבו יש ארבעה מסלולים בלבד, תוך שימוש בקטע המרכזי שלו לטובת חממות או צמחייה שמטרתן לייצר אנרגיה סולרית. שתי ההצעות הנוספות, ממנפות את נתוני הניידות המתקבלים בזמן אמת במטרה לייצר חללים ציבוריים חדשים ולאפשר לאנשים היוצאים יומיום לעבודתם להגיע ליעדיהם באפן יעיל יותר.

אינספור אופני תנועה (יחצ)

"במאה העשרים, מתכנני ערים הקדישו שטחים נרחבים לכבישים גדולים ולכמויות עצומות של כלי רכב. היום, ניתן למנף את החדשנות בתחום הרכב כדי לדמיין ערים רציפות וכוללניות יותר" אמר קרלו רטי.  

ניצול חלק מהשטח למטרות חדשות (יחצ)

אולי יעניין אותך גם...