הגשר החדש של רנזו פיאנו
הגשר החדש של רנזו פיאנו (הדמיה יחצ)

גשר על עירי: כך ייראה הגשר שתכנן אדריכל רנזו פיאנו לגנואה

הגשר החדש יחליף את הגשר שקרס בעיר לפני כארבעה חודשים בעת סופת גשמים והביא למותם של למעלה מארבעים איש. "זהו כבוד גדול לתרום לעיר הולדתי גנואה" אמר פיאנו

לפני כמה חודשים הבאנו כאן ידיעה על האדריכל האיטלקי, זוכה פרס פריצקר מלפני עשרים שנה בדיוק, רנזו פיאנו, שהכריז שיעזור לתכנן ולבנות מחדש את גשר מורנדי המחבר בין העיר גנואה וערי הסביבה שקרס בארבעה עשר באוגוסט בעת סופת גשמים והביא למותם של למעלה מארבעים איש. עכשיו, הגשר שתוכנן במקור בשנת 1967 על ידי המהנדס ריקרדו מורנדי (Riccardo Morandi), ייבנה מחדש על פי תכנית שחשף פיאנו בשבוע שעבר.

גשר גנואה לאחר קריסתו
גשר גנואה לאחר קריסתו (צילום רויטרס)

"זהו כבוד גדול לתרום לעיר הולדתי גנואה" אמר אדריכל רנזו פיאנו "קבוצה אדירה ומקצועית של מהנדסים ובנאים נבחרה במטרה לבצע את העבודה במהירות. זה יהיה גשר יפהפה כמו העיר גנואה ובדמותה. פשוט אך לא טריוויאלי. גשר ברזל, בטוח וכזה שיעמוד על תילו לאורך זמן רב".

בהקשר לקריסתו של הגשר, אצר פיאנו שמכיוון שגשרים אינם אמורים לקרוס, הוא קיבל את קריאתו של מרקו בוצ'י, ראש העיר גנטאה, לתמוך בביצוע העבודה בתפקיד מפקח כדי להבטיח את איכות הפרויקט. "קיבלתי את פנייתו באצון" אמר פיאנו "אני עושה את זה ברוח אזרחית ובחינם. בנוסף, אני מאוד מרוצה מהעובדה שיהיו תחרויות פתוחות לפיתוח אזור העמק הנחשב לאחד ההומים בעיר. בנייה היא תמיד מחווה של סולידריות, ואני בטוח שהגשר יהווה סיבה גם לאחדות וגם לגאווה".

הגשר החדש בתכנונו של פיאנו
הגשר החדש בתכנונו של פיאנו (הדמיה יחצ)

פיאנו, בן השמונים, נולד בגנואה והוא חי ומנהל את משרדו בעיר זו עד היום. בריאיון שנתן לשבועון הבריטי, אובזרבר, מיד לאחר קריסת הגשר, תאר כיצד יש לתכנן את הגשר העתידי. "מה שבטוח זה שהגשר חייב להיות יפהפה – לא במובן של קוסמטיקה אלא בהעברת מסר של אמת וגאווה. הגשר חייב להיות מקום שאנשים יוכלו להזדהות בו עם הטרגדיה מחד אבל גם כזה שיספק כניסה מפוארת לעיר גנואה שתבטא גאווה אמיתית וערכים. גנואה ראויה לזה. גנואה היא לא מסוג הערים שתצעק את רגשותיה או תתלהם, אלא דווקא כזו השומרת על רגשותיה בתוך עצמה. זה לא אומר שהיא לא זקוקה לתמיכה – ואני בהחלט אנסה לעזור".

בהדמיות הגשר שחשף פיאנו בימים האחרונים בהחלט ניכרות כוונותיו הטובות.

הגשר החדש
הגשר החדש (הדמיה יחצ)

אולי יעניין אותך גם...