הבלון, בית ליבלינג, הולצר קובלר אדריכלים (יחצ)

חגיגה אורבנית: 10 כתובות חובה ב'בתים מבפנים' שיתקיים בסופ"ש

כמאה כתובות שבהן בתים פרטיים, דיור בר השגה, מוסדות ציבוריים, בתי מלון, בתי כנסת וטבע עירוני, ייפתחו לביקורי אנשי מקצוע וסקרנים כשחלקם ייחשפו לראשונה לקהל הרחב

בסוף השבוע הקרוב, 19-21/9, יתקיימו, זו השנה ה-12, אירועי 'בתים מבפנים – תל אביב'. האירועים, בשיתוף עיריית תל-אביב-יפו, הם חגיגה אורבנית אדריכלית המאפשרת הצצה, לעיתים חד פעמית, לצורות עיצוב, צורות חיים, היסטוריה, תרבות, טכנולוגיה, אקולוגיה ובתים פרטיים וציבןריים בעלי ערך מוסף ההופך אותם למסקרנים ואטרקטיביים. 'בתים מבפנים' יעמוד השנה בסימן חגיגות מאה שנים לייסודו של בית הספר באוהואס בגרמניה – המקום שבו גובש הסגנון האדריכלי הנפוץ כל כך בתל אביב וידוע גם כסגנון הבינלאומי באדריכלות.

במסגרת האירועים ייפתחו כמאה כתובות ויתקיימו פעילויות, סיורים ודיונים סביב נושא האדריכלות בעיר לסוגיה. אנחנו בחרנו עשר כתובות מגוונות שאסור לכם, בשום אפן, לפספס:

בניין מנהל הנדסה

הבניין ילבש חג ויחזור בזמן לרוח התקופה, לתכנים, לאווירה וליצירה של בית ספר 'באוהאוס' שרוחו השפיעה באופן עמוק על אופיה התרבותי והאדריכלי של תל אביב. הציבור מוזמן להתנסות וללמוד עיצוב ואדריכלות בסדנאות מעשיות – בחומרים ובאמנויות השונות, להצטרף לסטודיו לתכנון, להשתתף בשיחות עם נושאי תפקידים שונים במינהל ולהציץ לתכנון העתידי של העיר.

הפעילויות במנהל ההנדסה יפתחו את פסטיבל 'בתים מבפנים' ויתקיימו ביום רביעי, 18/9, בין השעות" 16:30-23:00. 

/// פילון 5.

פותחים את הפסטיבל (יחצ)
עם שלל פעילויות (יחצ)

חנוכת בית ליבלינג

בית ליבלינג – מרכז העיר הלבנה, הוא זה שיוביל את חגיגות יובל המאה לבאוהאוס בשיתוף אירועי 'בתים מבפנים'. בין האירועיםשיתקיימו בו: מסיבת באוהאוס – מסיבת רחוב ענקית לאורך רחוב אידלסון מכיכר ביאליק ועד גג בית ליבלינג, צורה כדיאלוג – סדנה פתוחה בכיכר ביאליק המזמינה את המבקרים להתנסות בעיצוב ובניית כיסאות, בניין לדוגמה – סיור קולי שיקח את המשתתפים למסע בזמן ובמרחב בעקבות הסגנון הבינלאומי בתל אביב, פתיחת התערוכה טרנספראומבאו: ליבלינג – תערוכת הפתיחה של בית ליבלינג העוסקת בהסכמי ההעברה, פרק שנוי במחלוקת בתולדות הציונות.

/// אידלסון 29.

מסיבת פתיחה (יחצ)
מסיבת הפתיחה של בית ליבלינג בכיכר ביאליק (צילום ברק ברינקר)

הרציף

הנה לכם הזדמנות להכיר את מתחם היַזמות שהוקם על ידי עיריית תל־אביב יפו ממש בסמוך לרציפי התחנה המרכזית הישנה בנווה שאנן. הבניין, ששימש בעבר כמוקד התחנה המרכזית, עבר שיפוץ ומאכלס כיום גני ילדים עירוניים, תחנת משטרה ואת מרכז הרציף, הקרוי על שם רציפי האוטובוסים שעמדו במקום במשך עשרות שנים.

/// הגליל 6, נווה שאנן.

זוכרים איך זה נראה פעם (צילום גלב סמירנוב)
חלל משותף (צילום גלב סמירנוב)
רב פעילות (צילום גלב סמירנוב)

בית דובי זלצר

בבית הזה התגורר המלחין דובי זלצר, חתן פרס ישראל לזמר העברי, ובו יצר כמה מלהיטיו הידועים כמו שירי מחזות הזמר 'קזבלן' ו'עוץ לי גוץ לי', שירים ללהקות הצבאיות, פסי קול לסרטים, כמה משיריו המוכרים של יהורם גאון ועוד. הבית בנוי בעל פני שלוש קומות, על המצוק בקו הראשון לים, ובו חללי אבן קמורים. בבית, המשמש כיום כסטודיו לצילום של אלכס לנדסברג, מתוכנן להיפתח מרכז תרבות ומוזיקה בשם 'מלהקת הנח"ל ועד קזבלן'. 

/// סמטת נתיב המזלות 19 (כיכר התותח), יפו העתיקה.

סטודיו שיהפוך למרכז תרבות ומוסיקה (צילום דניאל חנוך)

האצטדיון המחודש

סיורים מודרכים יערכו באצטדיון הכדורגל הגדול בעיר שפתח בימים אלה את שעריו אחרי שיפוץ והרחבה משמעותיים. בסיורים, יוצגו השינויים שנעשו במבנה על מנת להפכו למודרני ולכזה המכיל כמעט 30,000 מושבים ומותאם גם למופעים המוניים. עם זה, נשמרה בו הרוח של האצטדיון הישן, וכך הושארו אחדים מהשערים הנוסטלגיים והישיבה האליפטית ביציעים סביב המגרש. 
אדריכלים: מנספלד-קהת אדריכלים, 2019.

/// נקודת מפגש: בכניסה לאצטדיון בלומפילד מרחוב התקומה 7, שער 1 (VIP).

כמעט שלושים אלף מרומות ישיבה (צילום ברק ברניקר)
שילוב בין מעט ישן והרבה חדש (צילום ברק ברניקר)
ומותאם גם למופעי ענק (צילום ברק ברניקר)

טבע פראי בגני יהושוע

אקולוג הפארק של גני יהושוע, אדריכל ליאב שלם, אקולוג הפארק, יציג את הפעולות האקולוגיות שנעשו בפארק בשנים האחרונות כדי לשקם בו בתי גידול טבעיים ולהשיב אליו מגוון של בעלי חיים. הסיור יתחיל באתר הצפרות החדש, המושך אליו ציפורי מים וציפורי שיר, וימשיך לצפייה ברעיית כבשים אקולוגית המשמשת אמצעי לשיקום הצומח ולהקטנת סכנת השרפות. 

/// נקודת מפגש: בכניסה לפארק הצפרות.

כבשים בתל אביב? (צילום ליאב שלם)
טבע פראי בפארק הירקון (צילום ליאב שלם)
שיקום בתי גידול (צילום ויקה לדיזינסקיה)

L28

הנה הזדמנות טובה להכיר את אחד הבניינים המסקרנים בעיר שבו נמצא המרכז של חברת סטראט אפ ניישן SNC – ארגון ללא כוונת רווח המחבר בין חברות סטארט אפ ישראליות לגופים וארגונים בינלאומיים ומשמש גם כמרכז החדשנות בישראל. הבניין, הוא קופסת זכוכית בת שש קומות שבכל אחת מהן פועלת פונקציה שונה של החברה. בסיורים, יוצגו החללים השונים במבנה, הפרוגרמה של הפרויקט והעיצוב האדריכלי שתוכנן לייצר חוויה עוצמתית עבור חברות החדשנות המקומיות והזרות המתארחות במקום.
אדריכלי הבניין: ד. קייזר, מ. קייזר, א. לקנר אדריכלים ומתכנני ערים, 2013. אדריכלי הפרויקט והפנים: קימל אשכולות אדריכלים. אדריכליות אחראיות: לימור עמרני ומור גלפנד, 2018.

/// לילינבלום 28.

ככה נראה סטארט אפ? (צילום עמית גרון)
הכרות עם החללים השונים (צילום עמית גרון)
חוויה עוצמתית (צילום עמית גרון)

פטיט בנווה צדק

הצצה לבית פרטי קטן ומפתיע בנווה צדק שעבר מהפך מחורבה רעועה לבית מפנק. היתר הבנייה אִפשר שיפוץ פנימי ללא שינוי חזיתות ולכן, בעוד פנים הבית מעוצב בסגנון עכשווי מוקפד ועם מחיצת חלונות בלגיים דרמטית המחלקת אותו לארבעה חלקים (אזור שינה, סלון, מטבח ופטיו), חוץ המבנה מסגיר עדיין את אוסף הצריפים הישן ולא חושף את מה שקורה בפנים.

אדריכל: רז מלמד, 2018.

/// ישיבת וולוז'ין 74, נווה צדק.

הבדל מהותי בין פנים וחוץ (צילום עמית גירון)
שיפוץ פנימי בלבד (צילום עמית גירון)
בארבעה חלקים (צילום עמית גירון)

בית אנגל

כאן יש למבקרים הזדמנות להתוודע לאחד הבניינים החשובים בסגנון הבינלאומי שנבנו בתל אביב בשנות ה־30. זהו בעצם הבניין הראשון שנבנה על קומת עמודים מפולשת וזה שהקנה לזאב רכטר מעמד מיוחד בקרב האדריכלים בארץ עד היום. בשנים האחרונות, עבר הבניין שיפוץ ושימור מחמירים, והוא אוכלס לאחרונה מחדש כבית מגורים. בסיור יוצגו הערכים שהפכו את המבנה לאיקוני לצד השינויים שנעשו בו כדי להתאימו למגורים במאה ה־21.

אדריכל מקורי: זאב רכטר, 1933. אדריכלי השימור והשיפוץ: בר אוריין אדריכלים ואמנון בר אור-טל גזית אדריכלים, 2019.

/// שדרות רוטשילד 84.

מהמבנים החשובים (צילום יצחק קלטר)
מאז ועד היום (צילום יצחק קלטר)

בית ספר חורב

זהו סיור בבית הספר החדש לילדים עם קשיים התנהגותיים ורגשיים המדגים כיצד יכולה אדריכלות להשפיע לטובה גם על תלמידים עם צרכים מיוחדים. זאת, באמצעות חללים נדיבים, מבטים פתוחים אל הרחוב ואל החצרות וארגון נכון של החללים ושל הזרימה ביניהם. הפרויקט זכה בפרס רוקח לשנת 2019.

אדריכלים: מורן פלמוני ויפתח וקס, 2018.

/// בושם 76.

אדריכלות משפיעה לטובה (צילום עמית גושר)
שלל חצרות (צילום עמית גושר)
חללים נדיבים (צילום עמית גושר)

כל הפרטים על כל ארועי 'בתים מבפנים': www.batim-il.org

אולי יעניין אותך גם...