מערום של בתי צינור ב Shum Shui (יחצ)

הגודל כן קובע: האם שטחן של דירות העתיד יהיה פחות מעשרה מטרים?

"הפרויקט מהווה פתרון אלטרנטיבי למי שאינו יכול להרשות לעצמו מגורים באדריכלות קונבנציונאלית" אמר האדריכל היפני לואו ג'יימס

לרב, רעיונות לא נולדים סתם ככה. האדריכל היפני James Law לסטודיו Cybertecture, , העלה את הרעיון ליצור את בתי הצינור, אותם הוא מכנה OPod כשנתקל בצינורות מים מבטון שהושארו באתר בנייה. הוא בחן את הצינורות ומצא שהם מרתקים אותו, בשלב הראשון בשל היותם מבודדי חום. לאט לאט, הבין לואו, שהוא יכול להשתמש בהם על מנת ליצור בתים קטנטנים בעלות נמוכה מאוד שיתאימו בעיקר למגורי צעירים בערים דחוסות ויקרות כמו הונג קונג. כך, הוא יצר אב טיפוס של מיקרו בית העשוי חומר שיוצר מבנה חזק ביותר, מבודד העמיד בפני אש ובכל תנאי מזג האוויר.

בית בעיר דחוסה? (יחצ)

עדיין לא רשומים לניוזלטר של LEGIT? זה הזמן להקליק

צינור או צינוק?

בתי הצינור (שלא לומר צינוק), הנמצאים כעת בשלב ניסויי של אב טיפוס, עשויים צינורות בטון בקוטר שני מטרים וחצי המתוכננים כך שהם יוצרים דירת מגורים קטנה וקומפקטית מאוד לדייר אחד או שניים. הבתים, בשטח של פחות מעשרה מטרים רבועים, כוללים חלל מגורים, מטבח וחלל רחצה. אחד היתרונות הבולטים בהם הוא שניתן לשנע אותם בקלות ובמהירות יחסית ממקום למקום, לחברם לחשמל, להניח אותם ברווחים הקיימים בין בניינים או לערום אותם באפן היוצר בתי דירות מסוג חדש .

בין בניינים (יחצ)

התגובה למיני בתים של לואו הייתה, כך לדבריו, נהדרת. במהלך חודש אחד, נוצרה התעניינות בחלקים שונים בעולם והוקלקו לא פחות ממיליארד קליקים על כתבות ודיווחים שפורסמו במדיה שונים. "אני מאמין שהסיבה לתגובה העצומה הזו טמונה בעובדה שהפרויקט מתאים לחברות ותרבויות רבות בעולם העומדות בפני בעיות של צפיפות עירונית ועלויות שכירות שקשה עד בלתי אפשרי לעמוד בהן" אמר אדריכל לואו ג'יימס "הפרויקט מהווה פתרון אלטרנטיבי למי שאינו יכול להרשות לעצמו מגורים באדריכלות קונבנציונאלית."

לא קונבנציונאלי (יחצ)

ערי העתיד

כשלואו נשאל האם הבית עשוי לשמש הצהרה טרנדית או אופנתית, הוא ענה שהוא מניח שכן. "מדובר במשהו שונה לחלוטין מכל מה שאנחנו רגילים אליו, והעובדה שהוא גם עגול מדברת על חוויה שאנשים למעשה לא מכירים. בנוסף, היום, אני חושב שהגישה כלפי גודלו של הבית השתנתה ואנשים המעוניינים לגור בתוך העיר, מתרגלים גם למחשבה שגודל הבית שלהם צריך להיות קטן יותר".  

מתרגלים למחשבה (יחצ)

לואו הבין משהו שבקרב מתכנני הערים כבר מזמן ברור. אין ברירה אלא לקבל את המיקרו בתים ולהכניסם, יותר ויותר, אל תוך העיר. עלות השטח רק תלך ותעלה ומי שירצה לגור בעיר יצטרך פשוט להתפשר על גודלו. כך, ככל שיוצעו יותר אלטרנטיבות כאלה, האתגר יהיה לראות איך הציבור יגיב להן והאם אכן ייעשו צעדים ליצירת פתרונות אמיתיים לשיכון צעירים בהונג קונג בפרט ובעולם בכלל. כבר עכשיו, אדריכלים ומעצבים צריכים לעמוד באתגרים רבים, לאמץ את הדמיון ולתכנן פתרונות יצירתיים חדשים לטובת הדיור של העתיד מבלי לשכוח לרגע גם את תנאי המחייה ואת איכות החיים.

בכל מקום - למעלה (יחצ)
בכל מקום - למטה (יחצ)

אולי יעניין אותך גם...