ערן רולס (צילום יחצ)

ישראל היא גן עדן, שמשעבד את תושביו לשטן. ערן רולס בריאיון חגיגי

לערן רולס לא היו ציפיות מעצמו. השבוע, מרכז הבנייה הישראלי שהוא עומד בראשו, חוגג 20 בועידת נדל"ן מהגדולות בעולם

כשערן רולס, יו"ר מרכז הבנייה הישראלי, שואל אותי בתחילת הריאיון – מה שלומי, מה שלום המשפחה, איך בעבודה, אני כמעט שוכחת שלא מדובר בסשן אצל פסיכולוג. זו יכולה להתפרש כחולשה שלי, אבל אני מעדיפה לראות בזה את הכוח של רולס. לא בכדי הוא מוביל את קהילת הבנייה והנדל"ן הגדולה בארץ. זה תפקיד שדורש כריזמה לא מבוטלת וגישה לאנשים, וכאן רולס יכול להעביר שיעורים.

שנה של חוסר ודאות מתגבר

3 ימים לפני שהוא מוריד לאילת 4000 איש, לשלושה ימים של ועידת הנדל"ן והאדריכלות השנתית, ישבנו לקפה וקרואסון (קפה בשבילו, קרואסון בשבילי), כדי להבין מה קרה כאן בשנה האחרונה ולאן כל זה הולך?

"זו היתה שנה של חוסר וודאות מתגבר. כל נושא לפני הבחירות ואז שתיים ואולי שלוש מערכות בחירות. אין תקציב מדינה. אין ניהול. מחיר למשתכן, התחדשות, תמ"א לא תמ"א, הכל תקוע".

ובתוך השנה המאתגרת הזו, איזה מקום יש לעיר הנדל"ן?

"עיר הנדל"ן היא המפגש השנתי של הענף, זו פלטפורמה שיתופית לשיח קשוב של נציגי הממשלה השונים, נציגי הרשויות המוניציפליות וכל האקו-סיסטם של עולם הנדל"ן. במהלך הועידה מתנהלים חמישים שולחנות עגולים במטרה להבין איך מקדמים את הענף ומשפרים את התהליכים? התחדשות, פינוי בינוי, תמ"א, מימון, דיור להשכרה, נכסים מניבים, בניית מגדלים, בטיחות, מלונאות – כל נושא כזה הוא רב שיח. בגלל האוירה המיוחדת באילת אנשים מקשיבים הרבה יותר לקולגות שלהם ולכן התוצאות יותר טובות".

ואם אני מבקשת שתשים אצבע על הישג אחד שאתה יכול לזקוף לזכות הועידה בשנה שעברה.

"זה כמו שאני אראה לך יער, ואת תבקשי ממני עץ אחד. כמעט בכל נושא ונושא יש איזושהי התקדמות. אנשים שהגישו הצעות חוק, מנהל התכנון, שרואה את הדברים אחרת. נושאים שקשורים לרגולציות, סכסוכים בין משרדי ממשלה לרשויות מוניציפליות".

צילום: ארן דולב

שנים לא ידעתי מה התפקיד שלנו, עכשיו אני יודע

בעשרים השנים האחרונות אתה עומד בראש מרכז הבנייה הישראלי. מה אתה יודע היום שלא ידעת פעם?

"היום אני יודע מה התפקיד שלנו. שנים לא ידעתי. אנחנו הפלטפורמה השיתופית של הענף. אנחנו פייסבוק פיזי. מייצרים קהילה. פעם עיר הנדל"ן היתה רק אג'נדות של מרכז הבנייה הישראלי, היום האג'נדה היחידה היא לקדם את האג'נדות של כולם".

איזו הצלחה אתה יכול לזקוף לועידה שתיפתח השבוע, עוד לפני שהיא התחילה?

"מדובר בענף מאוד קפיטליסטי ואני נשארתי שמו"צניק בגישה שלי. שני דברים שמאוד חשובים לי הם התיישבות והקטע החברתי בענף. אז השנה יש שני מושבים בנושא של התיישבות ביהודה ושומרון. וזה למרות ש 80 אחוז מהתחום שייכים למדינת תל אביב, ואנחנו יודעים את דפוסי ההצבעה שלהם. וגם הצד החברתי מאוד התחזק בועידה".

צילום: ארן דולב

ועידת תמנון שמתנהלת בשמונה בתי מלון במקביל

עיר הנדל"ן 2019 מתפרשת השנה על פני שמונה בתי מלון באילת, וכוללת בתוכה; ועידת מגורים, ועידת משרדים ומניבים, ועידת דיור מוגן ומלונאות, סמינר בנייה והנדסה וועידת  NadlanTechCity. כמדי שנה, מתקיימת במקביל – ועידת האדריכלות והעיצוב. הועידה עתידה למשוך כאלף אנשי מקצוע מהתחום. בין הדוברים המובילים השנה אפשר למצוא את האדריכל ג'פרי בירס, מעצב הפנים אלן טנקסלי, נציגי המשרדים של לי אדלקורט ושל זאהה חדיד וגולת הכותרת – מעצב העל כארים ראשיד.

בריאיון בשנה שעברה דובר על החזון של הפיכתה של הועידה לאירוע בינלאומי סטייל סלונה דל מובילה, איפה זה עומד?

60 אחוז מהועידה השנה מתקיים באנגלית, אבל אני עדיין לא יכול להגיד שפיצחתי את זה. אני מקווה ששנה הבאה נגשים את החלום, ונהפוך את אילת לזירה בינלאומית.

עיר הנדל
עיר הנדל"ן (צילום יח"צ)

ביקורת עצמית בתחום הדיור

אלו יעדים נוספים אתה עוד חולם להגשים בעתיד?

"אני חושב שהמדינה חייבת לאפשר לכל משפחה לרכוש דירה, מבלי שהיא משעבדת את נשמתה לשטן. אני בביקורת עצמית, שאני לא עושה מספיק בנושא הזה. בחצור הגלילית ובדימונה אין היום דירה, שהיא לא בשיכונים, בפחות ממיליון. כמדינה שחרטה על דגלה להיות בית ליושבים בה, זה לא הגיוני. וכשאני אומר ליושבים בה, גם הערבים הם חלק בלתי נפרד מהשווה פה במדינת ישראל. ואני אומר את זה למרות שאני בצד הימני.

"מאוד הייתי רוצה לראות איך עיר הנדל"ן משמשת יותר ויותר לחיבור בין המגזרים. יש לי הרבה חברים מהמגזר בענף, שהייתי שמח שהם יהיו שרים ומנכ"לים של משרדים ממשלתיים. אז בעתיד, הייתי רוצה לראות יותר גורמים בתחום הבנייה והנדל"ן מהמגזר הערבי, משתמשים בפלטפורמה שאנחנו נותנים, כדי לקדם את עצמם גם במישור העסקי-מקצועי וגם במישור ההנהגתי".

אבא כועס? אז מה!

בוא נעבור על כמה מהכותרות הראשיות של ענף הבנייה והנדל"ן. אפשר לקרוא לחלק הזה – שאלות קשות, תשובות קצרות. בהצלחה!

איך משכנים 2 מיליון איש בעשור?

"פירוק החסמים. היום החסמים הם: התחדשות עירונית, התיישבות בפריפריה והטבות משמעותיות לחברות טכנולוגיה ותעשיה מתקדמת בפריפריה".

האם יש חדש לגבי התיישבות בגליל ובנגב?

"לצערי לא. יש התחדשות בנושאי תחבורה, אבל כל עוד לא יהיו הטבות משמעותיות, לא יהיה שום חדש שם".

איך משווקים לדור הY ולדור הZ?

"קודם כל, צריך להבין שהם אחרים. להכיר אותם. מי הם? איך הם חושבים? הם שונים לגמרי מאיתנו. הרבה יותר שונים מאיתנו, ממה שהיינו שונים מההורים שלנו. אני לומד את זה. יש לי בבית ארבעה נציגי הדור. זה לא דור שאתה יכול להגיד לו, "תעשה ככה, וזהו". אין פה מקום של אבא כועס. הוא לא רואה את זה בכלל. אבא כועס? אז מה אם הוא כועס?"

עיר הנדל
עיר הנדל"ן (צילום יח"צ)

המטוטלת של תחום הבטיחות בענף הבנייה

מה החדשות בתחום בטיחות בענף הבנייה?

"מודעות חדשה מאוד גדולה. זה נהיה כמו מטוטלת, שעכשיו חוזרת בכל הכח. היום אם עובד שובר יד, אפשר לקחת את הרישיון למנהל האתר".

איך אתה רואה את התפקיד שלך בסוגיה הזו?

"בעיקר בחינוך ובהעלאת המודעות. יש לנו קבינט שלם על בטיחות, ובבית-הספר יש הרבה לימודים וקורסים בנושא".

עתיד של קפסולות וארמונות

מה האתגר הגדול, שעומד בפני שוק הדיור המוגן?

"עלות למשפחה. לדעתי זה בעיקר שם ובהקצאת קרקעות. זה שוק שהולך להיות סיפור גדול בעשור הבא. כמו בחיים, יהיו כאלה שיחיו בקפסולות, ויהיו כאלה שיחיו בארמונות ליד איכילוב. זה אגב לא אומר שהם יהיו מאושרים פחות".

דניאלה פז-ארז, מנכ"ל ובעלים פז כלכלה והנדסה. צילום: מערכת לג'יט

מחזור שנתי של 15 טריליון דולר בעולם

אפשר להגיד שענף הבנייה הישראלי לא נמצא בחזית הטכנולוגיה. מדוע זה קורה ואיפה אתה רואה את הסכר נפרץ?

"לפני שנתיים, ההייטק גילה את הפוטנציאל של עולם הנדל"ן. זה מחזור, שמוערך ב15 טריליון דולר בשנה בעולם. היום, חלק משמעותי מאוד מהמוחות של ההיי-טקיסטים הישראלים, חברו לאנשי מקצוע של הנדל"ן. אפשר לראות את זה בפרופטק (טכנולוגיות של נדל"ן), קונטרקשן טכנולוגי (שיפור הבנייה, בטיחות, מידול, מכונות), סמארט סיטי (שיפור איכות חיים ותפקוד בעיר), סמארט בילדינג (בניינים חכמים), מוביליטי (רכבים אוטונומי). לא רחוק היום שאת תזמיני רכב ויגיע רכב בלי נהג, וגם ישאלו אם את רוצה לנסוע לבד ולשלם מחיר מלא או לקבל הנחה בקאר-פול (נסיעה משותפת)".

ולסיום, מה הקושי הגדול שעומד בפניך בעשייה היומיומית?

"אין לי קושי. אמיתי. 'איזהו עשיר? השמח בחלקו'. גדלתי במקום שלא היו לי ציפיות מעצמי לכלום. כל התקדמות שלי, היא צעד נוסף מעבר למה שחשבתי".

מה הדבר שבלעדיו לא היית יכול להמשיך?

"הצוות של מרכז הבנייה הישראלי. אמיתי. יש פה צוות מופלא. וזה לא רק המנהלים, זה כולם".

אולי יעניין אותך גם...