בהשפעת סגנון הקאמפ, מוסקינו, 1991
בהשפעת סגנון הקאמפ, מוסקינו, 1991 (צילום יחצ)

תערוכת אופנה במטרופוליטן תבחן איך ניתן לזהות יופי בכיעור

התערוכה, שתושק כמדי שנה ב'מט גאלה' המתוקשר, תעסוק בהשפעת סגנון הקאמפ השולי על סצנת האופנה המרכזית

מכון התלבושות של מוזיאון המטרופוליטן הודיע לפני זמן מה שתערוכת האופנה המרכזית שתושק במאי 2019 תעסוק בחקר מקורותיה האסתטיים של אופנת הקאמפ. עוד תתמקד התערוכה באפן בו התפתח סגנון הקאמפ מתופעת שוליים והפך לסגנון בעל השפעה מהותית על זרם התרבות המרכזי.

כדי ליישר קו, כדאי לציין, ש'קאמפ' היא גישה אסתטית שהופיעה בארצות הברית של שנות השישים, שלפיה ניתן לזהות יופי גם בתופעות הלוקות בחוסר טעם קיצוני ואף בכיעור. המושג 'קאמפ' אובחן והוגדר כתופעה תרבותית על ידי המבקרת סוזן סונטג שבשנת 1964 פרסמה מאמר בשם Notes of Camp בו טענה שקאמפ, המשועתק בייצור המוני, משקף את האסתטיקה של המלאכותי והסינתטי. אותו מאמר של סונטג, מהווה מסגרת לתערוכה 'קאמפ: הערות על אופנה' שתבחן גם איך מעצבי אופנה עשו שימוש במקצוע שלהם ככלי לתקשר עם סגנון הקאמפ באופנים מרתקים, משעשעים ולעיתים גם לא לגמרי הולמים.

טום בראון, 2017
טום בראון, 2017 (צילום יחצ)

"האופי מעורר המחלוקת והחתרני של ערכי האסתטיקה המודרניים הפך לא פעם לטריוויאלי, אבל התערוכה הזו תחשוף את השפעתה העמוקה הן על אמנות גבוהה והן על התרבות הפופולארית" אמר מקס הוליין, מנהל מוזיאון המטרופוליטן "על ידי מעקב אחר התפתחותה והבלטת המרכיבים המגדירים את אופייה, התערוכה תכיל ותגלם את הרגישויות האירוניות של הסגנון הנועז והחצוף, תאתגר תפיסות קונבנציונאליות של יופי וטעם ותצביע על התפקיד החשוב שהסגנון שיחק בהיסטוריה של אמנות ואופנה".

גוצ'י, 2016
גוצ'י, 2016 (צילום יחצ)

התערוכה תפתח בנשף ה'מט גאלה' שבשנים האחרונות הפך לאירוע מדיה לכל דבר ושמתייצבים אליו מיטב ידועני ארה"ב, או לפחות אלו שחושבים שהם כאלה, במיטב מחלצותיהם הגרנדיוזיות. הזמרת ליידי גאגא, שחקנית הטניס סרינה וויליאמס והעורכת המיתולוגית של מגזין 'ווג' אנה ווינטור הן בין יושבות הראש של האירועים.

כריסטיאן פרנסיס רוט, שנות ה-80
כריסטיאן פרנסיס רוט, שנות ה-80 (צילום יחצ)

בתערוכה יוצגו כמאה שבעים וחמישה פריטים בהם בגדי נשים וגברים, פסלים, ציורים ואיורים המתוארכים החל בהמאה השבע עשרה ועד ימינו. החלק הפותח של התערוכה יציג את וורסאי כ'גן עדן של קאמפ' ויעסוק בקונספט של השימוש במונח קאמפ כפועל 'להיות קאמפ' או 'להציג עצמך בראוותנות ובאפן נועז ואמיץ' בחצר המלוכה של לואי הארבעה עשר והחמישה עשר. בחלק הבא, תתמקד התערוכה בדמות הגנדרנית כ'אידאל של הקאמפ' ותעקוב אחר מקורות הקאמפ עד תת התרבויות הקוויר באירופה ואמריקה של סוף המאה התשע עשרה ותחילת המאה העשרים. החלק הארי של התערוכה יוקדש לאפן שבו אירוניה, הומור, פרודיה, זיוף, חיקוי, תיאטרליות והגזמה באים לידי ביטוי באופנה של ימינו.

מארק ג'יייקוב, 2016
מארק ג'יייקוב, 2016 (צילום יחצ)

בין מעצבי העל המופיעים בתערוכה: בלנסיאגה, גליאנו, גוטיה, גוצ'י, ג'ייקוב, לקרואה, לגרפלד, מוסקינו, מוגלר, פרדה, סן לורן, מוסקינו, ורסצ'ה, ווסטווד ורבים נוספים.

התערוכה תפתח ב 9/5 ותנעל ב 8/9.

אולי יעניין אותך גם...