מערכת לבוש של דאין פלנגי לשבוע העיצוב בניו יורק
מערכת לבוש של דאין פלנגי לשבוע העיצוב בניו יורק (צילום יחצ דיאן פלנגי)

שגרירות של סטייל: תערוכה חדשה סוקרת אופנה מוסלמית עכשווית

אופנה נמצאת במיטבה כשהיא מתאימה עצמה לצורכי החברה ובו בזמן משקפת זרמים חברתיים ופוליטיים, טוענים הוגי תערוכה הבוחנת כיצד הפכו נשים מוסלמיות לבררניות בנושא סגנון

במוזיאון דה יאנג (de Young) שבסן פרנסיסקו נפתחה ממש לא מזמן התערוכה 'אופנה מוסלמית עכשווית' המסקרת לראשונה, בתערוכה המוקדשת ייעודית לנושא, את קוד הלבוש המוסלמי ברחבי העולם. התערוכה החלוצית, בוחנת את האפן שבו נשים מוסלמיות, אלו המכוסות מכף רגל ועד ראש ואלו המשוחררות יותר, הפכו לבררניות בנושא סגנון בתוך ומעבר לקהילות בהן הן חיות. בכך, הן מצליחות למשוך תשומת לב להיבטים מגוונים בחיי היומיום שלהן ולא פעם אף עולות כנושא לדיון בסדר היום הציבורי.

"יש כאלה המאמינים שלא קיימת אופנה כלל בקרב נשים מוסלמיות, אבל ההפך הוא הנכון, שכן למעשה קיימות סצנות אופנה מודרניות ומעודכנות, בועטות ויוצאות מהכלל במיוחד במדינות בהן קיים רב מוסלמי" אמר מקס הוליין, הדירקטור והמנכ"ל לשעבר של המוזיאון "התערוכה, שעניינית הייתה אמורה כבר להתקיים קודם לכן, משקפת נושא רב פנים שטרם נחקר מספיק על ידי מוזיאונים. ככזו, היא מבליטה את הנושא לאורם של נושאים רחבים הרבה יותר הקשורים בהבנה וחוסר הבנה של היבטים כמו פוליטיקה, חברה ותרבות".

מתוך התערוכה
מתוך התערוכה (צילום יחצ המוזיאון)

התערוכה, עוסקת במקומות בעולם ובפרטי לבוש וסגנונות שונים ומתמקדת בבגדים המגיבים לפרשנויות אישיות וקולקטיביות של צניעות. עוד, היא מתייחסת לאפן בו נשים מוסלמיות מגדירות את עצמן ומוגדרות בעצמן באמצעות הלבוש שלהן, תוך שהיא מספקת הצצה לאופנה המוסלמית הצנועה בת ימינו. מכיוון שהאסלאם היא אמונה רב תרבותית, הלבוש של מאמיניה כרוך לא רק במסורות דתיות אלא גם במנהגים מקומיים וטרנדים גלובליים.

מתוך התערוכה
מתוך התערוכה (צילום יחצ)

על מנת לשקף תמונת מצב רחבה למדיי, בוחנת התערוכה חלקים על פני כדור הארץ בהם מעצבים, יוצרים ולקוחות לובשות פרטי ביגוד אופנתיים במיוחד וזאת תוך התמקדות ספציפית במזרח התיכון, דרום אסיה וקהילות הפזורות ברחבי אירופה וארה"ב. על פי הוגי התערוכה, אופנה נמצאת במיטבה כשהיא מתאימה עצמה לצורכי החברה ובו בזמן משקפת זרמים חברתיים ופוליטיים.

מתוך התערוכה
מתוך התערוכה (צילום יחצ)

בנוסף לכשמונים מערכות לבוש שהושאלו ממעצבים מבוססים כמו גם כאלו הנמצאים בתחילת דרכם המתמחים באופנת עילית, סריגים ובגדי ספורט, התערוכה מציגה גם ארבעים תצלומים המכניסים את המוצגים להקשרים הנכונים. האולמות בתערוכה עוצבו על ידי 'חרירי וחרירי אדריכלים' (Hariri&Hariri), משרד מעניין בפני עצמו. המשרד, הוקם לפני למעלה משלושים שנה והוא מנוהל על ידי צמד האחיות ממוצא איראני גיזו ומודג'גן חרירי. המשרד, העוסק באדריכלות ועיצוב, ממוקם בניו יורק ונחשב לאחד המובילים המובלים על ידי נשים אדריכליות בארה"ב. אולמות התצוגה תוכננו וסודרו כך שנוצרת תגובה הדדית בין הגלוי לנסתר ובין הרעיון של להיות מכוסה ומוגנת ובו בזמן עכשווית ואופנתית.

מתוך התערוכה, פתרונות לביגוד ספורט
מתוך התערוכה, פתרונות לביגוד ספורט (צילום יחצ המוזיאון)

התערוכה תוצג בסן פרנסיסקו עד 6/1/2019 ואז תנדוד למוזיאון Angewandte Kunst בפרנקפורט.

אולי יעניין אותך גם...