קולקציית בובות פעולה, ויקטור אנד רולף, 2017
קולקציית בובות פעולה, ויקטור אנד רולף, 2017 (צילום Marijke Aerden)

עיצוב הוא אופנה היא עיצוב | טור אישי – אודית לורן בלקין

התערוכות של אזאדין אלאיה ושל ויקטור אנד רולף ממשיכות להבליט את הפוטנציאל הכלכלי והתרבותי הגלום בשילוב אופנה במוזיאונים. האוצרים מפנימים והקהל מצביע ברגליים

תערוכות אופנה במוזיאונים הן כבר עניין שבשגרה. הנה, ממש עכשיו מוצגת במוזיאון העיצוב בלונדון תערוכה אודות חייו ופועלו של מעצב האופנה אזדין אלאיה וברוטרדאם תפתח הערב תערוכה לרגל עשרים וחמש שנות פעילות של הצמד ויקטור אנד רולף. מנהלים ואוצרים, המעוניינים לקדם את המוזיאונים בראשם הם עומדים כעסק שרווחיו נובעים מכניסות מבקרים ומיני פעילויות פנימיות, השכילו כבר מזמן להבין שאופנה ככל הנראה יוצרת עניין וממגנטת אליה המוני סקרנים. אופנה הופכת אטרקטיבית עוד יותר כשמדובר בקולקציות, מיני תלבושות ואביזרים נלווים של מעצבי על שלרובינו אין גישה אליהם בחיי היומיום. כך, יכולים מבקרי אותן תערוכות להיכנס אל עולם פנטסטי, להתקרב לרגע, לבחון בדקדוק ולעיתים אפילו למשש את האריגים הנדירים. בנקודה הזו, האופנה כמו מסירה את כובעה התרבותי הפופולארי והופכת ליצירת אמנות נדירה ומלאת קסם.

עיצוב או אופנה? אזדין אלאיה
עיצוב או אופנה? אזדין אלאיה (צילום יחצ)

אם משווים לרגע בין תערוכות עיצוב ותערוכות אופנה, נראה אפילו שלעיתים ידן של תערוכות האופנה על העליונה. בעוד תערוכות העיצוב מושכות אליהן לרב קהל ממוקד יותר, מקצועי המתעניין ספציפית בעיצוב, הרי שתערוכות האופנה כמו ידידותיות יותר ולו בשל העובדה שאין אדם שאינו נזקק ללבוש כלשהו בעוד שרב האנשים יכולים לנהל חיים שלמים מבלי להתעניין בעיצוב. כמובן שאין פריט שימושי כלשהו שאינו משלב עיצוב בתוכו, החל מאבן הצור שהפכה לסכין ועד יישום עקרונות מהטבע על אדריכלות חכמה, אך עדיין רובנו ניתן פחות את הדעה לעט שבה אנחנו כותבים, לשלט הטלוויזיה ולמברשת השיער. ככל הנראה, החולצה שאנחנו בוחרים ללבוש לעבודה או השמלה שנקנה לאירוע חברתי יעניינו אותנו הרבה יותר.

בעידן ויראלי שבו בתי אופנה מנהלים, פרט לקולקציות ותצוגות אופנה עונתיות, גם עולמות תכן חווייתיים באתרי האינטרנט וברשתות החברתיות, הופך מעצב האופנה למאין גיבור על ואפילו לידוען בדיוק כמו פוליטיקאי, זמר מצליח או שחקן כדורגל. כשמעורבת בעניין שערורייה עסיסית, הדבר הופך למסקרן אפילו יותר והקהל בהחלט מצביע ברגליים. כך למשל, אם לציין תערוכות מהשנים האחרונות, תערוכת השמלות של הנסיכה דיאנה שהייתה אהובה גלובלית שנהרגה בתאונת דרכים טרגית הוצגה בארמון קנסינגטון בלונדון, תערוכה של ריק אוונס הנחשב לילד הרע של עולם האופנה שמעולם לא התייחס לחוקיה שהוצגה במוזיאון הטריאנלה במילאנו ותערוכה של ג'אני ורסצ'ה שנרצח בפתח ביתו ככל הנראה על רקע היותו הומוסקסואל שהוצגה בארמון בברלין.

נערות ואן גוך, ויקטור אנד רולף, 2015
נערות ואן גוך, ויקטור אנד רולף, 2015 (צילום Peter Stigter)

כל ההקדמה הזו באה לציין שאופנה לעולם תהיה נגישה ומרתקת ולכן מעניינת כנשוא לתערוכות במוזיאונים. הנה, ממש עכשיו, מוצגת במוזיאון העיצוב בלונדון התערוכה 'אזדין אלאיה, מעצב העל' הבוחנת את יצירתו של אחד ממעצבי אופנת העל המוערכים בהיסטוריה של האופנה. בתערוכה, מוצגות כשישים מערכות הלבשה של מעצב העל התונסאי צרפתי ששימש כאוצר שותף ונפטר, באפן מפתיע, בעת הכנתה. בהחלט שערורייתי. אלאיה, מסתבר, נהג לעצב את קולקציות הלבוש בזמנו שלו מבלי להתחשב בחוקי עולם האופנה או בעונות התצוגה המקובלות והרי עוד שערורייה מסקרנת.

מתוך התערוכה של אזדין אלאיה
מתוך התערוכה של אזדין אלאיה (צילום Mark-Blower)

הגלריה בה מוצגת התערוכה, מחולקת למספר חללים שעיצובם הוזמן ממעצבים יידועי שם שבהם האחים בורולק, קונסטנטין גריצ'יץ', מארק ניוסון, מעצב התכשיטים כריס ראס והאמנית טניטה טרובה. כשהם שואבים השראה מדמותו של אלאיה ובגדיו, הם מהווים רקע מלא אופי למוצגים אבל לא גונבים מהם את ההצגה. מכאן, שאופנה אולי מעט יותר פופולארית אך בתי האופנה המובילים לעולם לא יוותרו גם על הרקע או התפאורה שבהקשר שלהם היא מוצגת.

עיצוב הרקע לא פחות מעניין, אזדין אלאיה
עיצוב הרקע לא פחות מעניין, אזדין אלאיה (צילום Mark Blower)

ואם להעמיק עוד יותר את הנקודה, עם ובלי קשר, הרי שממש לאחרונה תצוגת האופנה של פרדה בניו יורק נערכה במרתפי משרדי ההנהלה החדשים שתוכננו ועצבו על ידי משרד האדריכלים הרצוג ודה מרון ובעת האחרונה תצוגות רבות של המותג הוצגו על רקע תפאורה שעוצבה על ידי משרד האדריכלים OMA בראשותו של אדריכל רם קולהאס. בינואר השנה, פרדה אף הזמינה את האחים בורולק, קונסטנטין גרצ'יץ', הרצוג ודה מרון ורם קולהס לקחת חלק בעיצוב קולקציית הגברים שלה. כך שהקשרים בין הדיסציפלינות בהחלט הדוקים ואף מתערבבים זה בזה.

אמנות לבישה

והנה, ממש היום תפתח במוזיאון קונסטאל שברוטרדם התערוכה 'ויקטור ורולף: אמני אופנה 25 שנים' לציון עשרים וחמש שנות פעילות של בית האופנה הבועט והחצוף שביסס את מושבו באמסטרדם. במהלך השנים, עורר גם הצמד ההולנדי לא מעט שערוריות עם קולקציות מרדניות, תיאטרליות, נועזות ומלאות פנטזיה ומסתורין. "לעיתים קרובות אנחנו משחקים עם הדימוי שלנו כדי לבטא את הרעיון של שני אנשים שהם אחד או שנינו כהוויה אחת" אמרו המעצבים ויקטור הורסטין ורולף סנורן לקראת התערוכה.

תצוגת פיסול, ויקטור אנד רולף, 2016
תצוגת פיסול, ויקטור אנד רולף, 2016 (צילום Peter Stigter)

העניין והסקרנות שנוצרו בציבור לקראת התערוכה, נובעים מהעובדה שהיא מציגה את תפיסה קיצונית של אמנות לבישה וחוקרת את המרכיבים שהופכים את העיצוב של השניים לייחודי. והנה שוב הגבולות מטשטשים והפעם בין אופנה ואמנות. במהלך הקריירה שלהם ועד היום, יצרו השניים ובנו במתכוון את זהותם מלאת הסתירות המאתגרת את הגבולות שבין שתי הדיסציפלינות תוך שהם משלבים בה אלמנטים של רומנטיקה, מרדנות, שליטה וקלאסיקה.

אמנות לבישה, ויקטור אנד רולף, 2015
אמנות לבישה, ויקטור אנד רולף, 2015 (צילום Peter Stigter)

בדומה לתערוכה של אלאיה, גם בתערוכה של ויקטור אנד רולף יוצגו כשישים פריטי אופנת עילית המקנים הצצה אל עולמם הבלתי קונבנציונאלי וגישתם הקונספטואלית. בנוסף, יינתן ביטוי לביקורת הלא מועטה שהקפידו השניים להעביר על עולם האופנה שממנו הם מהווים חלק בלתי נפרד מזה עשרים וחמש שנה. בשני המקרים, הן של אלאיה והן של ויקטור אנד רולף, בהסתכלות על צורה וחומרים, היצירות שלהם משלבות בין יופי ושלמות טכנית. מישהו אמר עיצוב מוצר?

אולי יעניין אותך גם...