מקור השראה לאינטואיטיביות ברקמה. רותם יצחקי, משנקר (יח"צ)

רוקמת החלומות: מקום 1 לסטודנטית משנקר בתחרות בינלאומית

כבוד גדול לרותם יצחקי שתקבל 4,000 דולר בזכות חולצה משולבת רקמה ייחודית. כשאופליה היא מקור ההשארה הטרגי, התוצאה הקסומה מדמה נהר זורם מלא פרחים צבעוניים

רותם יצחקי, סטודנטית שנה ד' מהמחלקה לעיצוב אופנה בשנקר, זכתה לפני כשבוע במקום הראשון בתחרות הרקמה היוקרתית של חברת Hand&Lock. החברה הבריטית, הקיימת מזה 250 שנה ומעצבת ומייצרת, בין היתר, רקמות לבית המלוכה הבריטי וכן לבתי אופנה וקוטור מובילים בעולם. יצחקי זכתה בפרס בסך 4,000 דולר ובקורס רקמה שיתקיים (במהרה בימינו) בלונדון.

הדגם הזוכה של רותם יצחקי (צילום: Jutta Klee)

זכייה בזום

מזל טוב. מתי נודע לך על הזכייה?

"טקס הענקת הפרסים התקיים בזום, ביום חמישי, 19/11, בערב. זה קרה, אחרי שבוע שבו הם חשפו בהדרגה את הדגמים של כל הפיינליסטים באינסטגרם. הטקס היה קצר ומקצועי מאוד. בדרך כלל, מתקיימת גם תערוכה שבה מוצגים כל הדגמים, אבל כמובן שהשנה זה לא קרה והוזמנו לתערוכה שתתקיים בשנה הבאה. בכל מקרה, היה כיף לחוות את רגע הזכייה מהבית עם האנשים שקרובים לי".

מקום ראשון (צילום: Jutta Klee)

איך נודע לך על התחרות בעצם?

"בוגרת המחלקה, סתיו אופמן, זכתה בה בעבר. את ההרשמה לתחרות, פרסמו בשנקר כשהדד ליין שלה היה בחודש אפריל, ממש בתחילת הקורונה. התחרות הייתה עבורי חלום שרציתי להגשים וחשבתי שזו הזדמנות מעולה לנצל את הזמן הפנוי ואת התקופה בבית לרקמה". 

עבודת הזכייה של סתיו אופמן (צילום: אמיר יהל)

"בשלב הראשון, שלחתי למארגנים תמונות והסבר על ההשראה שבהם איור של הדגם וצילום של דוגמיות הרקמה שעשיתי. כשנודע לי שעברתי שלב, היה לי חודש וקצת לסיים את הדגם ולשלוח אותו ללונדון". 

איור של הדגם (יח"צ)
ודוגמיות (יח"צ)

עדיין לא מנויים לניוזלטר של LEGIT? זה בדיוק הזמן להקליק

או-או-אופליה

ההשראה לפרויקט של יצחקי הגיעה לה מהציורי 'אופליה' של ג'ון אוורט מיליי והאומן היפני אזומה מקוטו. "ברמה שלי, רציתי להגדיש את הניגוד והמעבר בין חיים ומוות כמו גם זרימה ותנועה לעומת סטטיות. עשיתי את זה באמצעות שימוש במגוון צבעים בהירים ושופעי חיים לעומת כהים וקודרים. שילבתי גם טכניקות שונות של רקמה. החולצה הסופית, עשויה מרקמה כשהחלק הקדמי שלה הוא אינטרפרטציה לנהר זורם עם פרחים צפים. רקמתי גם 'פרחים' ובנוסף עשיתי שימוש בחרוזים ואבני קריסטל. השרוולים משנים את צורתם עם המתיחה בזמן הלבישה ויוצרים מראה 'שייקספירי' כמעין רקמת סריג. הגב הפתוח בבגד, מגיע מהסצנה בה בגדיה של אופליה צפים בזמן שהיא שוקעת".

רפרנסים (יח"צ)

זו ממש עמלנות

"לגמרי. התשוקה שלי לאופנה החלה בילדותי, כשנחשפתי לעולם המוזיקה הקלאסית. התחלתי לנגן בכינור כשהייתי בת חמש, דבר שעורר בי סקרנות רבה כלפי ההיסטוריה של יצירות מוזיקליות. כחלק מלימודי המוזיקה, נחשפתי לאומנות וללבוש בתקופות שונות והוקסמתי מההשקעה הרבה בעיצוב המשנה את הגוף ומעבודות היד הייחודיות בכל תקופה.

"בשבילי, יצירת בגדים בטכניקות שצורכות זמן רב ובעבודות יד כמו רקמה וסריגה, מעלה את הערך של הפריט ויוצרת חיבור ריגשי אצל הלובשת שתוביל למערכת יחסים ארוכת טווח. בעבודותיי, אני נוהגת לעבוד בשיטות מסורתיות של עבודות יד ולתת להם אינטרפרטציה אישית משלי".

זמן רב (יח"צ)

צבע וטכניקה

יצחקי מספרת שהפרויקט נעשה במיוחד לתחרות. "הנושא השנה היה צבע ולכן נושא ההשראה והדגם שרקמתי התמקדו בסיפור הצבעוני שיצרתי. הבד של החולצה, הוא בד שהדפסתי וכיווצתי בטכניקת רקמה שנקראת smocking. הרקמה תופסת את הבד ויוצרת קפלים עם גמישות ואפשרות מתיחה. בתוך הקפלים רקמתי עיגולים קטנים בטכניקה שנקראת french knot.

מה מייחד את הרקמה שיצרת?

"מערכת היחסים בין הטכניקות השונות ובעיקר המפגש הצבעוני בין הצבעים המשתנים של הבד והבחירה של חוטי הרקמה. הרקמה מאוד חופשית, היא לא תוכננה כמעט בכלל מראש ולכן זו הייתה עבודה מאוד אינטואיטיבית".

מקור השראה לאינטואיטיביות ברקמה (יח"צ)

אולי יעניין אותך גם...