הלה אורן, קרן תל אביב
ד"ר הלה אורן (צילום אפרת אשל)

סיטי מייקרית: הכירו את היזמית שמנהלת את קרן תל אביב, ריאיון

היא יזמית בנשמתה, מגדירה את עצמה כאורבניסטית, יש לה תואר שלישי במיתוג ערים והיא מרצה בנושא בארץ ובעולם. הכירו את האישה שמובילה את הפרויקטים החשובים ביותר בעיר

"מי את?" אנחנו שואלות ופותחות את הריאיון עם ד"ר הלה אורן בצורה שיכולה להתפרש כבנאלית, אך כמעט תמיד מספקת תשובה שמגלה לנו איך אותו אדם רואה את עצמו מבחוץ. "אני אישה, אמא לשלושה, מוקפת בחברים ומשפחה – הם מעטפת התמיכה שלי." היא אומרת וממשיכה, "וגם CITY MAKER, מנכ"ל קרן תל־אביב, מייסדת 'עיר עולם', מקימת 'פורום הקרנות העירוניות' המאחד קרנות עירוניות ברחבי הארץ ובעלת תשוקה בלתי נלאית לפיתוח עירוני חברתי, אורבניות והעיר תל אביב-יפו."

 

אורן כפי שהיא מספרת מכהנת בימים אלה כמנכ"ל קרן תל אביב אך החלה את דרכה בעיריית תל אביב כבר בשנת 2008. היא הספיקה לנהל את מינהלת המאה לעיר, אח"כ הקימה את 'עיר עולם', החברה העירונית של תל-אביב שפועלת עד היום למיצוב ופיתוח תל אביב כעיר גלובלית וחדשנית. בחמש השנים האחרונות היא מנהלת את קרן תל אביב, אשר אחראית לפיתוח של עשרות פרויקטים בעיר.

 

הקרן היא הגוף המגייס והמוציא לפועל של פרויקטים פילנתרופיים בעיר תל אביב. תחת הקרן נמצאים עשרות פרויקטים ביוזמת אורן, חלקם חברתיים וחדשניים בתחומם, חלקם פרויקטים של בנייה ושיפוץ של מרחבים ציבוריים, מבנים ציבוריים בתחומי חינוך ורווחה, ואף מבנים אייקוניים בתל אביב.

תל אביב, צעירים יושבים על הדשא, אנשים יושבים על הדשא
עיר ללא הפסקה (צילום גיא יחיאלי)

רחוב שנקין, בית הכנסת הגדול וסוזן דלל

בין הפרויקטים של הקרן בהובלת אורן תוכלו למצוא את שיפוץ רחוב שנקין, שימור ושיחזור בית הכנסת בגדול שמתחיל בקרוב, שיפוץ והרחבת בית תמי שמסתיים בימים אלה, הקמת הוולודרום, זירת מרוצי אופניים מקצועית שהוקמה ב 2019 במגרש אימוני האתלטיקה במרכז הספורט הלאומי, הקמה ושיפוץ של מבנים קיימים בסוזן דלל שהסתיים ב 2019 והקמת בית ליבלינג, מרכז הבאוהאוס במרכז תל אביב שהסתיים גם הוא לפני כשנתיים.

 

ניכר שהעיר תל אביב זורמת לאורן בכל הגוף ונמצאת בכל נשימה שהיא לוקחת וזה לא במקרה, היא נולדה ככה. "נולדתי בתל־אביב, סבא וסבתא רבא שלי קבורים ב'פנתיאון' העיר (בית הקברות טרומפלדור). הקמתי את העסק הראשון שלי בתל אביב, שכרתי את דירת הסטודנטים הראשונה שלי כאן וילדתי את שלושת ילדי ב'קריה' ההיסטורית. כשזכיתי לנהל ולתכנן את חגיגות שנת המאה לתל אביב, התאפשר לי להגיע לכל פינה ופינה בתל אביב, להיפגש עם מגוון תושביה. אפשר להגיד שהעיר זורמת בדמי וכל יום אני שמחה לפגוש אותה מחדש." היא מספרת.

בית ליבלינג
בית ליבלינג (צילום יעל שמידט)

Born and raised

איפה תגורי עוד עשרים שנה?

"בשני מקומות במקביל. בדירה קטנה בתל אביב ליד הים ובכפר ויתקין, סמוך לנחל אלכסנדר."

 

ואם אנחנו מסתכלים דווקא על ההווה, איך נראה היום שלך היום?

"כל יום בקרן תל־אביב נראה אחרת. הבוקר יכול להתחיל בשיחות עם קולגות בחו"ל, אני חושבת שיש ערך עצום בשיתופי פעולה בינלאומיים ובשיתוף מידע, המשך היום מורכב מפגישות עם תורמים, שבהם אנחנו שומעים על החלומות שלהם עבור העיר, פגישות עם גורמים עירוניים שבהם אנחנו מתעדכנים, באופן יומיומי בצרכי תושבי העיר. אני יוצאת לסיורי שטח, עם כובע הבנאים, ולוקחת חלק בתכנית הרווחה והחינוך שלנו. לפחות פעם ביום אעבוד מאחת מהשדרות או בתי הקפה – חשוב לי מאוד להרגיש את הדופק העירוני."

 

הימים האלה שונים מהימים של לפני המגפה?

"החיים ב 2021 מאוד היברידים, בין הזום לטלפונים, קל מאוד לנהל יום אשר בו אנחנו יכולים לגעת בכל הנושאים – מהתורמים ועד תושבי העיר. בתוך כך, בכל הפגישות והסיורים שלי, אני תמיד עם עוד איש צוות אחד לפחות. אני מאמינה גדולה בעבודת צוות, השקפת העולם שלי היא שאף אחד מאתנו לא צריך לעבוד באופן עצמאי, אנחנו מטיבים זה את זה כאשר אנחנו עובדים ביחד. היומן שלי לדוגמא, שקוף לכל הצוות קרן תל־אביב וכל אחד ואחת מוזמנים להצטרף לכל דבר שאני עושה, בכל שלב."

בית העיר
בית העיר (צילום כפיר סיוון

כמה אנשים באמת לוקחים חלק בפעילות השוטפת של הקרן?

"אני מאוד גאה בצוות שאיתו אני עובדת. בקרן תל־אביב סה"כ 13 איש אמונים על כל הפעילות הענפה, המשמעותית והיומיומית. מדובר על צוות אסטרטגי, מהודק ואיכותי. בנוסף על כך, לקרן יש נציגויות בניו יורק, פרנקפורט, לונדון וטורנטו."

 

וכמה עצמאות יש לך כמנכ"לית של הארגון?

"בזכות ראש העיר רון חולדאי, יו"ר הקרן, יש לי אוטונומיה ניהולית מלאה שיש בה סמכות לצד אחריות. מדיניות הקרן והיעדים שהקרן מציבה, נקבעים על ידי יו"ר הקרן, הנהלת הקרן והנהלת העיריה, כאשר הצוות ואני שותפים בשיח. אני למעשה, אמונה על הגשמת החזון הזה."

 

מעניין דווקא איך נראה החזון שלך עבור העיר תל אביב.

"תראי אני מאמינה בערכים האוניברסליים של העיר מיום הקמתה – חופש, אחריות הדדית, פלורליזם והכלה. בעיני רוחי אני רואה עיר אשר קשובה לצרכי תושביה ומקדמת את הערכים הללו על ידי פיתוח השטחים הציבוריים שישרתו את כל מגוון תושבי העיר ויהוו כקו משווה. אני רואה עיר בינלאומית חזקה, אשר ממשיכה לקדם חדשנות ללא הפסקה ובו זמנית דואגת לכל תושביה באשר הם ושומרת על האותנטיות שלה כעיר העברית הראשונה."

בית ליבלינג
בית ליבלינג בלילה (צילום: יעל שמידט)

ככה נרקמים להם הפרויקטים של הקרן

איך מתחילים פרויקט חדש?

"הרעיון לפרויקט או תכנית חדשה יכול להגיע מחזון של תורם, מהעירייה, מצוות הקרן או מגורמים חיצוניים שאנחנו עובדים איתם. מה שמנחה אותנו הם צרכי העיר – מכיוון שאנחנו עובדים בצמידות עם הנהלת עיריית תל אביב-יפו, על מגוון גורמיה, אנו יודעים לזהות במהירות איזה פרויקט או תוכנית עונים על צורך קיים ומשם אנחנו יוצאים לדרך. כל פרויקט הוא חלק ממחשבה מערכתית, בשיתוף מלא עם העירייה וגורמים אחרים (שותפים פרטיים, ממשלתיים, ציבוריים, חברות מהמגזר העסקי) המאפשר קיימות ותחזוקה שוטפת לאורך שנים."

 

כמה מקום יש לממד הוויזואלי והעיצובי של העיר והפרויקטים בתכנון?

בפרויקטים שאנו מפתחים יחד עם העירייה, יש שימת דגש גדולה מאוד על המרחב הציבורי. מבחינתנו הערך הגדול ביותר של פרויקט מתבטא דווקא במענה שהוא נותן עבור תושבי העיר והמבקרים. האם המרחב בטוח? מזמין? פונקציונלי? ירוק? האם הוא עונה על הצרכים של מגוון רב של התושבים, מכל הגילאים, מגדרים ומגזרים?"

 

את יכולה לתת לנו דוגמא לפרויקט כזה שהסתיים לאחרונה?

"בהחלט. בחודש שעבר סיימנו תהליך ארוך של שיפוץ בית תמי בשינקין, הכולל אולם מופעים רב תכליתי, חדרי סטודיו למחול, מרחבי למידה, לובי רחב ידיים, ספרייה, קומה לגיל הרך. פיתוח רחבת המבנה, בהמשך לכך שגינת שינקין חוברה לרחוב נפחא, שעתיד להיות מדרחוב, ומאפשר אינטגרציה בין המקומות ומגוון רחב של אזורים ציבוריים העונים על צרכים שונים. בזמן הבנייה, יצרנו גדר בטחון ייחודית סביב הבניין – הגדר היוותה למעשה מיצג אינטראקטיבי, אשר הזמין את תושבי העיר ללמוד על הקרן ועל העיר. קמפוס בת שבע הוא עוד דוגמא מצוינת, כפרויקט שמטרת המרחבים הציבוריים שלו הם לשרת ולייצר קהילתיות. שיקום בית הכנסת הגדול, פרויקט נוסף שיצא לדרך, ישחזר את השימוש במרחב הציבורי ויצור מגוון חללים ציבוריים סביב המבנה."

בית תמי, שיפוץ שנקין
בית תמי החדש, הדמיה באדיבות קרן תל אביב

מוזיאון העיר תל אביב כבר בדרך

את חמש שנים בקרן, איזה פרויקט הייתי אומרת שהוא הקרוב ביותר לליבך?

"אני חושבת שהמוזיאון לתולדות העיר. בניגוד לערים גדולות אחרות בעולם, לתל אביב אין מוזיאון שמספר את הסיפור שלה, המתמקד בהיסטוריה העשירה, ההווה והעתיד המבטיח של העיר. בימים אלו אנו בעשיה רבה בבית העירייה הישן ברחוב ביאליק, אשר יהפוך להיות המוזיאון הראשון לתולדות תל אביב. המוזיאון יעביר את סיפורה של העיר בצורה מקורית ואינטראקטיבית, אשר תקבל גם ביטוי אדריכלי. המוזיאון מייצג את כל מה שאני מאמינה בו – התכנית נתרמה על ידי תורם ישראלי, זבולון תומר ז"ל, שנענה לפנייתנו וזו הזדמנות חשובה להודות לו ולמשפחתו אשר ממשיכה את דרכו, דור שני ושלישי לפילנתרופיה עירונית ערכית ותהיה נגישה לכל אזרח, תושב ומבקר שרוצה ללמוד."

 

איך את חושבת שאדריכלות ועיצוב משתלבים בעיר תל אביב?

"ענף העיצוב והאדריכלות בעולם, בארץ ובתל אביב, הוא לא פחות מתחום משנה חיים. אני באופן אישי לא יכולה לגור, לעבוד, לשבת במרחב ציבורי שהוא לא מעוצב באופן פונקציונלי, בטוח, מזמין, שוויוני וירוק. הסביבה שבה אנו חיים ועובדים, הרחובות בהם אנחנו צועדים, משפיעים באופן ישיר על הרווחה הנפשית שלנו. בנסיעת עבודה לניו יורק לפני כמה שבועות, ביקרתי ב LITTLE ISLAND. ראיתי כיצד ניתנה מחשבה לפרטים הקטנים ביותר – אפילו למסמרים ניתנה תשומת לב. איך סביבה כזאת משפיעה על תושבי העיר? איך האסתטיקה המזמינה והדיוק משפיעים על השהייה שלו במרחב ואיך הם משפיעים על שאר יומו? עיצוב נכון ואדריכלות פונקציונלית הם לא מותרות – הם הכרח."

 

ואיך את מתרגמת את החשיבה הזו לפעולות של ממש?

"אני דואגת להתעדכן בנעשה בעולם ובארץ בתחום הזה באופן תדיר, במיוחד בכל הנוגע למרחב הציבורי, אשר חייב להיות אחד מהתחומים המפותחים ביותר בשנים הקרובות. למרחב הציבורי, אשר מתפתח לכיוונים נכונים בעולם, יש תפקיד אקוטי ברווחת התושבים – מרחב ציבורי נכון יכול להיות מרחב המאפשר פרנסה, חיי קהילה והתפתחות וצמיחה – משרד, מתנ"ס, סלון לארח בו, חדר כיתה, מקום לחזק בו את הגוף ואת הנפש. מרחב ציבורי המתוכנן היטב מבטא סולם ערכי שאני מאמינה בו וזו הדרך בעיני."

וולודרום
הולודרום, צילום יחצ

אסור לוותר, צריך לשקם

לפרויקט שלבים וחלקים רבים. איזה חלק את הכי אוהבת?

"אני זוכה להיות חלק מהצעד הראשון של הפרויקטים והתוכניות של הקרן, עוד בשלב הרעיון. המחשבה הראשונה שמובילה להצעה, בניית התכנית, הצבת היעדים. אני אוהבת מאוד להיות חלק מהתכנון ואוהבת את רגע גזירת הסרט – אחד לא יכול להתקיים ללא השני. הסיום מרגש מכיוון שהייתי חלק מהולדת הפרויקט, דרך כל הפרטים הקטנים, עוד מהרגע הראשון."

 

על מה היית מוותרת בעיר תל אביב?

"אני מוותרת על הפועל 'לוותר'. אני אופטימית מטבעי ומאמינה שאת הכל אפשר לשפר, לקדם ולטפח. זה נכון שתמיד אפשר למצוא אזורים ותשתיות בעיר שאולי סובלים מהזנחה – אך התשובה איננה לוותר. התשובה היא לפתור, לשקם ולהצמיח."

 

אם היית צריכה למכור לי את תל אביב – מה היה נאום המעלית שלך?

"חייבים להיות פה בשביל להבין את העוצמה הטמונה באנשי העיר. עיר אנרגטית, שזזה, גדלה ומתפתחת ללא הפסקה. עיר מפתיעה שממלאת את המבקרים בה באנרגיה והשראה ומצד שני בטוחה ולא מאיימת. עיר מלאה בחיים, אשר הייחודיות של תושביה המגוונים מורגשת בכל פינה. אני מאמצת את ההמלצה של ראש העיר רון חולדאי – צאו מחדר המלון בשתיים לפנות בוקר ותפגשו את העיר ללא הפסקה."

קמפוס בת שבע
קמפוס בת שבע (הדמיה באדיבות קרן תל אביב)
סוזן דלל
סוזן דלל (צילום ברק ברינקר)

יש לכם רעיון? מחשבה? סיפור שתרצו לספר לנו? כתבו לנו ~>

אולי יעניין אותך גם...