פרח מג'אדלי, מים, באקה אל גרבייה
עבודתה של פרח מג'אדלי

אדריכלי העתיד: תערוכת הבוגרים של בית הספר לאדריכלות בתל אביב

אנחנו ממשיכים לסקור את תערוכת הבוגרים השנה והפעם, בונים את העתיד חמישה פרויקטים נבחרים מבית הספר לאדריכלות באוניברסיטת תל אביב

הבוגרים הטריים של בית הספר לאדריכלות באוניברסיטת תל אביב, בחרו להציג השנה עבודות שבוחנות בדרכים שונות את תפקיד האדריכלות והשפעתה על הסביבה והחברה שלנו. הפרויקטים נוגעים ברבדים שונים ומבקשים דרך תכנון מבנים ושטחים ציבוריים לעורר מחדש את הערים של ימינו, להעניק הזדמנויות לדור העתיד ולחבר בין האוכלוסיות השונות.

 

הפרויקט 'יפו-פינת-תל אביב' של הסטודנטית טל בנשימול, מתייחס למתח בערים מעורבות. היא בחרה להתמקד בתל אביב-יפו והקו הדק בין השאיפה למיזוג יפו ותל אביב יחד ומצד שני, הרצון להתבדלותן. בנשימול מציעה תכנון חדש המתמקד באזור ההריסות של שכונת מנשייה לשעבר ולהפוך אותה למתחם מגשר, שמחבר את רשת הדרכים של השכונות שמקיפות אותו ומשלב אלמנטים של זיכרון והיסטוריה. מטשטש את הגבולות ויוצר קו המשכי ליפו, תל אביב וקו החוף. דרך עבודתה, מאחדת בין קצוות השכונות ומובילה אותן אל עבר מתחם פעילות משותף, למען עיר אחת אחידה.

יפו פינת תל אביב, טל בנשימול

למען דור העתיד

לינא ג'בארין בחרה לעסוק בעיר נצרת, עיר שנוצרה סביב גרעין קטן והלכה והתרחבה לעיר הערבית הגדולה בארץ. בשנים האחרונות, צעירים רבים מהעיר בוחרים לעזוב ולהגר ממנה עקב מחסור בהזדמנויות וחוויות. ענף התיירות של העיר גם כן נחלש ואיתו גם כלכלתה. בפרויקט ג'בארין מתערבת באזור קו התפר בין העיר העתיקה לשכונות החדשות ומשלבת שטחים ציבוריים ומבני דת ומסורת על מנת ליצור מרחב מגוון לתושבי המקום. לאפשר לצעירים המקומיים ולתיירים שבאים לבקר בה לחוות את העיר מחדש, ליצור הזדמנויות חדשות,  כל זאת תוך שמירת הרקמה העירונית הייחודית הקיימת.

הרובד המשלים, לינא ג'בארין, הדמיה, אדריכלות, נצרת
הרובד המשלים, לינא ג'בארין

פרויקט אחר מתמקד בבאקה אל-גרביה, עיר ותיקה שבנויה על אדמות עשירות במים, בין נחלים ובארות. פרח מג'אדלי לוקח את מוטיב המים, שהיווה חלק משמעותי מהתפתחות העיר ודרכו, מחיה אותה והופך אותה לשוקקת חיים. הפרויקט מנצל את שטח הקרקע ונשען על סיפורי המקום והמשאבים שלו ליצירת מקומות חדשים, לקשר בין העבר להווה ולעתיד, להשפיע על החברה ולחבר אותה לסביבה.

פרח מג'אדלי
הדמיה מתוך הפרויקט של פרח מג'אדלי

שילוב אוכלוסיות

מוקד הפרויקט של אלדר לוי  הוא תכנון מוסד טיפולי פסיכיאטרי בעיר אשדוד. הוא מבקש להפגיש את אוכלוסיית פגועי הנפש לאוכלוסייה ה'נורמטיבית' ולהכניסם אל תוך החברה. מדובר במרכז עירוני מסחרי המשלב אזורי לינה לצוות המוסד והמטופלים. במפלס העליון ממוקמים מוסד פסיכיאטרי ופארק עירוני. הרעיון הוא בעצם לעשות שינוי בארגון החברתי ושינוי תודעתי של אוכלוסיית פגועי הנפש, על ידי הצבת המוסד הטיפולי מעל המרכז העירוני החדש ויצירת מפגשים מבוקרים בתקווה לייצר שינוי תפיסתי של האוכלוסיות השונות אחת בשנייה.

שניות, אלדר לוי

אדריכלות על עקרונותיה

בפרויקט הגמר שלו, בחר אבי בלוך לחקור את שאלת השאלות, מה הופך אדריכלות לטובה? לנסות ולאפיין את קווי יסוד לתכנון. נקודת המוצא שלו הייתה בחוויותיו האישיות מציורי אמנות והעקרונות שהובילו את פעולות האמן כדי לייצר חוויה רגשית אצל הצופה. הוא עיצב מספר מבנים ברמת מורכבות הולכת ועולה, החל מתחנת אוטובוס ועד למבנה ציבורי המשתלב במרחב העירוני. תכנון המבנים אפשר לו לבחון ולחדד את העקרונות האדריכליים, אותם בוחר לקחת איתו לעבודותיו העתידיות. 

 

פתיחה 30.7 נעילה 11.8 מגדל שלום מאיר

מה הופך אדריכלות לטובה? מתוך הפרויקט של אבי בלוך

יש לכם רעיון? מחשבה? סיפור שתרצו לספר לנו? ~> כתבו לנו

אולי יעניין אותך גם...