כל הדרך למילאנו (צילום: דניאל אלקיים)

שיעור באלתור: מתרגיל סטודנטיאלי ועד לשבוע העיצוב במילאנו

אלה ימי הסגר בתקופת הקורונה, סתיו רג'ואן סטודנטית לעיצוב עומדת לפני הגשה בלימודיה. ללא חנויות או סדנה, המצב אילץ אותה להיות יצירתית עם הדברים העומדים לרשותה והת

לפעמים ממעט אפשר להוציא הרבה, אתגרים והגבלות מאלצים אותנו להפעיל את כושר האלתור שלנו בחיפוש אחר פתרונות יצירתיים. זה בדיוק מה שהוביל את המעצבת הצעירה, סתיו רג'ואן, ליצור את הקולקציה הראשונה שלה, אותה היא עתידה להציג במהלך שבוע העיצוב האיטלקי הקרוב.

 

יש מאין, הפרויקט החל בימי סגרי הקורונה במסגרת תרגיל סטודנטיאלי במחלקה לעיצוב תעשייתי בבצלאל. "התבקשתי לעצב נעל בית מזווית חדשה. מאחר וכל החנויות היו סגורות הייתי צריכה לאלתר עם החומרים שהיו זמינים לי בבית. מצאתי כמה חתיכות בד כותנה גולמית והחלטתי שאני מנסה להדפיס עליהן גזרות של נעל במדפסת תלת ממד הביתית שלי". היא מספרת. "כשהגעתי לשלב בו הייתי צריכה לחבר את הגזרות אחת לשנייה נתקלתי באתגר נוסף, לא הייתה ברשותי מכונת תפירה והפתרון שמצאתי היה ליצור מחברים תלת ממדיים, שיודפסו כחלק מהגזרה ובמקומות בהם היה נדרש חיבור חזק וקבוע חיברתי את הגזרות באמצעות מגהץ ע"י חימום ההדפסות אחת לשנייה. לאחר ההגשה ראיתי שיש הרבה פוטנציאל לשיטה החדשה שיצרתי והחלטתי להמשיך איתה לפרויקט הגמר".

כוחו של אלתור (צילום: דניאל אלקיים)

היא המשיכה לחקור ולפתח את הטכניקה הייחודית דרך פרויקט הגמר שלה, אותו הציגה בקיץ שעבר וזכה לחשיפה רבה. חשיפה שבעקבותיה קיבלה רג'ואן הודעה מפתיעה ומשמחת במיוחד. "כמה חודשים לאחר התערוכה קיבלתי הודעה באינסטגרם מהמנהל האמנותי של 'Isola Design District', בהודעה נכתב שהוא ראה את הפרויקט ושהוא חושב שהוא מאוד מתאים לתערוכת 'Rising Talents' שהם מקיימים בשבוע העיצוב במילאנו" היא משחזרת "בהתחלה לא באמת האמנתי שזה קורה, אבל לאחר שיחות ובדיקות, החלטתי שאני הולכת על זה".

 

רג'ואן תציג סדרת אובייקטים לבישים וחפצים להלבשת הבית בשם 'Outline stroke' הכוללת תיק, זוג נעליים, מנורה ואגרטלים. ההדפסה הדקיקה השחורה על מצע בד הכותנה הלבן נראת כאילו אוירה בקו עדין ומקבלת פתאום חיים בצורה תלת ממדית.

מקבלים צורה ונפח (צילום: דניאל אלקיים)
קולקציית Outline Stroke של סתיו רג'ואן (צילום: דניאל אלקיים)
אז איך זה נעשה?
"תהליך העיצוב מתחיל בסקיצות ידניות ותכנון כללי של איך האובייקט יראה, מכמה גזרות הוא מורכב, איך הגזרות יראו ואיזה סוגי מחברים ישולבו בו. לאחר מכן אני עוברת לתכנון הגזרות בתוכנת תלת מימד.
כשקבצי הגזרות מוכנים אני מותחת את הבד על גבי משטח ההדפסה ומדפיסה את הגזרה ישר על הבד, לאחר שהגזרות מוכנות אני גוזרת את שאריות הבד ומחברת אותן אחד לשנייה באמצעות המחברים או באמצעות גיהוץ".
 
 
מה הייחודיות בשיטה שפיתחת?
"עד היום, רוב הפרויקטים העוסקים בשילוב הדפסות תלת ממד בטקסטיל התמקדו בהדפסה על בד גמיש סינטטי. בפרויקט שלי רציתי להדפיס דווקא על בד לא גמיש ולנסות לתת לו צורה ונפח תלת ממדיים באמצעות מחברים וחיזוקים מודפסים. השימוש בבד כמו כותנה טבעית אפשר לי ליצור אובייקטים תלת ממדיים יציבים ועמידים עם כמות הדפסה מינימלית".
 
 
אילו שינויים עברו על הפרויקט מהגשתו במסגרת הלימודים ועד היום לקראת הופעתו במילאנו?
"כל האובייקטים עברו שדרוג מבחינה מבנית וטכניקת היצור שוכללה. התיק עבר עיצוב מחדש ובנוסף, יצרתי מנורת שולחן חדשה באותה טכניקה לכבוד התערוכה".
 
 
הפריט החדש (צילום: דניאל אלקיים)
הדפסה תלת ממדית על טקסטיל (צילום: דניאל אלקיים)
אילו עוד אפשרויות טמונות בטכניקה? איך את רואה אותה ממשיכה ומתפתחת?
"אני מרגישה שנגעתי רק בקצה הקרחון. השאיפה היא להמשיך לפתח ולשפר את השיטה. לעצב עוד אובייקטים חדשים ומפתיעים עם מחברים חכמים ושיטות חיבור חדשניות תוך שילוב בדים, צבעים ומרקמים חדשים".
 
 
הקולקציה של רג'ואן ממחישה את הוורסטיליות והמגוון הרחב ששיטת העבודה שלה מאפשרת. דרך סיפורה, היא מלמדת אותנו על היופי שבאלתור, פרויקט שנולד מתוך צורך ומינף אותו קדימה.
 
Rising Talents, c/o Studio Farini, via Farini 35
 
במהלך השבועות הקרובים נמשיך להביא לכם את ההמלצות הכי חמות וכמובן נעדכן בלייב מהאירוע עצמו, שווה לעקוב.

אולי יעניין אותך גם...