מוזיאון ננו, ננוטכנולוגיה
פה ושם, צילום: מיכאל עמר

מדענים ואמנים מאחדים כוחות במוזיאון חדש ויחיד מסוגו

עולם הננו הבלתי נראה לובש צורה במוזיאון ייחודי המציג יצירות פרי שיתופי פעולה של חוקרים ואמנים עכשוויים

החודש, מוזיאון ע"ש פטר לאמנות ולמדעי הננו באוניברסיטת בר אילן פותח את שעריו לקהל הרחב. המוזיאון מחבר בין עולם המדע והאמנות דרך שיתופי פעולה מעניינים של אמנים עכשוויים וחוקרים בתחומים מגוונים כמו ביולוגיה, פיזיקה, כימיה, הנדסה ומדעי המחשב.

 

שבע קומותיו של המכון לננוטכנולוגיה של האוניברסיטה הופכות לחללי תצוגה מעוררי סקרנות. בין המעבדות והחללים הציבוריים מוצגות עבודות העוסקות בעולם הננו המסתורי והבלתי נראה. תחום הננוטכנולוגיה עוסק במגוון תופעות שנראות זניחות כשהן לא תחת עדשת המיקרוסקופ, אך השלכתן על המציאות בעולמנו מהותית והפער העצום בקנה מידה הוא שהופך את החוויה למרתקת.

מוזיאון, ננוטכנולוגיה, ננו, גומיות
מותחת גבולות, צילום: מיכאל עמר

התערוכה הפותחת נושאת את השם 'שפות חדשות' ומוצגות בה עבודות מדיסציפלינות ומדיות שונות שממחישות את שפת התקשורת הייחודית בין האמנים למדענים. דרכן, הצופים מקבלים הצצה אל עבודתם של הזוגות השונים במשך שלוש שנים, בין סדנאות האמנים ומעבדות המחקר.

 

התערוכה מציגה מהלכים קלאסיים שלקוחים מתהליכי העבודה הדינמיים של הצמדים, כמו פירוק והרכבה, ניסוי וטעייה, פיענוח ולבסוף הסקת מסקנות. לצד אלה, נגלים לעיני הצופים גם רגעים מכוננים בדרך, כמו 'סרנדיפיות', אלה הן תגליות מקריות בזמן חיפוש דבר אחר לגמרי. 

עולמו המסקרן של הבלתי נראה

התערוכה מציגה דיאלוגים ומפגשים מיוחדים במינם, בין החיבורים יוצאי הדופן, מיצב עם מאה וחמישים אלף גומיות משרדיות הקשורות זו בזו של ורדי בוברוב וממחישות צמיחת נוירונים פגומים מחקירתה של פרופסור אורית שפי. הקשר בין עץ ומוטיב הערבסק למבנה של ננו צינורות פחמן חיבר בין האמן מחמוד קייס לפרופסור עדי סולומון. מחקר מבנה גבישי של חומרים באמצעות קרני רנטגן של דוקטור גילי תאגורי, בא לידי ביטוי בציור באמצעות מי מלח של האמנית קרוליין מקסוול.

 

עבודת האמנות של אילי לוי, שבמרכזה טיפת מים שנעה במסלול עשוי משטחים הידרופוביים דוחי מים ממעבדתו של פרופסור שלמה מרגל, חוקרת את עולמות הנפש האנושיים. מחקר בנושא זיהוי מחלות באמצעות הקרנת אור וחלקיקי זהב מפרי עבודתו של פרופסור דרור פיקסלר היווה מקור השראה למיצבה של האמנית אלה גולדמן המטעין את הצופה בחוויות חדשות בהתאם לתנועה ולסיבוביות.

מוזיאון, ננוטכנולוגיה, ננו, סינכון
ויירציות סינכרון, צילום: יח"צ

"יצאנו למסע אל עולמות רחוקים קונספטואלית וטכנית, ועם זאת קרובים מאוד אל עצם הווייתנו. זהו אשנב לארץ הפלאות של הבלתי נראה לעין. בננו-מדע כמו באומנות, החקר אל תוך החומר ואל תוך המהות מוביל לגילוי תופעות חדשות ועולמות חדשים." מציינת טל יזרעאל, אוצרת התערוכה.

 

דרך היצירות, המוזיאון מנגיש גילוים מדעיים לציבור ומעניק להם פרשנות חזותית. הוא חושף את המבקרים אל מאחורי הקלעים, אל נבכי מחשבותיהם המרתקות של היוצרים והחוקרים. הוא יוצר מפגשים בלתי שגרתיים בין עולמות, שלפעמים נראים הפוכים ומנוגדים ומגשר על פעריהם.

מוזיאון הננו, צילום: מיכאל עמר

'שפות חדשות' מוזיאון הננו במכון הננו-טכנולוגיה, אוניברסיטת בר אילן, בניין 206 פתיחה: 8.7  

יש לכם רעיון? מחשבה? סיפור שתרצו לספר לנו? ~> כתבו לנו

אולי יעניין אותך גם...