גלריית הפופ אפ של זאהה חדיד במנהטן
גלריית הפופ אפ של זאהה חדיד במנהטן (צילום Kris Tamburello)

תערוכת פופ אפ וריב על ירושה: משרדה של חדיד ממשיך לספק כותרות

בעוד ששומאכר נלחם על מקומו כיורש הבלעדי של האימפריה, המשרד ממשיך לייצר פרויקטים עצומים ואף פותח תערוכה חדשה במבנה הראשון שהשיק בניו יורק

לא פחות משבעים מיליון פאונד שווה משרדה הפעיל ביותר של האדריכלית המנוחה זאהה חדיד. סכום שבהחלט שווה לריב עליו. וכך, למרות שהמשרד ממשיך למלא את חסרונה במלוא המרץ ולהודיע על השלמתם של פרויקטים פנטסטיים ברחבי העולם, נודע, ממש במקביל, שפטריק שומכר, מי שעומד בראשו ושימש בעבר כשותף העסקי של חדיד, עושה צעדים במטרה להדיח את שלושת השותפים האחרים מהירושה במטרה להפוך לאפוטרופוס היחיד של האימפריה. כל זה נשמע חצוף אפילו יותר כשמסתבר שלפחות חלק מהשותפים הם קרובי משפחה של המנוחה.

ראנה חדיד, אחייניתה של חדיד ואחת משלושת השותפים, העידה על כך שחשו מחויבות להתנגד לשומכר על מנת "להגן על שמה ועל המורשת של האדריכלית הגדולה". לבסוף, הוחלט שאם ארבעת היורשים לא יגיעו לכלל החלטה לגבי חלוקת הירושה בתוך מאה עשרים וחמש שנה, הרי שזו תועבר ישירות למכון זאהה חדיד שמניהולו פרש שומאכר ביוני השנה. נחכה ונראה. בינתיים, הוציא שומכר הודעה לעיתונות לפיה הוא הובן שלא כהלכה ושלתביעה המשפטית שהגיש אין כל קשר למניעים אישיים ו/או כלכליים. "כל מה שרציתי הוא שהשותפים היורשים יוחלפו באנשי מקצוע ניטראליים ואת כל זה אני עושה מתוך רצון כן למלא אחר רצונה של זאהה חדיד המנוחה". ככל הנראה, על הסיפור הזה עוד נשמע גם בהמשך.

ממש באותו זמן אבל במקום אחר, ממשיך המשרד לשדר "עסקים כרגיל" כשבין היתר ובנוסף לגלריה הקבועה שהוא מתחזק בלונדון, פתח במבנה המגורים הראשון של המשרד שהושלם במנהטן, תערוכת פופ אפ בה מוצגים מודלים אדריכליים ועיצובי פנים של המשרד. ממש בקומת הכניסה ובמרתף הבניין, הממוקם בצ'לסי בצמוד להיי-ליין, מציג המשרד פרויקטים בולטים ומובילים שנלקחו מתוך תיק העבודות העמוס והמרשים שלו.

מתוך התערוכה
מתוך התערוכה (צילום Kris Tamburello)

מודלים של מבנים שהושלמו על ידי הסטודיו של חדיד מוצגים בוויטרינות הפונות לרחוב. מודל שהינו העתק של המבנה בו מוצגת התערוכה מונח במרכזה מתחת לסקיילייט בעוד שבאזורים אחרים מוצגים מודלים כסופים שנהגו במקור על ידי חדיד לטובת תערוכת 'ציור כסוף' שהוצגה בגלריה בלונדון בשנת 2005. על הקירות המקיפים את הגלריה נתלו צילומי שחור לבן של צלמת האדריכלות הלן בינה.

תרגום לכסא וצילומים של בינה
תרגום לכסא וצילומים של בינה (צילום Kris Tamburello)

חפצים שנוצרו במחלקת העיצוב של זאהה חדיד פוזרו בין הפרויקטים האדריכליים. אלו, כוללים שטיח צבעוני של סטודיו RE/Form שעליו דוגמה המבוססת על איוריה של חדיד. עליו, הונח התרגום לכסא הלאונג' של המעצב המודרניסט האנס ווגנר כפי שבוצע משיש וסיבי פחם על ידי הסטודיו במשרדה של חדיד.

מתוך התערוכה, קולקציית גופי תאורה Avia
מתוך התערוכה, קולקציית גופי תאורה Avia (צילום Slamp)

חדיד, מי ששלטה במשרדה ביד רמה, עד שלקתה בהתקף לב פתאומי לפני כשנתיים וחצי, יסדה את משרדה לפני שלושים ושמונה שנים אותו הובילה עם פרויקטים מגוונים, החל בתכשיטים ופריטים לבית ועד גורדי שחקים ומרכזי ענק רבי שימושים. "עיצוב הפריטים הקטנים לצד אלו האדריכליים תמיד היה קשור זה בזה" אמרה אדריכלית זאהה חדיד בזמן הצגת תערוכת הרטרוספקטיבה שלה במוזיאון הגוגנהיים בשנת 2006 "פריטי העיצוב הללו חשובים מאוד לי ולצוות שלי. הם מהווים השראה ליצירתיות שלנו על ידי כך שהם מספקים לנו הזדמנות לבטא את הרעיונות שלנו בקנה מידה שונים ובמדיה שונים, כחלק משמעותי בחקר העיצוב המתמשך שלנו".

דגם כסוף של מרכז Heydar Aliyev
דגם כסוף של מרכז Heydar Aliyev (צילום יחצ)
מגרסות מלח פלפל מבית היוצר של חדיד
מגרסות מלח פלפל מבית היוצר של חדיד (צילום יחצ)

התערוכה עד דצמבר

אולי יעניין אותך גם...