חדיד לא מפסיקה לחדש: הושלם הבית הפרטי הראשון והיחיד שעיצבה

בפאתי מוסקבה במעבה היער שוכן בית החלומות של המיליארדר ולדיסלב דורונין שעיצובו החל בסקיצה של האדריכלית זאהה חדיד על מפית נייר אי שם בלונדון

דברים על זאהה חדיד אנחנו מביאים לכאן מעת לעת. אין זה בגלל שאנחנו מעריצים גדולים של האדריכלית המנוחה שכבודה במקומו מונח, אלא משום עצם העובדה שמשרדה, גם שנתיים אחרי מותה, לא מפסיק להפתיע. הנה, ממש עכשיו, הושלם סוף סוף הבית הפרטי הראשון והיחיד בתכנונה ועיצובה של חדיד. הבית, שייך למי שחדיד בעצמה כינתה "הג'יימס בונד של הרוסים" כשלמעשה מדובר באיש העסקים, טייקון הנדל"ן, המיליארדר והפילנטרופ ולדיסלב דורונין שהזמין אותו בזמנו עבור אהובתו דאז, הדוגמנית נעמי קמפבל.

הבית, שיש מי שמדמה את צורתו לחללית מהסרט 'מסע בין כוכבים', שוכן על הגבעות הצופות אל העיר מוסקבה מצפון, בתוך יער ברביקהה בין עצי אורן ולבנה שגובהם עשרים מטרים. הסממן המגדיר אותו היא סוויטה ראשית הממוקמת בראשו של מבנה בטון צר ומתנוססת כשני מטרים גבוה יותר מצמרות העצים המקיפים את הנכס. אלמנט ייחודי זה, מאפשר לדורונין לא רק ליהנות מהנוף עוצר הנשימה אלא גם להיות מבודד ולהרגיש מוגן. קירות מסך עשויים זכוכית, מרפסות זכוכית ומעלית שקופה, מאפשרים לו כעת ליהנות מהקשר הבלתי אמצעי בין פנים וחוץ כמעט מכל נקודה בבית.

מסע בין כוכבים
מסע בין כוכבים (צילום OKOGroup)

מסתבר, שהקונספט של הבית נהגה כבר לפני למעלה מעשור אז נפגשו דורונים וחדיד בלונדון. "אני רוצה להתעורר בבקר ולראות רק את השמיים הכחולים. אני לא רוצה לראות שכנים ואני רוצה להרגיש חופשי" הסביר דורונין לחדיד בעת שהחלו לדבר על הבית. "אתה מבין שתצטרף למצוא את עצמך מעל לגובה העצים? ענתה לו חדיד בשאלה, לקחה מפית נייר ושרטטה עליה סקיצה ראשונה. "הסתכלתי על הסקיצה, אמרתי לה שאני אוהב את זה וככה החל התכנון של הבית" סיפר דורונין.

סקיצה על מפית נייר
סקיצה על מפית נייר (צילום OKOGroup)

ואכן, צורתו של הבית, המתאפיינת בצורניות גיאומטרית עגלגלה וזורמת, הוגדרה על ידי הטופוגרפיה הטבעית הסובבת אותו גם, במידה מסוימת, נטמעת בה. הנכס מאורגן על פני ארבעה מפלסים כשהתחתון מכיל חללים לפעילות פנאי ושעשועים. מפלס הקרקע מכיל סלון, חדר אוכל, מטבח, חללי אירוח ובריכה פנימית. בקומה הראשונה ישנה מבואה , ספרייה, חדר אורחים וחדר ילדים ואילו הסוויטה הראשית בעלת המרפסות ההיקפיות ממוקמת למעלה.

סוויטה בקומה העליונה
סוויטה בקומה העליונה (צילום OKOGroup)

שני המרכיבים העיקריים של הבית מחוברים זה לזה באמצעות שלושה עמודי בטון שכמו מייצרים שיח בין המפלסים ובו זמנית מתפקדים כאלמנטים פיסוליים כשהמרכזי בהם מכיל גם מעלית וחדר מדרגות. הכניסה הראשית ממוקמת בקומה הראשונה באזור בו שלושת עמודי הבטון נפגשים עם הגג, מייצרים סקיילייט וחלל בעל גובה כפול. המבט אל היער מחדר המגורים ממוסגר באמצעות מבנה בטון גלי התומך בגג ובו בזמן גם יוצר חלוקה בין אזורי המגורים השונים.

שלושה עמודי בטון
שלושה עמודי בטון (צילום OKOGroup)

"עבורי, חדיד הייתה אדריכלית מליגה אחרת" אמר דורונין "היה מאוד מעניין לשוחח איתה. היא לא דיברה כל כך הרבה אבל הייתה בהחלט חדה. היא תמיד התעסקה בעיקר והייתה אישה סרקסטית, אינטליגנטית וחכמה ולכתה מסמן אבדה טרגית של אחת האדריכליות הגדולות של המאה".

מי שהוביל את הפרויקט לאחר לכתה של חדיד ואף הביא לסיומו הוא שותפה העסקי פטריק שומכר שמתאר את הפרויקט כלא פחות מחלומי. "זה בית חלומות שאף אדריכל לא היה מסרב להזמנתו "זהה הכירה את ולדיסלב וידעה שיש לו את האמצעים לייצר משהו באמת יוצא מהכלל. מדובר בלא פחות מיצירת מופת".

אולי יעניין אותך גם...