מבנה מגורים או כיסוי ראש?
מבנה מגורים או כיסוי ראש? (צילום Luke Hayes)

עניין של קנה מידה: נחשו מהו המוצר שנראה כמו מבנה אדריכלי?

"הכובע משקף את הזיגזגים של המבנה שכמו אורגים אותו כלפי מעלה ומבליטים את ההפרדה בין הקומות ועוטף את החובשת אותו בצורות פתוחות וסגורות" אמרו בחדיד אדריכלים

לפני שלושה חודשים בדיוק, העלינו כתבה על מבנה המגורים הראשון שהשלים משרדה של האדריכלית המנוחה זאהה חדיד במנהטן. רק כדי להזכיר במילים ספורות, הרי שמדובר בבניין הממוקם במרקם האורבאני הבועט שבין הרחובות ניו יורק וטיילת ההיי-ליין האופנתית שבדרום מערב העיר. מבנה הבניין מורכב משכבות של צורות אמורפיות ולמרות שהוא שונה במראהו מסביבתו המיידית, הוא חדשני אך לא מעיק או צעקני בקנה המידה או בצורניות שלו על רקע האזור ההיסטורי בו הוא נטוע. התכנון רב השכבות של המבנה, מגדיר למעשה את קומות המגורים אבל משתלב גם בסביבה העירונית שבה מפלס תחתון בדמותו של רחוב ומפלס עליון בדמותה של טיילת מעל. חיפוי המתכת של המבנה, שנוצר ידנית, נושא את הרוח התעשייתית שאפיינה בעבר את שכונת צ'לסי ולכן אינו זר לה אך הוא גם בהחלט מאפיין את רוחה וסגנונה של חדיד.

מקור ההשראה, מבנה המגורים במנהטן
מקור ההשראה, מבנה המגורים במנהטן (צילום Hufton+Crow)

למרות שנראה שממשיכי משרדה של חדיד מתקשרים את עצמם לדעת עד כדי סכנת הצפה שיתכן שבשלב מסוים אף תעשה נזק למשרד, לעיתים מבליחה ידיעה מסקרנת שאף יוצרת לא מעט עניין. אמנם ממש עכשיו הם מציפים את אתרי האדריכלות והעיצוב בידיעות על מלון מורפיאוס בתכנונם שנפתח במקאו, אחד מאחרוני הפרויקטים במשרד בהם הייתה לזאהה חדיד נגיעה אישית. אנחנו, לעומת זה, מתעניינים דווקא בידיעה אחרת שלא מתמקדת במאה וחמישים אלף המ"ר וארבעים הקומות אלא בכובע אחד קטן.

מתחיל בקימור ומסתיים בשפיץ
מתחיל בקימור ומסתיים בשפיץ (צילום Luke Hayes)

הידיעה, המספרת על עיצובו של כובע שהושפע ישירות ממבנה המגורים הצמוד להיי ליין, מסקרנת מאוד. לא בכל יום עוסק משרד אדריכלים בעיצוב מוצר בקנה מידה כמעט מזערי. התוצאה, היא כמובן עוד קומפוזיציה מבנית אדריכלית מבית חדיד המאופיינת בצורניות אמורפית נוזלית המזכירה אלמנטים טבעיים אך עושה שימוש בטכנולוגיה העדכנית ביותר. במקרה הזה, מטרת המוצר לשמש ככיסוי ראש שנחבש בזמן תצוגת אופנה שהתקיימה בהיי-ליין הסמוך.

הכובע, הנקרא H-Line, העשוי ניילון בגימור כחול לבן ומודפס בתלת ממד, בהחלט מזכיר בצורתו מבנים שאדריכלים משתעשעים בהם הכוללים מיני כיפות ואטריום שונים העשויים מעטה זכוכית שכל כולו מתוכנן בתוכנות מחשב מסובכות. מקור ההשראה של הכובע במבנה הספציפי במנהטן הופך אותו למרתק ומסקרן עוד יותר. על פי התיאור בהודעה, הכובע מעוגל וכמו מיצר פסגה בחלקו העליון ואז גולש מטה ומתנקז בנקודה אחת בדומה לצורות המאפיינות את חזית המבנה. "צורות הזיגזג הפלואידיות של המבנה כמו אורגות אותו כלפי מעלה ומבליטות את ההפרדה בין הקומות ובין הדיירים" נמסר ממשרד חדיד "הכובע משקף את אותם זיגזגים וכמו עוטף את החובשת אותו בצורות פתוחות וסגורות".

צורניות המסמלת את קומות המבנה
צורניות המסמלת את קומות המבנה (צילום Hufton+Crow)

תצוגת האופנה ומסיבת הכובעים שנערכו בימים האחרונים בהיי-ליין אורגנו במטרה לגייס תשעים ושמונה אחוזים מהתקציב השנתי הדרוש לתחזוקת הפארק. מאז פתיחתה של הטיילת בשנת 2009, מורגשת מאוד תנופת בנייה מסביבו כשמבנה המגורים של משרד חדיד הוא חלק בלתי נפרד מהמגמה המבורכת. מבין המגדלים המתוכננים באזור נמצא גם אחד של משרד BIG שנציגו, לאון רוסט, ביקר בארץ בשבוע שעבר.

למטרות טובות
למטרות טובות (צילום Luke Hayes)

אולי יעניין אותך גם...