אדריכל גיא ארליך
אדריכל גיא ארליך (Chris Payne)

רואים את האור | טור אורח – אדריכל גיא ארליך

עולם האדריכלות מגיב, עם השנים, לשינויים טכנולוגיים וחברתיים. כתוצאה מכך, הוא מפתח מקצועות חדשים, כמו יועצי נגישות או יועצי מיזוג אוויר, שלא היו קיימים לפני מאה שנים אך כעת נדרשים בכל פרויקט. גם עיצוב תאורה לאדריכלות הוא תחום התמחות חדש יחסית אך מכיוון שמדובר בתחום המזוהה בעיקר עם פרויקטים עתירי תקציב, מעט אוניברסיטאות מאפשרות להתמקד בלימודי עיצוב תאורה לאדריכלות. עם זאת, אני מעריך שבעתיד יותר ויתר פרויקטים ישכילו להשתמש בשרותי מעצב תאורה אדריכלי.

ייחודו של מעצב תאורה אדריכלית הוא בכך שהוא עובד עם חומר שאינו פיזי ופלסטי בכדי להשפיע על תפיסת המרחב האדריכלי. וכך, עיצוב נכון של תאורה מעצים מאוד את האופן שבו המשתמש חווה את המבנה. במדינות קרות כמו צפון אירופה וצפון אמריקה ניתן להבחין שהגישה לתאורה מלאכותית מפותחת הרבה יותר בהשוואה לישראל למשל. בארץ, אור השמש בוהק וחזק לאורך רוב ימות השנה וכתוצאה מכך נעשה שימוש רב בתאורה חזקה וישירה המהווה מעין המשך ישיר לאור השמש. לעומתה, האור הטבעי הרך במדינות הקרות והעובדה שבמהלך החורף אנשים נשארים במקומות סגורים, מהווים בסיס להתפתחות גישה רגישה יותר לתאורה מלאכותית.

המושג הדני ״הוגה״ (Hygge) למשל מתאר, בין היתר, את תחושת החמימות והנינוחות שכדאי לייצר בחלל סגור. המושג ומשמעותו התפתחו בעקבות הצורך שנוצר במדינות צפון אירופה לייצר חללים לשהייה ממושכת בבית בהם ניתן יהיה לשרוד ולבצע מגוון פעילויות במהלך החורף הארוך. אחד הפתרונות לכך הוא שימוש בתאורה מלאכותית, המאפשרת ליצור תרחישים שונים המאירים את המרחב הסגור באפן שמשנה את התפיסה המרחבית של החלל. בביקור בן שעתיים שערכתי בבית ידידה בקופנהגן, זכור לי ששינתה את התאורה לא פחות משלוש פעמים בהתאם לפעילויות השונות שהתרחשו במרחב. בעת ארוחת הערב כשישבנו סביב שולחן האוכל, היא השתמשה בתאורה נמוכה עדינה מעל לשולחן שהאירה את פני הסועדים ובודדה אותם מהחלל סביב. כשישבנו אל מול החלון, לעומת זה, היא השתמשה בתאורת נר עדינה בצד החלל, שיצר אור חם ורך שהשתלב עם התאורה שבאה מבחוץ באפן שלא חסם אותה על ידי סנוור של אור חזק.

התאורה מתחת לגובה העין למנוע סנוור לנוף האורבני
התאורה מתחת לגובה העין למנוע סנוור לנוף האורבני (Lobservatoire International: HALKIN MASON PHOTOGRAPHY, IWAN BAAN, STUDIO DUBUISSON, ERIC LAIGNEL)

עוד כדאי לקחת בחשבון שלשימוש בתאורה מלאכותית ישנן גם השלכות בריאותיות. היום ידוע שתאורה מלאכותית משפיעה ואף פוגעת במחזור השינה האנושי ועלולה כך לייצר חוסר איזון גופני. נמצא שגלי האנרגיה של האור מעקבים את הפרשתו של הורמון השינה, מלאטונין, הגורם לנו להיות ישנוניים בלילה ומסדר את מחזור השינה. מסיבות אלה, כדאי לכולנו לטפח הרגלים לפיהם ככל שמתקרבים למועד השינה, מומלץ כשעתיים לפני השינה להנמיך את עוצמת האור ואת טמפרטורת צבע האור מתחת ל-3000K ו-180LUX.

הפנמת השוני המהותי בין תאורת יום לתאורת לילה צוברת תאוצה בתעשייה וכבר היום נבנים פרויקטים השמים דגש על תאורת יום ותאורת לילה. לאחרונה, לקחתי חלק בפרויקט עבור בנק בלונדון בו הצבנו שני גופי תאורה שונים, אחד ליום ואחד ללילה. עם זאת, כיום מיוצרים גם גופי תאורה שיכולים לשנות את טמפרטורת צבע האור שלהם בהתאמה בין אור ללילה.

בדיקת גופים ותוספים שונים בפרט חזית
בדיקת גופים ותוספים שונים בפרט חזית (Lobservatoire International)

התחום של עיצוב תאורה לאדריכלות הוא חדש יחסית בקנה מידה של אדריכלות ועיצוב. נראה כי מאז המצאת נורת ה-LED הוא ממריא וצובר תאוצה. היום, אנשי המקצוע וגם המשתמשים כבר מבינים שלתאורה יש השפעה על חווית המרחב ובתכנון נכון שלה ביכולתה לעשות מניפולציות המשרתות את מטרות העיצוב ואף משפיעות על תפיסת החלל האדריכלי.

גיא ארליך

אדריכל המתמחה בתכנון מפורט ודיוק בפרטי גמר. התמחה בעיצוב תאורה לאדריכלות באחת החברות המובילות הממוקמת בניו יורק, L'Observatiore International. כיום אדריכל במשרד Think Architecture & Design המתמחה באדריכלות ברת השגה, עיצוב מבני תיאטראות ומגורים. גיא בוגר המחלקה לארכיטקטורה של בצלאל ולימודי חוץ באקדמיה הדנית המלכותית (Royal Danish Academy).

אולי יעניין אותך גם...