מכון ואן ליר, חיוטין אדריכלים
מכון ואן ליר, חיוטין אדריכלים (צילום ארדון בר חמא)

פרס רכטר לאדריכלות הוענק לחיוטין אדריכלים בפעם השלישית

"אנחנו מאוד שלמים עם מבנה מכון ואן ליר המעיד על שילוב של איפוק ובשלות ועם זאת על עושר שמקורו בדרך המקצועית הארוכה שעברנו" אמרה אדריכלית ברכה חיוטין

לפני מספר ימים, הכריז משרד התרבות והספורט על הזוכים בפרס ע"ש זאב ויעקב רכטר לאדריכלות לשנת 2018. הפרס נועד לעודד מצוינות ואיכות ביצירה האדריכלית הישראלית ברוח הערכים שהורישו זאב ויעקב רכטר, שבלטו במעורבות חברתית, רמה מקצועית ואסתטיקה אדריכלית גבוהה. את הפרס על הישג אדריכלי זכאים לקבל אדריכלים תושבי ישראל על מבנה או קבוצת מבנים אורגנית שנבנו במהלך עשר השנים האחרונות ומהווים תרומה לקידום האדריכלות הישראלית. פרס האדריכל הצעיר, לעומת זה, מוענק עבור מבנה בעל תוכן ייחודי או פעילות מחקרית תיאורטית חדשנית בתחום האדריכלות.

את הפרס על הישג אדריכלי, על ס"כ 40,000 שקלים, קיבלו ברכה ומיכאל חיוטין לחיוטין אדריכלים בגין קמפוס ואן ליר, תכנית בינוי חדשה ומבנה האקדמיה ע"ש פולנסקי. השופטים נימקו את הבחירה בכך שהמבנה של חיוטין אדריכלים מתבלט באיכותו האדריכלית המתבטאת הן ברמת עיצוב הבניין והן בהעמדתו במגרש ובמסגרת הכללית של הקמפוס. "הדיוק והאיפוק של השפה האדריכלית ניכרת הן ברמת הפרט והן ברמת המכלול" טענו השופטים. הפרס מצטרף לפרס נוסף שקיבל משרד חיוטין אדריכלים ביוני השנה עבור מפעל חיים מטעם עמותת האדריכלים בפסטיבל אדריכלות ישראלית.

אדריכלים ברכה ומיכאל חיוטין
אדריכלים ברכה ומיכאל חיוטין (צילום דן חיוטין)

"זה יפה שכל עשר שנים היה בניין שזכה להערכה מטעם ועדת הפרס" אמרה בגאווה ל LEGIT אדריכלית ברכה חיוטין "כל אחד בתקופתו ענה על הפרוגרמה והתאים לרוח הזמן, בין אם מדובר בתיאטרון גבעתיים שעבורו קבלנו את הפרס בשנת 1996 ובין אם בהיכל המשפט בחיפה, עבורו קבלנו את הפרס בשנת 2007".

את הפרס השלישי, זה שהוענק להם בשבוע שעבר, קיבלו ברכה ומיכאל חיוטין על תכנון משולב של האקדמיה על שם פולנסקי ותכנון מחודש של מכון ואן ליר. "נגשנו לתכנון הפרויקט בזהירות רבה" מעידה חיוטין "בעיקר בשל מיקומו בפינה כל כך מיוחדת ופסטוראלית בירושלים. ההצלחה הגדולה של הפרויקט היא בדרך בה שילבנו מבנה גדול יותר מאילו הסובבים אותו בקמפוס באפן שלא מאפיל על המבנים האיקוניים שלצדו שתוכננו בשנות השישים על ידי האדריכלים רזניק ופובזנר.

"למעשה, יצרנו דיאלוג ואימצנו את האפיונים של המבנים הקיימים ותרגמנו אותם לאדריכלות עכשווית. בניין המכון תוכנן בצורה אופקית כך שבחציו הוא הוטמן בקרקע ולא יהיה גבוה משכניו וכן נבחרו עבורו חומרים המשתלבים היטב בסביבה. גם החלל הפנימי של המבנה תוכנן כך שיתמזג עם הטבע הסובב אותו".

שרת התרבות והספורט, מירי רגב מסרה שהיא "גאה לברך את ברכה ומיכאל חיוטין ואת דניאל שטרסבורגר על זכייתם בפרס רכטר. טיפוחה של האדריכלות היא נדבך נוסף וחשוב בטיפוחה של התרבות והאמנות בארצנו."

לא פחות חשוב

את פרס האדריכל הצעיר עד גיל ארבעים וארבע, על ס"כ 20,000 שקלים, קיבל דניאל שטרסבורגר בגין פעילות מחקרית תיאורטית חדשנית בתחום האדריכלות.

קונסרבטוריון, דניאל שטרסבורגר יחד עם מיכאל פלד
קונסרבטוריון, דניאל שטרסבורגר יחד עם מיכאל פלד (יחצ)

ועדת השיפוט, שכללה את פרופ' אדר' גבי שורץ, אדר' הלי רחמימוב ואדר' אסף לרמן, התרשמה מחשיבות התחרות בהתפתחותו המקצועית של האדריכל. "התחרויות הן מקום בו ניתן להביא לידי ביטוי בצורה המיטבית את האני מאמין של האדריכל. בהחלט התרשמנו מהנפח, המחויבות, המגוון והאיכות של ההצעות שהוגש" מסרו השופטים.

אולי יעניין אותך גם...