מכון ואן ליר, חיוטין אדריכלים
מכון ואן ליר, חיוטין אדריכלים (צילום ארדון בר חמא)

הוכרזו הזוכים בפרס מפעל חיים בפסטיבל אדריכלות ישראלית

אדריכל דן איתן זכה על תרומתו לעיצוב השיכון הציבורי והמרחב העירוני בישראל וחיוטין אדריכלים על פרויקטים ציבוריים משמעותיים ברחבי הארץ ובעיקר בקמפוסים אקדמיים

בימים רביעי וחמישי בשבוע הבא, 12-13/6, יתקיים בגני התערוכה בתל אביב פסטיבל אדריכלות, תכנון ועיצוב פנים לשנת 2018. הפסטיבל, יתקיים בהובלת עמותת האדריכלים ובשיתוף כלל איגודי התכנון ועיצוב הפנים בישראל. במסגרת הפסטיבל, יוענק 'אות העיצוב' בקטגוריות מבנה מגורים, מבנה ציבור\חינוך, תכנון עירוני, אדריכלות המחר וקיימות ובניה ירוקה. בנוסף, יוענק, כאמור, פרס מפעל חיים על מצוינות תכנונית. הזוכים, מתוך 115 פרויקטים שהוגשו לתחרות, יוכרזו בטקס חגיגי במהלך הפסטיבל ביום שלישי, 12/06, בשעה 17:30.

"פרס על מפעל חיים למצוינות תכנונית מוענק מתוך כוונה להציג את תרומת האדריכלות בבניין הארץ ובעיצוב התרבות הישראלית ונבחר במנגנון זהה לשיפוט בפרס ישראל" אמר דוד קנפו, יו"ר עמותת האדריכלים "חבר השופטים המכובד כולל את פרופ' איריס ערבות, פרופ' ברוך ברוך ופרופ' מיכה לוין".

נימוקי וועדת השיפוט לזכייתו של אדריכל דן איתן

אדריכל דן איתן, בוגר לימודי אדריכלות בטכניון משנת 1954, שייך לקבוצה מצומצמת של אדריכלים שעיצבו את אופייה של האדריכלות הישראלית מראשית הקמת המדינה. אדריכל איתן הוא חלוץ האדריכלות המודרנית בישראל וממנסחי החזון האדריכלי הישראלי.

מוזיאון תל אביב, אדריכל דן איתן בשותפות עם אדריכל יצחק ישר
מוזיאון תל אביב, אדריכל דן איתן בשותפות עם אדריכל יצחק ישר (צילום יחצ)

במהלך הקריירה המקצועית שלו, אדריכל איתן תכנן מגוון רחב של פרויקטים ציבוריים בארץ ואף זכה לתכנן פרויקטים גדולים גם מחוץ לגבולות המדינה. בין הפרויקטים האייקוניים שתכנן בישראל נכללים: מוזיאון תל אביב לאומנות בשותפות עם אדריכל יצחק ישר, בית מקסיקו, הפקולטה לאמנויות באוניברסיטת תל אביב בשותפות עם אדריכל יצחק ישר והשיכון הציבורי.

לאדריכל איתן תרומה משמעותית בעיצוב השיכון הציבורי בישראל, ובעיצוב המרחב העירוני בשורה ארוכה של תכניות בניין עיר. אדריכל איתן, כמורה ומחנך בטכניון שנים הרבה, העמיד דורות רבים של אדריכלים צעירים, שספגו במהלך לימודיהם את חשיבות התפיסה ההומנית בתכנון ושמירה על קנה המידה האנושי בתכנית האדריכלית.

מוזיאון תל אביב, חזית חדשה, בתכנון דן איתן ורות להב
מוזיאון תל אביב, חזית חדשה, בתכנון דן איתן ורות להב (הדמיה ריג אדריכלים)

פעילותו ומעורבותו לאורך השנים בפעילות עמותת האדריכלים (התאחדות האדריכלים) תרמה רבות לקידום המקצוע וחיזוקו. על כל אלה מצאו וועדת השיפוט את אדריכל דן איתן ראוי לקבלת פרס מפעל חיים של התאחדות האדריכלים ובוני ערים בישראל לשנת 2018.

אדריכל דן איתן
אדריכל דן איתן (צילום אות להב)

נימוקי וועדת השיפוט לזכייתם של חיוטין אדריכלים

ברכה חיוטין ומיכאל חיוטין הקימו את משרד 'חיוטין אדריכלים' בשנת 1978. במהלך הזמן, תכננו פרויקטים ציבוריים משמעותיים ברחבי הארץ ובעיקר בקמפוסים אקדמיים והם משמשים דוגמה למופת אדריכלית בישראל. עבודתם של ברכה ומיכאל חיוטין מאופיינת באיכות אדריכלית יוצאת דופן ובתשומת לב מרבית מהתפיסה הכוללת של הבניין ועד הפרטים הקטנים שמרכיבים אותו. בין הבניינים פורצי הדרך אותם תכננו אפשר למנות את: בניין האקדמיה על שם פולונסקי במכון ואן ליר, היכל המשפט בחיפה ומעונות הסטודנטים באוניברסיטת חיפה.

'חיוטין אדריכלים' זכו בפרסים רבים ובמספר רב של תחרויות, המציגים מצוינות אדריכלית ומקור השראה לקהילת האדריכלים בארץ. הם גם ערכו מספר מחקרים ופרסמו ספרים בנושאים של מורשת האדריכלות בארץ מהזמן הקדום ועד ימנו. בניהם: מגילת ירושלים מקומראן ואדריכלות החברה האוטופית.

על כל אלה מצאה וועדת השיפוט את 'חיוטין אדריכלים' ראויים לקבלת פרס מפעל חיים של התאחדות האדריכלים ובוני ערים בישראל לשנת 2018.

ברכה ומיכאל חיוטין
ברכה ומיכאל חיוטין (צילום דן חיוטין)

אולי יעניין אותך גם...