נמל חיפה, סטודנטים לאדריכלות, ויצו חיפה, מכולות, מיצב
המיצב החדש, צילום: יח"צ

עיר עם עתיד: המיצב החדש של נמל חיפה

מכולות צבעוניות ומתעתעות מעטרות את שעריו של נמל חיפה החדש. הכירו את הסיפור שעומד מאחוריהן

נמל חיפה הוא הנמל המוביל בישראל בשינוע מטענים עם אלפי כלי רכב שעוברים בין שעריו מדי יום. מי שעובר שם בדרכו יוכל לבחון בפסל חדש, גדול ממדים, הניצב בשער הכניסה ההומה של הנמל. זוהי תולדה של שיתוף פעולה מסקרן בין המחלקה לארכיטקטורה במרכז האקדמי לעיצוב ולחינוך ויצו חיפה לבין נמל חיפה.

 

העבודה נעשתה במסגרת קורס 'סטרוקטורות דינמיות' בו הסטודנטים משתפים פעולה עם התעשייה והמגזר הציבורי. תחת הנחייתם של האדריכל לירן צצ'יק והמעצב התעשייתי איתמר בורנשטיין. הסטודנטים בשנה השלישית ללימודיהם, התבקשו לעצב פסל סביבתי לקבלת המבקרים במסוף המטענים החדש של הנמל, שידגיש את חדשנותו של המקום שפועל בצורה אוטומטית ללא מגע ידי אדם.

נמל חיפה, סטודנטים לאדריכלות, ויצו חיפה, מכולות, מיצב
תעתועים, צילום: יח"צ

מבין שבע ההצעות שהוגשו, נבחרה עבודתם של ניב מזרחי, מואב ועדיה, עמית קורן ומג'די אבו ג'בל. ההכרעה נפלה בידי צוות שופטים וביניהם מנכ"ל הנמל מנדי זלצמן. המיצב הינו הפשטה של המכולות המוכרות המובילות את המשלוחים שלנו דרך הים. הוא מורכב מלוחות פח עשויים דפנות של המכולות המקוריות ויחד יוצרים משחק של אטימות ושקיפות. הפסל הנבחר מוצב על אי תנועה מרכזי בשער הכניסה לנמל. הוא מוקף בכביש תפעולי ונראותו וצבעוניותו משתנות בהתאם למיקומו של המתבונן.

 

הקונספט מאחורי העבודה הוא שקיפות. הנמל סימל עבור הסטודנטים שער לתרבות הצריכה המוגברת של ימינו. כיצד אנחנו מזמינים לחיקנו מוצרים חדשים במהירות ופזיזות, מבלי בכלל לדעת על המסע הימי הארוך שעוברים המשלוחים שלנו עד שהם מגיעים ליעדם.

נמל חיפה, סטודנטים לאדריכלות, ויצו חיפה, מכולות, מיצב
שער הנמל, צילום: יח"צ

עבור הסטודנטים מדובר בהזדמנות חד פעמית להתנסות בעולם האמיתי. הם היו מעורבים בתהליך העיצוב והביצוע לאורך שלוש שנים ולקחו חלק בכלל שלבי ההקמה החל מניהול הפרויקט, דרך בחינת החומרים, קבלת היתרים ועד פיקוח העבודה בשטח. כשהאקדמיה והתעשייה מאחדות כוחות נוצרים פרויקטים נהדרים, הנמל ובעיקר מבקריו, התחדשו במיצב יצרתי שמשקף את רוח המקום ונותן ביטוי לחדשנות.

נמל חיפה, סטודנטים לאדריכלות, ויצו חיפה, מכולות, מיצב
מודרני וחדשני, צילום: יח"צ

יש לכם רעיון? מחשבה? סיפור שתרצו לספר לנו? ~> כתבו לנו

אולי יעניין אותך גם...