חוזרים ללימודים (צילום: Deleece Cook / Unplush)

לימודים בשמש: כבר לא רק גחמה של מורים נחמדים

אדריכלים מפתחים היום את הטרנדים שיובילו את תכנון ועיצוב בתי הספר של המחר. הדגשים מבוססים על מצבי קיצון עכשוויים ועתידיים

שנת הלימודים תתחיל בעוד שבוע מהיום. שום דבר לא ממש ברור לפניה ונראה, ששום דבר לא יהיה לגמרי ברור גם בזמן הקרוב. איך והיכן ילמדו? באיזה אפן? בכיתות רגילות? בקבוצות? מרחוק? הכל כל כך כאותי ומבולבל. אבל עם זה, מסתבר, שלפחות אדריכלים ברחבי העולם, לא מתמהמהים וכבר מחשבים מסלול מחדש, מנסים לענות על כל השאלות וחושבים איך צריכים להיראות בתי הספר של העתיד.

מי לא זוכר, איך בבית הספר היסודי (וגם אחריו) היינו מנסים לשכנע את המורים ללמוד "רק שיעור אחד" בשמש. זה קרה כמעט על בסיס יומי. עכשיו, זה כבר הופך למגמה בינלאומית.

בעצם חלמנו על זה... (צילום: Tony Tran / Unplush)

מבוסס על ערכים

נראה, שקיימות ובריאות פיזית ורגשית הם הערכים העומדים בבסיס התכנון של העתיד. על מנת להיות מוכנים למצבים בלתי צפויים, אדריכלים רבים חושבים היום על עיצוב וארגון מחדש של הכיתות ומדגישים בתכנון שלהם מרחבים חיצוניים, כמו חצרות, כיכרות ואפילו מסדרונות ואת הגברת השימושים המגוונים בהם.

כל זה הזכיר לי את בית הספר בו למדתי בניו יורק כשהייתי בת 15. בית הספר לא רק עודד פעילות ספורטיבית באינספור המגרשים שהיו פרוסים בשטחו, אלא גם יצר מערכות שעות שחייבו את התלמידים לעבור בין המבנים כמעט מדי שיעור. המעברים האלה, לא רק תרמו לחילוץ העצמות, אלא גם אפשרו לתלמידים לטייל קצת בחוץ, לראות אור יום ולשאוף אוויר צח ונקי.

הקמפוס הירוק של Riverdale Country School(צילום מתוך #riverdalecountryschool)

עדיין לא מנויים לניוזלטר של LEGIT? זה בדיוק הזמן להקליק

קשר בלתי אמצעי

טשטוש הגבולות בין פנים וחוץ, מקבל משנה חשיבות בעת האחרונה, בהתאם למצב הנוכחי ולמצבים שעוד עשויים לפקוד אותנו בעתיד. לפי דעת מומחים, אור טבעי וזרימה חופשית של אוויר ומשב רוח, הפכו קריטיים לשלומות של כולנו. אנחנו מכירים את זה היטב מתכנון של בתים פרטיים, אבל יודעים שהקשר הבלתי אמצעי הזה הפך חשוב גם בדירות ובמקומות ציבוריים. השאיפה היא, לייצר כמה שיותר מפתחים, פתיחות, מבטים החוצה וקשרים עם הטבע והסביבה. בבתי ספר בעולם, כבר יישמו פתחים כאלה ותכננו אותם כך שהם דמויי תריסי גלילה של חניה. הפתיחה שלהם, מרחיבה מאוד את החלל ומאפשרת לימודים גם באוויר הפתוח.

חדר האוכל של בית הספר היסודי ב Riverdalr Country School (צילום: James Ewing / OTTO, מתוך #riverdalecountryschool)

גם בתי ספר הולכים ומשתנים בהתאם למצב ושמים יתר דגש על שטחי החוץ. מסתבר אפילו, שיש מגמות וטרנדים שכבר נתפסים חזק בבתי ספר ברחבי העולם. תוך הגנה על מגמת החינוך כוללני המבוסס על שוויון, הם כוללים למשל אזורי לימוד אישיים וכאלה המיועדים לקבוצות, כיתות חיצוניות ותכנון ירוק המבוסס על קיימות.

אזורי לימוד ומשחק ליחידים ולקבוצות, מאיה לבני, insideout, המכללה למנהל (הדמיה: יחצ)

סביבה וקהילה

בתי הספר שנבנים עכשיו ואלו שייבנו בעתיד, יהיו פתוחים יותר לסביבה ומן הסתם מעורבים יותר בחיי הקהילה המקומית ברמת הקשר שלהם לשכונה ולעיר. הם יתוכננו כך שהם יעודדו את התלמידים ואת בני המשפחה שלהם לקחת חלק פעיל בחינוך של עצמם. דוגמה לכך, היא בתי ספר שכבר כוללים בתוכם פינות חי, גני ירק ולימודים בטבע כחלק מפיתוח בית הספר והסביבה לשימושים מעורבים.

שני בתי ספר שהושלמו בעת האחרונה בארץ וכבר מבוססים על שילוב המוסדות בקהילה וברקמה הציבורית, הם בית ספר 'כולנא יחד' בתכנון ציונוב ויתקין אדריכלים ובית ספר 'חורב' לחינוך מיוחד בתכנון מורן פלמוני אדריכלים ויפתח וקס אדריכלים. לא סתם שניהם זכו בפרס על שם רוקח לתכנון מבנים לשנת 2019.

בית ספר כולנא, פתוח לשכונה (צילום: מיקלה ברסטו)

ב'כולנא יחד', מסתבר, החללים הפתוחים והכיתות השקופות ממש תרמו לירידה נכרת ברמת האלימות. ואילו בבית ספר 'חורב' הפתרונות היצירתיים לזיקה שבין חללי הפנים והחוץ יצרו חללי למידה מקוריים ויצירתיים ושדר הולכי הרגל המקשרת בין הפונקציות השונות מאפשרת לתושבים להשתמש במתחם גם מחוץ לשעות הפעילות. לכל שכבת גיל, מותאם בעצם שטח חיצוני ייעודי ליצירת מגוון חללים פדגוגיים ואפשרות לעבודה פרטנית מחוץ לכיתות.

בית ספר חורב, גם מחוץ לשעות הלימודים (צילום: עמית גושר)

דגש על הפונקציה

כשמדברים על חללי הפנים, יש האומרים שבשלב הראשון התכנון והעיצוב יעסקו פחות בקוסמטיקה ויותר בניסיון למצוא פתרונות פונקציונאליים לחללים הקיימים ולארגון שלהם מחדש באפן שיאכלס פחות תלמידים. כך למשל, בנוסף לכיתות הלימוד, ינסו למצוא חללי לימוד אלטרנטיביים כמו אולם הספורט ואזורי הקנטינות שכבר קיימים בשטחי בתי הספר. אותם מומחים, מדברים בעצם על כך, שככל שנשכיל לתכנן את בתי הספר כך שיהיו חסיני קורונה, כך יוכלו הלימודים לשוב מהר יותר לסדרם בכל שכבות הגיל וכן גם באוניברסיטאות.

ריחוק חברתי בבית ספר בבריטניה (צילום: Andy Falconer / Unplush)

בהקשר הזה, יש מי שמדבר גם על כיתות מודולאריות שניתן יהיה לבנות במהירות ובזול בתוך או באזורים הסמוכים לבתי ספר קיימים וכך לרווח את מספר התלמידים בכל כיתה. בנוסף לזה, החשיבה בתכנון העתידי תתבסס על גמישות, ובתכנון ישולבו אלמנטים כמו קירות מתקפלים, שיאפשרו מגוון שימושים בחלל נתון, וריהוט קל ונייד, שניתן להזיז בקלות ממקום למקום כמו מחיצות שהן גם ספריות. עוד פתרון זול ויעיל, הוא שילוט גרפי שיתווסף לקומות השונות בבית הספר ויזכיר לתלמידים לשמור על היגיינה ומרחק.

מודל למידה מודולרי, פרויקט הגמר של חנה אלבג, המכללה למנהל (הדמיה: יחצ)

ולא מעט רגישות

כך או כך, העיצוב העתידי של בתי הספר, המקום בו הילדים של כולנו נמצאים כל כך הרבה שעות במהלך היום, חייב לאמץ גם תפקיד של תמיכה רגשית בילדים. את זה הוא יכול לעשות למשל באמצעות הקצאת פינות למפגשים של אחד על אחד או קבוצות קטנות או שילוב חללים דמויי פקעות שישמשו כמו אזורי מעטפת לילדים שההמולה קשה להם ושנפשם עדינה ורגישה יותר.

חממה חברתית, מפגשי אחד על אחד, פרויקט הגמר של רינה זדביל, המכללה למנהל (הדמיה: יחצ)
וקבוצות קטנות, רינה זדביל, המכללה למנהל (הדמיה: יחצ)

אולי יעניין אותך גם...