Box of dynamic architecture - קיסלוב קיי

הוכרזו הפיינליסטים בתחרות לתכנון ביה"ס לאדריכלות בתל אביב

קרן עזריאלי תתרום למעלה מ-60 מיליון שקל להקמת המבנה החדש, שבנייתו תחל בשנה הבאה

תחרות האדריכלים לתכנון בניין 'בית הספר לאדריכלות ע"ש עזריאלי' באוניברסיטת ת"א מתקרבת לסיומה. לאחר תהליך אנונימי שנמשך מספר חודשים, נחשפו אתמול שש ההצעות שעלו לגמר, מתוכן תיבחר הצעה אחת עליה יוכרז בחודש הבא. שבעים ושלושה אדריכלים הגישו הצעות להשתתפות במכרז שיסתיים בקרוב.

 

הבניין החדש של בית הספר לאדריכלות, המשתרע על שטח של כ 7,500 מ"ר, עתיד לשמש כ 500 סטודנטים ו 100 אנשי סגל מנהלי ואקדמי. הבנייה צפויה להתחיל בסוף שנת 2021 ולהסתיים באמצע שנת 2024.

 

במסגרת המכרז נדרשו האדריכלים לשלב פונקציות שונות כמו: חדרי סטודיו, אזורי תצוגה, סדנאות, כיתות לימוד, מעבדות ואודיטוריום. בחלקו התחתון של הבניין, במפלס הרחוב, יוקם מתחם מסחרי הכולל שני אולמות קולנוע, בית קפה, חנויות, גלריה וארכיון אדריכלי-ישראלי בשטח של כ-1,770 מ"ר ברוטו.

ואלה הם הפיינליסטים:

'האוקטבה', רני זיס אדריכלים + פינקלשטיין קלוגהפט אדריכליות

הפרויקט מציג מבנה המתאים את עצמו להקשר הסביבתי בנוסף על נוכחותו האייקונית בעיר תל אביב כולה. לדברי אדריכלי הפרויקט, סטודנט לאדריכלות צריך סביבה מפרה ויצירתית, המשקפת עקרונות אדריכלים שהיו קיימים מאז ומעולם של יחסים וסדרים. הפרויקט מחלק את הפרוגרמה של הבניין לשלוש שכבות. השכבה התחתונה, זו שבמפלס הרחוב מיועדת למסחר ותרבות. קומת הבניין, אליה ניתן להגיע דרך גרם מדרגות המשמש גם כאמפיתיאטרון קטן, היא הקומה הציבורית של בית הספר עם הספרייה והארכיון. הקומות העליונות מציעות מודול לארגון יעיל של פונקציות בית הספר.

האוקטבה - רני זיס אדריכלים ופינקלשטיין קלוגהפט אדריכלות

'עם הפנים לעיר', ציונוב ויתקון אדריכלים

התכנון העיקרי מציע דופן פעילה מדרום לכיכר אנטין, הפועלת לאורך כל שעות היממה ובנוסף, תספק לאתנחתא ירוקה המהווה סימון ברור לתוואי הליכה המוביל לשער הכניסה. הבניין נפתח אל העיר ומאפשר גם לקהל הרחב להנות משירותיו: מסחר, פנאי, תצוגות, תערוכות ופעילויות אחרות. הבניין פונה אל הכיכר ומציע כניסה ישירה אל בית הספר, דרך קומת כניסה מסחרית. הכניסה מובילה לחלל רחב ידיים המשמש כחלל המרכזי של בית הספר. הקומות העליונות מציעות מרפסות גדולות וירוקות שישמשו את הסטודנטים לפעילות לא פורמלית. גם הגג העליון אמור להיות פתוח, ירוק ולשימוש פעילויות בית הספר והאוניברסיטה. הבניין כולו עטוף ברפרפות המצלות את החללים הפנימיים ומעניקות לבניין דימוי אלגנטי.

עם הפנים לעיר - ציונוב ויתקון אדריכלים

'הכוורת', מייזלץ כסיף אדריכלים

הפרויקט מנסה לייצר מבנה המקרין את "הפוטנציאל" להתפתחותן של מחשבות חדשות, כך שעל אף היותו מבנה פיסי המוגבל מטבעו ביכולתו להשתנות, הוא מייצר דימוי מופשט בעל מופעים מגוונים. ברוח זו, הבניין המוצע הינו בעל צורה מסוימת, בעוד שהינו גמיש, שקוף, קל ובכך מסקרן ומלא באפשרויות. הצעת תכנון המבנה בצורה זו נובעת מתוך התפישה כי האדריכלות היא עיניים של כל אחת ואחד. הצעה זו מחלקת את פונקציות הבניין לשלושה חלקים ורטיקליים: חלק אחד, המזרחי, אמור לשמש את הפונקציות השונות של בית הספר – חדרי לימוד וסטודיו, מעבדות וכו׳. החלק המרכזי אמור לשמש כחלל הלא פורמלי של בית הספר. חלל זה מושתת על מעלה של מדרגות, מקומות ישיבה, ואודיטוריומים פתוחים שעולים מהכיכר על לגג הבניין. החלק השלישי, המערבי, מושתת על חלונות גדולים הפונים אל רחוב חיים לבנון ומשמשים לתצוגה של תוצרי בית הספר. 

הכוורת - מייזלץ כסיף אדריכלים

'המרבד', סקורקא

מבנה המרחף מעל הקרקע ויוצר מעין טופוגרפיה עילית המשמשת בסיס דואלי לפקולטה ולעיר. מן הצד האחד, נושא המרבד את הפרוגרמה האקדמית הנסמכת עליו כתלכיד נפחים גיאומטרי ומן הצד השני, נפרס בין המרבד המורם לבין העיר, תווך היברידי המהווה מקום למורכבות ולמקורות של אותו מפגש. מטרת המבנה היא ליצור מופע של פעילות משותפת בין הספרייה והאודיטוריום. הבניין פונה אל בית הספר למוזיקה הממוקם בסמוך לבניין העתידי של בית הספר לאדריכלות. הכניסה לבית הספר אמורה להיות באזור הפתוח שבין שני הבניינים. פונקציות בית הספר מאורגנות סביב היקף הבניין, בצורת האות ר'. חזות הבניין מכובדת ומשדרת רצינות אקדמית.

המרבד - סקורקא

Box of dynamic architecture, קיסלוב קיי

הבניין שהם מציעים הינו סמל ואייקון דינמי, אשר אינו כופה עצמו על הסביבה ומאפשר יצירה והתבטאות. המבנה בנוי כמערך פתוח קצוות, המאפשר מגוון סיטואציות ומנגנונים שונים של למידה, דיון ושיחה. באופן זה, המבנה מעודד מחשבה יוצרת, שימוש בדמיון, צמחיה ושינויים. תכנון הבניין יאפשר לפקולטה לקבל החלטות פדגוגיות ומרחביות במשך שנות פעילותה, על פי צריכה המשתנים. הצעה זו קשובה לצרכים של המורים, התלמידים וצרכי העתיד. ההצעה מושתתת על אסטרטגיה בניינית המחברת בין שני בנייני ליבה לביזור של פונקציות נוספות. הפונקציות העיקריות של בית הספר ממוקמות בבנייני הליבה ואילו פונקציות נוספות ״מפוזרות״ בכיכר ולאורך גשר הנמתח עד לכניסה לאוניברסיטה. הבניין כולו משדר קלילות.

Box of dynamic architecture - קיסלוב קיי

ההר, AN+

הבניין מושתת על סידרה של קופסאות הנערמות זו על זו, ליצירת מבנה דמוי תל. הפונקציות השונות של בית הספר מאורגנות בתוך הבניין באופן היררכי, כך שהפונקציות הציבוריות ממוקמות בקומות התחתונות ואילו הפרטיות בקומות העליונות יותר. את הבניין כולו עוטפת רשת ברזל המחברת את הקופסאות השונות למופע אחד.

 

ההר - AN+

בית הספר לאדריכלות ע"ש דוד עזריאלי שהוקם לפני 25 שנים, הוא מן היחידות המובילות באוניברסיטת תל אביב. מזה שנים רבות תומכת קרן עזריאלי בלימודי אדריכלות בכלל, ובבית הספר לאדריכלות באוניברסיטת תל אביב בפרט. בקרן עזריאלי מספרים כי דוד עזריאלי ז"ל ביקש להקים בית ספר באוניברסיטת ת"א מאחר וראה את החשיבות הגדולה שבחינוך לאדריכלות ובהקמה של דור ההמשך של אדריכלים.

 

"אני מודה לקרן עזריאלי על התרומה הנדיבה. הבניין החדש של בית הספר לאדריכלות יקדם את החינוך למצוינות אדריכלית, יתרום לפיתוח העירוני והסביבתי בישראל ויעניק לסטודנטים חווית לימודים אקדמית בסטנדרטים בינלאומיים." אמר פרופ' אריאל פורת, נשיא אוניברסיטת תל אביב. דנה עזריאלי, יו"ר קרן עזריאלי, הוסיפה "בניין חדש לבית הספר לאדריכלות היה אחד מחלומותיו של דוד עזריאלי, מייסד קרן עזריאלי. הידיעה שחלום זה עומד להתגשם מחממת את הלב. בחזוננו יהיה המבנה החדש בית לסטודנטים לאדריכלות, יארח סטודנטים וחוקרים מרחבי העולם ויהווה נקודת מפגש עם הקהילה. אנו גאים לתמוך ביצירה החדשה ומאחלים בהצלחה לששת האדריכלים המוכשרים שעלו לגמר".

אולי יעניין אותך גם...