החזית הרפלקטיבית, תמונה: יח"צ

כגשר מעל הנהר, מוזיאון הצוללות החדש של שנחאי

הקונספט המנצח של משרד האדריכלים PES מנצל את חלל האתר ההיסטורי ומכניס חיים לרציף הישן

בימים אלו, 30 ק"מ של הגדה המערבית של נהר הואנגפו, שבמרכז העיר שנחאי, עוברים מהפך עירוני גדול כאשר רציפים ואתרים תעשייתיים ישנים הופכים לאתרי תרבות, פארקים ציבוריים ומקומות בילוי שונים. ביניהם, עתיד להיבנות על שפת הנהר מוזיאון הצוללות של העיר. לשם כך, נערכה תחרות אדריכלות בינלאומית. בין כל ההצעות שהתקבלו, את המקום הראשון קטף משרד האדריכלים PES, אחד המשרדים הגדולים לאדריכלות ועיצוב פנים בפינלנד שנוסדה ב-1968 בהלסינקי ובעשור האחרון עובדת גם משנחאי.

תחילה, המוזיאון יציג צוללת שהושבתה מפעילות ובהמשך יורחב עם חללי תצוגה, אזור לאירועים ומסעדה. המוזיאון צפוי להיבנות בשני שלבים, השלב הראשון יושלם בתחילת 2022 עם מבנה נמוך ופשוט, שיספק גישה לצוללת. בשלב השני, המבנה ימשיך לצמוח כלפי מעלה ומתוכנן להסתיים שנה מאוחר יותר.

על הנהר המלכותי, תמונה: יח"צ
אובייקט מסקרן, תמונה: יח"צ

הקונספט הנבחר, מבקש לשמר את הרציף ולכבד את מורשת האתר. העיצוב מנצל את חללי התעשייה ההיסטוריים ומעצב אותם מחדש, תוך שמירה על אווירת המקום והשארת רוב המזח על כנו. העיצוב המנצח של PES-אדריכלים תוכנן כגשר מעל הצוללת, שמרחף מעל המזח ומאפשר זרימה רציפה על פני האתר. אובייקט מסתורי ומסקרן עם נוף יוצא דופן לעבר הנהר, הרציף והצוללת. ברצפת המעגן טופוגרפיה דינאמית עם בריכה שיכולה להתמלא חלקית במים וכך, לשנות את אופי החלל ותפקודו. כשזה קורה, נוצרות בריכות רדודות לילדים ונחשף שביל צר שמוליך לחלק התחתון של המוזיאון. על גג המבנה הפיסולי נקודת תצפית ומתחתיו, מתוכננת בעתיד מסעדה עם נוף פנורמי לכיוון הנהר המלכותי.

עבודתם של משרד האדריכלים PES, תמונה: יח"צ

מדובר במבנה מודולרי, עשוי ברובו אלמנטים לבנייה מהירה שניתנים לפירוק והרכבה מחדש במיקום אחר. המבנה יוצר סימביוזה ולצד הצוללת, השניים חיים יחד בצמידות. שילובי החומרים זכוכית, פלדה ועץ, מקנים ניגודיות אלגנטית למראה הגס של הרציף. החזית המחופה כולה במראה רפלקטיבית, מעצימה את החיבור בין המבנה לאזור בצורה עדינה ומכבדת ובו זמנית נטמעת בסביבה.

הסיפון העליון, תמונה: יח"צ

"אנו נרגשים ליישם שוב פרויקט בעיר מושבנו, בשנחאי. המוזיאון החדש, למרות שהוא קטן יחסית, ממלא תפקיד חשוב בהחייאת האזור ההיסטורי הזה על נהר הואנגפו האייקוני". אומר טוומאס סילבנויינן, שותף ב- PES אדריכלים. "אמנם קיבלנו דירוג גבוה בתחרויות רבות, אך להגיע לזכייה ולקבל את הפרויקט היא משימה לא פשוטה עבור משרד נורדי קטן יחסית. זה נהדר לראות את המאמצים ארוכי הטווח שלנו בסין משתלמים".

פנים החלל, תמונה: יח"צ

יש לכם רעיון? מחשבה? סיפור שתרצו לספר לנו? ~> כתבו לנו

אולי יעניין אותך גם...