מגורים על מאדים
מגורים על מאדים (הדמיה BIG)

יום האדריכלות הבינלאומי: במה מאמינים האדריכלים בעולם?

איזה אדריכל מאמין באדריכלות אוטופית, מי הגיע לגיל 92 ועדיין עובד במרץ, ואיזו אדריכלית הופכת כל פרויקט שלה לפנטזיה? כל התשובות

היום חוגגים את יום האדריכלות הבינלאומי, אירוע שהוכרז ב-1985 על ידי הארגון הבינלאומי לאדריכלים UIA ונחגג מדי שנה, ביום שני הראשון בחודש אוקטובר. השנה, האירוע יתקיים תחת הנושא ‘סביבה נקייה לעולם בריא’, שמתייחס לדיור, למרחבים הציבוריים ולסוגיות סביבתיות עולמיות איתן אנו מתמודדים בעקבות מגיפת הקורונה, שהכתה את העולם בשנתיים האחרונות. לכבוד החגיגות, ערכנו את רשימת האדריכלים המובילים בעולם ואת ה'אני מאמין' של כל אחד מהם על התחום.

עוד מבט על המוזיאון, צילום: Norbert-Miguletz

פרנק גארי (Frank Gehry)

 

"אדריכלות צריכה לדבר על המקום והזמן שלה, אבל בכמיהה לנצחיות"

 

עם התואר ‘האדריכל החשוב ביותר בעידן שלנו’, נתחיל את הרשימה שלנו עם פרנק גארי. רבים מקשרים אותו עם התנועה הדה-קונסטרוקטיבית של האדריכלות ואילו אחרים עם הפוסט מודרניזם, מה שבטוח שלגארי שפה ייחודית משלו. עם קו עיצוב אקספרסיבי, הוא מתייחס לכל מבנה כאל אובייקט פיסולי. הופך חומרים וצורות לעיצובים בלתי שגרתיים ומפתיעים וכיום, בגיל 92, לא נח לרגע וממשיך לעבוד במרץ.

זאהה חדיד Zaha Hadid))

 

"אני לא חושבת שאדריכלות היא כולה סביב מחסה. אלא פשוט סביב שטח מגודר, שצריך לרגש אותך, להרגיע אותך ולגרום לך לחשוב"

 

דרכה של האדריכלית הבריטית ממוצא עיראקי, שנפטרה לפני כחמש שנים, ממשיכה דרך משרדה שדוגל בערכיה ובשפה העיצובית שלה. היא מזוהה עם הזרם הדיגיטלי, עבודות חדשניות, מקוריות ועירוניות. עם קו עיצוב מעט עתידני, הפרויקטים שלה מספקים חללים ציבוריים נדיבים, מסודרים וקלים לניווט. מרבית מעיצוביה תופסים מקום חשוב בהיסטוריית האדריכלות עם בנייה וירטואוזית, קונספט אדריכלי מתוחכם ונוכחות בלתי מעורערת.

נורמן פוסטר (Norman Foster)

 

"כאדריכל אתה מעצב להווה, עם מודעות לעבר, לעתיד שבעצמו אינו ידוע"         

 

עם תשוקה לחדשנות ומצוינות, הקים נורמן פוסטר את משרד האדריכלים שנושא את שמו מעל חמישה עשורים. הוא דוגל בגישה בת קיימא לעיצוב סביבה בבנייה ירוקה ומאמין כי איכות הסביבה שלנו משפיעה ישירות על איכות החיים שלנו.

ביארקה אינגלס (Bjarke Ingels)

 

"בתמונה הגדולה, אדריכלות היא האמנות והמדע לוודא שהערים והמבנים שלנו מתאימים לאופן שבו אנו רוצים לחיות את חיינו."

 

אינגלס הוא אדריכל דני, שעומד בראש משרד האדריכלים BIG. נקודת המוצא של הפרויקטים השונים שלהם היא ניתוח החיים העכשוויים שלנו, שמשתנים ללא הרף. במשרדו, מאמינים כי יש לשלב אדריכלות אוטופית ופרגמטית ולמצוא את המשותף בהן. לתכנן מבנים שמתרחקים מנאיביות או רעיונות קונבנציונאליים וליצור אדריכלות שמשנה את העולם, כך שתתאים יותר לצורות החיים העדכניות.

דויד אדג'אי (David Adjaye)

 

"הגישה שלי היא לעצב מבפנים החוצה ועל הבניינים שלי אמרו 'נחשפים באופן קולנועי'. נקודת המוצא היא להשיג הבנה של צרכי הלקוח והאופן בו ישמש רצף חללים"

 

אדג'אי הוא אדריכל גנאי- בריטי שדוגל באדריכלות שמעשירה את חיי היומיום ועונה על הצרכים המגוונים של הקהילות השונות. רגע מכונן בילדותו היה כשראה את אי השוויון איתו התמודד אחיו, שהיה משותק חלקית. בזמן לימודיו, בזמן שחשב על מתקן לייעל את הטיפול בנכים, הבין שאדריכלות היא כוח עצום, שצריך לשרת אנשים, שזהו בעצם 'מעשה חברתי'. עם פרויקטים מלאים ברגישות אמנותית, הוא רואה באדריכלות הזדמנות לשינוי ושואף ליצור מבנים שמכירים בהיסטוריה שלהם ויוצרים משהו חדש, שיתרום לשינוי אנושי חיובי.

סנטיאגו קלטרווה (Santiago Calatrava)

 

"עצמות האדריכלות שלי קשורות מאוד למבנה, לעובדה הפיזית של איך בניין יכול לקום; זה קשור גם לגיאומטריה והבנה מסוימת של הארכיטקטורה שבה יש איזון בין ביטוי לתפקוד."

 

האדריכל הספרדי קלטרווה, מוכר בזכות מבניו הגיאומטריים והגשרים התלויים עם המיתרים המתוחים. הוא משלב בעבודותיו את ניסיונו בהנדסה ומאזן בין ביטוי אמנותי לפונקציונאליות. מרבית עבודותיו ציבוריות והוא רואה אותם כהפוגה ויזואלית שמיועדת לאנשים שעוברים דרכם וחולפים על פניהם ביומיום.   

אינדיה מהדבי (India Mahdavi)

 

"להרגיש טוב בבית, חשוב לא פחות מהרגשה טובה בגוף, בלב ובראש"

 

מהדבי היא אדריכלית ומעצבת צרפתיה ממוצא אירני-מצרי. בעבודותיה, היא מערבבת סגנונות והשפעות של תקופות שונות, אך אחד המאפיינים הבולטים אצלה הוא ללא ספק פלטת הצבעים שלה, שלא מפחדת להשתמש בה ומביאה דרכה הרבה הומור ופנטזיה בכל פרויקט.

רנזו פיאנו (Renzo Piano)

 

"אחד הדברים היותר יפים באדריכלות הוא שבכל פעם כאילו החיים מתחילים מחדש"

 

רנזו הוא אדריכל איטלקי מהוותיקים והמובילים בתחום. בין העבודות המפורסמות שלקח בהן חלק נמצא מרכז פומפידו שבפריז, מבנה בולט ושנוי במחלוקת בעיר האורות. עבודותיו מאופיינות בשימוש בטכנולוגיות ליצירת פרטים מורכבים. כל פרויקט מתכנן רנזו עבור אנשים, עם מודעות לסביבה וגישה אקולוגית של בנייה ירוקה.

איבון פארל (Yvonne Farrell)

 

"בזירת האדריכלות, אנו מעורבים ביצירת העולם הזה. כאדריכלים, אנו מדענים של החלל, יוצרים שאכפת להם."

 

אדריכלית אירית, שהקימה את משרדה 'גרפטון' יחד עם שותפתה שלי מקנמרה ((Shelley McNamara. רבים מהפרויקטים של השתיים מיועדים ללימודי השכלה גבוהה, בעבודותיהן השונות, נוהגות להשתמש בחומרים כבדים כמו אבן ובטון וליצור מהם מבנים מרווחים ומאווררים, שקוראים לאינטראקציה אנושית.

אנה לקאטון (Anne Lacaton)

 

"אדריכלות עוסקת בחופש, בנדיבות, בהנאה. האדריכלות חייבת ליצור תחושות, הנאה, נוחות ולא הגבלה. האדריכלות חייבת להיות נדיבה."

 

האדריכלית הצרפתייה לקאטון, הזוכה הטרייה בפרס פריצקר לאדריכלות, היא החצי הנשי של צמד האדריכלים Lacaton & Vassal. המבנים שלה אינם 'לראותם בלבד', אלה פרויקטים נדיבים במרחב שתומכים ומעודדים קשר אנושי.

קזויו סג'ימה (Kazuyo Sejima)

 

"יש לי חלום שאדריכלות תוכל להביא משהו לחברה העכשווית. אדריכלות היא איך שאנשים נפגשים בחלל"

 

לאדריכלית היפנית, ממייסדיה של משרד SAANA שבטוקיו יש קו עיצוב נקי ומודרני והיא עושה שימוש במשטחי זכוכית ברבים מהפרויקטים שלה, שמכניסים אור ואת הסביבה פנימה אל תוך החלל ומאפשרים לו להיטמע בטבעיות בסביבה.

קנגו קומה (Kengo Kuma)

 

“האדריכלות מהווה קשר חיוני בין אנשים וסביבתם. היא פועלת כמאגר עדין בין שבריריות הקיום האנושי לבין העולם העצום שבחוץ.”

 

האדריכל היפני, הצהיר בעבר כי מטרתו לשחזר את מסורות הבנייה היפניות. הוא רואה בעבודותיו מסגרת לטבע ושואף ליצור אדריכלות שמכבדת את סביבתה. קומה מרבה להשתמש בחומרים טבעיים ולעשות מניפולציות של אור ושקיפויות, ובאמצעות טכנולוגיה מתקדמת הוא מאתגר חומרים בלתי צפויים.

 

רם קולהאס (Rem Koolhass)

 

“יופי הוא כמו צבי ביישן. סביר יותר שיופיע במקרה מאשר דרך עיצוב.”

 

האדריכל הדני קולהאס, הוא אחד ההוגים האדריכליים המשמעותיים בדורו. קולהאס הקים את משרד האדריכלות OMA. העבודות שלו מתמקדות בחיפוש הקשר בין טכנולוגיה לאנושות והמבנים הייחודיים שלו לעיתים קרובות קוראים תיגר על כח הכבידה. הוא מאמין שאי אפשר לתכנן ערים, אלא הן פשוט נוצרות ושמונחים כמו עיר ורחוב הם נחלת העבר.

הרצוג ודה מרון (Herzog & de Meuron)

 

"חשוב לנו לא רק למלא את הבריף של הלקוח, אלא גם ליצור משהו למען הציבור. מקומות שמעניקים לאנשים זהות מקומית ואווירה מסוימת ובו בזמן, נשארים מחוברים לעולם הגדול."

 

משרדם של צמד האדריכלים השוויצרים ז'אק הרצוג ופייאר דה מרון יושב בבאזל. עבודותיהם בעלות שפה עיצובית ברורה, שכוללת צורות גיאומטריות וחזיתות חדשניות. הם מתבטאים בעזרת חומריות וגישתם הלא שגרתית, מביאה אותם לחיפוש מתמיד אחר חומרים ומשטחים חכמים, רב תכליתיים ומורכבים. אם זאת, בעקבות עמדתם ההומניטרית, הם מעמידים את האדם במרכז עבודתם.

יום אדריכלות שמח!

יש לכם רעיון? מחשבה? סיפור שתרצו לספר לנו? ~> כתבו לנו

אולי יעניין אותך גם...