אדריכלות זעירה, סטודיו שיין, ואזות, הדפסת תלת ממד
סטודיו Sheyn- נעים להכיר, תמונה באדיבות Prat Living

איך אדריכלים אוסטרים מעצבים חפצים? – סטודיו צעיר להכיר!

הכירו את סטודיו שיין. סטודיו שיוצר אובייקטים פונקציונליים לבית עם זיקה לאדריכלות ואסתטיקה גבוהה

סטודיו שיין הוא סטודיו לעיצוב הממוקם בווינה. הוא הוקם על ידי ניקולאס גולד ומרקוס שפר. בעברו, ניקולאס עבד תחת אדריכלית העל זאהה חדיד ואולם מרקוס מגיע עם רקע במחשוב. יחד הם יוצרים בהרמוניה אובייקטים יפיפיים לגוף ולבית.

 

עיצוביהם שואבים השראה מהכלים והעקרונות של עולם האדריכלות אשר מתורגמים לידי חפצים בקנה מידה זעיר. תהליך היצירה שלהם נעשה במלואו באופן דיגיטלי ולאובייקטים השונים צורות, דפוסים וטקסטורות שמדגישים את טכנולוגיית הייצור שלהם, טכניקת הדפסה תלת ממדית שמשאירה גם היא את חותמה באסתטיקה הייחודית של מוצריהם.

אדריכלות זעירה, סטודיו שיין, ואזות, הדפסת תלת ממד
ואזות בהדפסת תלת ממד, תמונה באדיבות Prat Living

איך נפגשתם לראשונה?

"כשאנשים שואלים אותנו איפה הכרנו לראשונה, אנחנו אוהבים לציין שזה היה בתיאטרון. מה שלא תמיד אנו מספרים זה שזה לא היה במהלך הופעה, אלא במסיבת להט"בים לכבוד ולנטיין, אבל תיאטרון תמיד נשמע טוב יותר!"

 

ומתי החלטתם לפתוח סטודיו יחד?

"כשהתחלנו את שיין היינו כבר שנה במערכת יחסים. שנינו היינו סטודנטים, מרקוס למד מערכות מידע ואני סיימתי את התואר השני שלי באדריכלות בסטודיו של זאהה חדיד כאן בוינה. זאהה תמיד דחפה אותנו לחקור את העיצובים שלנו בקני מידה שונים ולפתח את האסתטיקה שלנו. הייתי סקרן, אז התחלתי לעצב כמה תכשיטים. מהר מאוד התאהבתי בקנה המידה, במהירות, הדיוק והחופש שזה נתן. לקראת סוף התואר השני החלטתי לנסות ולהקים סטודיו לעיצוב באופן עצמאי, אז פניתי למרקוס כדי להתחיל את הפרויקט יחד."

 

מה משמעות השם Sheyn?

"ידענו שהסטודיו שלנו יתמקד באסתטיקה ורצינו שיהיה לו שם שלא רק מתאר זאת, אלא גם מראה את הקשר בינינו. החבר הכי טוב שלי, כריסטיאן, הציע לנו להשתמש ביידיש כשפת המותג שלנו, שהיא בעצם השילוב המושלם בין גרמנית לעברית, בין מרקוס לביני. ואם האסתטיקה היא הנקודה החזקה שלנו, הייתה רק מילה אחת ביידיש שיכולה לתאר זאת: שיין, שפירושה יפה – ובזה בדיוק עוסק הסטודיו שלנו."

ניקולס גולד ומרכוס שפר, תמונה באדיבות Prat Living

אתם תמיד מסתדרים ביניכם? אתם חולקים את אותה פילוסופיה עיצובית?

"אני חושב שטוב שלא שנינו מעצבים, אחרת כנראה היו לנו הרבה התנגשויות. יש לנו רעיונות דומים לאסתטיקה וטעם, מה שעוזר לנו להגיע להסכמות. כמובן שלפעמים יש לנו חילוקי דעות בכל הנוגע לאסטרטגיה או לתכנון, אבל באופן כללי אנחנו צוות די טוב שמשלים אחד את השני היטב. אני אדם אימפולסיבי יותר, בעוד שמרקוס אוהב לקחת את הזמן שלו בקבלת החלטות, כך שבדרך כלל המצב הוא שאני דוחף אותו לרעיונות חדשים והוא מעבד אותם בצורה הרבה יותר מדויקת ממני. זה האיזון המושלם לא?"

 

איך התחלתם את קולקציית המוצרים הביתיים?

"לאחר שהתמקדנו שלוש שנים בתכשיטים, הגענו לרעיון לפתח קולקציית מוצרים לבית. קנינו את מדפסת התלת ממד הראשונה שלנו והתחלנו להתנסות בקנה מידה חדש. הצגנו אב טיפוס ראשון ביריד עיצוב וכל היחידות נמכרו לאחר מספר שעות בלבד. ראינו שיש פוטנציאל והבנו שזה יהיה השלב הבא. היינו צריכים לקבל מעט תמיכה כספית להמשך הפרויקט. העיר וינה מציעה מימון לעסקים קטנים יצרנים לפיתוח פרויקטים חדשים. לכן, בילינו כשלושה חודשים בכתיבת תוכנית עסקית, הכנת אב טיפוס ותרגום הרעיונות שלנו לידי מצגת ברורה. לאחר מספר שבועות של המתנה, קיבלנו את השיחה המיוחלת עם הבשורה שהפרויקט שלנו התקבל. לא האמנו! צעקתי בכל הדירה שלנו ומרקוס שונא כשאני צועק, אבל אני חושב שהפעם לא היה לו אכפת. זה היה הרגע בו החלו מוצרי הבית של שיין."

 

מה הכי מגניב אתכם במה שאתם עושים?

"ליצור אובייקטים לבית מאפס, המודפסים בתלת ממד, זה בהחלט אחד הדברים המגניבים שעשינו. מה שהכי מרגש אותנו בפרויקט הוא החופש לעצב, ליצור אבי טיפוס ולייצר כמעט את כל חלקי הקולקציה בעצמנו. זה הרבה עבודה, אבל לראות את אחד העיצובים שלך נוצרים בסטודיו מול העיניים שלך זה מגניב להפליא."

אדריכלות זעירה, תמונה באדיבות Prat Living

מה היה הפרויקט הראשון שלכם ביחד ודבר אחד שאתם מצטערים עליו?

"האתגר הגדול ביותר שלנו היה להנגיש את המוצרים ללקוחות. בילינו כארבעה חודשים בעבודה על אתר שיצרנו מאפס, כשאני בחזית ומרקוס אחראי על מאחורי הקלעים. לא היה לנו מספיק ניסיון בעיצוב אתרים וזה היה הרבה ניסוי וטעייה עד שהגענו לאתר אינטרנט פונקציונלי לחלוטין. כמובן שכעת כשאנחנו מסתכלים אחורה על מה שהיה לנו ועל איך האתר שלנו נראה היום, אנחנו מרגישים קצת נבוכים. אך יחד עם זאת, אנו גאים באומץ שהיה לנו וכמה חסרי פחד היינו. אני לא יכול באמת לחשוב על דבר אחד ספציפי שאנחנו מצטערים עליו. שיין, כמו כל עסק קטן אחר, זהו תהליך למידה. גם כשאנו עושים טעויות, אחריהן לעיתים קרובות מגיעים דברים גדולים, שרובם לא היו אפשריים לולא אותן הטעויות- אז למה להצטער?"

 

מהו החלום המקצועי הגדול ביותר שלכם?

"אנו חושבים שהדפסה תלת ממדית וייצור דיגיטלי הם בהחלט העתיד. אנו מאמינים שבמוקדם או במאוחר הכל ייוצר באופן מקומי, תוך הימנעות ממכס, עלויות משלוח וההשפעה הסביבתית של השינוע למרחקים ארוכים. החלום הגדול ביותר שלנו הוא למנף את הפוטנציאל של זה באופן מלא על ידי מתקני הדפסה תלת ממדית שימוקמו ברחבי העולם בהם ניתן יהיה לייצר את העיצובים שלנו על פי דרישת הלקוחות המקומיים. כרגע אנחנו מייצרים את כל היצירות בסטודיו שלנו בווינה ומשלחים אותם לכל רחבי העולם, אך אנו יודעים שבשלב מסוים נצטרך להתרחב וזהו החזון שלנו לעתיד."

 

אילו יתרונות אתם חושבים שיש לכם כסטודיו צעיר על פני סטודיו ותיק?

"אני חושב שהיום לאנשים נמאס לראות בכל מקום את אותם המוצרים שהם קונים. אנחנו עוברים מעולם של ייצור המוני לעולם חדש בו התאמה אישית היא המפתח והייחודיות היא העתיד, לשם אנו רוצים להגיע. הדור הישן משתמש בתהליכי ייצור מסורתיים, מחויבים בייצור כמויות גדולות לכסות על עלויות ייצור גבוהות ולכן הם גם מוגבלים מאוד למשל ברמת הצבעים שהם יכולים להציע. אנו מדפיסים בתלת ממד את כל המוצרים שלנו על פי דרישה עם מגוון רחב מאוד של צבעים וגדלים. אנחנו יכולים לקחת סיכונים ולנסות צבעים חדשים ללא השקעה גדולה. הצבעים הם הדבר היחיד שאנחנו מחזיקים במלאי, כל השאר הם דיגיטליים וזה נותן לנו את החופש להתנסות ולצמוח."

תמונה באדיבות Prat Living

מאיפה אתם שואבים השראה?

"אנו עושים 'ארכיטקטורה זעירה', כך שאדריכלות היא תמיד אחת ההשראות הגדולות ביותר שלנו. בכל טיול שאנו עושים אנו מקפידים לבקר במבנים האחרונים שנעשו שם כדי לקבל רעיונות טריים. זה יכול לבוא מהגיאומטריה של הבניין, פרט על החזית או המנורה התלויה בחלל הכניסה. אנו מנסים למצוא השראה בכל מקום אליו אנחנו הולכים. כמובן שהפרופ' שלי לשעבר זאהה חדיד מהווה לנו השראה. UNStudio מהולנד גם הוא בין המעצבים האהובים עלינו כיום, כמו גם העיצוב הסקנדינבי ומותגים כמו Hay ו-Muuto. אני חושב שבעולם העיצוב קיים תמיד דיאלוג בין היוצרים: אנחנו מקבלים השראה ממעצבים אחרים ואני מקווה שנצליח גם לעורר השראה אצל אחרים."

 

מה אתם אוהבים בעבודה מול הלקוחות?

"אנחנו אוהבים לקוחות שיכולים להעריך את המאמץ והעבודה שלנו, שמבינים שאנחנו מנסים לעשות משהו חדש ושונה ומתרגשים כמונו לראות ולהרגיש את מוצריהם מודפסים בתלת ממד. אני חושב שלהחזיק אובייקט מודפס בתלת ממד זו חוויה בפני עצמה ולראות את התגובה של אנשים לאחר הגילוי, גורם לנו תמיד לגאווה."

 

ומה אתם לא אוהבים בעבודה מולם?

"אם הם לא אוהבים את העיצובים שלנו, אנחנו בסדר עם זה. טעם טוב היא לא תכונה שיש לכולם."

הואזות של סטודיו שיין, תמונה באדיבות Prat Living

מהו החלק האהוב עליכם בתהליך היצירה?

"אני חושב שהמהירות של התהליך, אנחנו יכולים לעבור מרעיון לאב טיפוס ולעיצוב סופי תוך פחות משבוע. זה תמיד רגע מרגש מאוד לראות עיצוב חדש מודפס בפעם הראשונה. התרגום מהעולם הדיגיטלי לפיזי מוסיף לו רובד אסתטי חדש ולפעמים גם מפתיע."

 

תארו את הסטודיו שלכם בחמש מילים בדיוק

אדריכלות מיניאטורית שמיועדת לבית ולגוף

 

מצוידים בחזון ואומץ רב, נראה שיש להם תוכניות גדולות לעתיד. מוזמנים להציץ ולעקוב אחר פסליהם הפונקציונליים שמעטרים את עמוד האינסטגרם והאתר שלהם ולמצוא אותם כאן בישראל ב Prat Living

אסתטיקה ייחודית, תמונה באדיבות Prat Living

יש לכם רעיון? מחשבה? סיפור שתרצו לספר לנו? ~> כתבו לנו

אולי יעניין אותך גם...