מוזיאון הילדים חולון, משה צור אדריכלים (צילום משה צור)

הוכרזו הזוכים בפרס מפעל חיים בפסטיבל אדריכלות ישראלית

אדריכלית פרופ' ניצה סמוק זכתה על תרומתה הייחודית לשימור ולשיח המשמר בישראל ואדריכל משה צור זכו על ארבעה עשורי פרויקטים שעיצבו את הנוף העירוני-אדריכלי בישראל

ביום שלישי הבא, 4/6, יתקיים בגני התערוכה בתל אביב פסטיבל אדריכלות, תכנון ועיצוב פנים לשנת 2018. הפסטיבל, יתקיים בהובלת עמותת האדריכלים ובשיתוף כלל איגודי התכנון ועיצוב הפנים בישראל. 

במסגרת הפסטיבל, יוענקו פרסי 'אות האדריכלות הישראלית' בקטגוריות: מבנה מגורים בניה רוויה, מבנה מגורים בניה פרטית, מבנה ציבור, מבנה חינוך, תכנון ועיצוב עירוני, אדריכלות המחר ופרס מפעל חיים על מצוינות תכנונית. עוד נוספו השנה לראשונה שתי קטגוריות נוספות: מבנה מסחרי (משרדים/תעסוקה/מלונאות) וקטגוריית עיצוב פנים.

"פרסי התאחדות האדריכלים מהווים הזדמנות להעלות את המצוינות בתחומי התכנון השונים ולהביא להכרה מקצועית וציבורית בפועלם של אדריכלים ומעצבים ראויים" אמר אדריכל איתי בן חיים, יו"ר 'אות האדריכלות הישראלית'. לוועדות השיפוט השונות הוגשו למעלה ממאה וחמישים עבודות והזוכים בכל קטגוריה יוכרזו בטקס אות האדריכלות כחלק מפסטיבל אדריכלות ישראלית ביום שלישי הבא, בשעה 17:00. 

פרס על מפעל חיים למצוינות תכנונית, יוענק מתוך כוונה להציג את תרומת האדריכלות בבניין הארץ ובעיצוב התרבות הישראלית, ונבחר במנגנון זהה לשיפוט בפרס ישראל. חבר השופטים: פרופ' דן איתן, פרופ' שמאי אסיף, ד"ר הדס שדר.

אדריכלית פרופ' ניצה סמוק

נימוקי השופטים:

אות מפעל חיים של התאחדות האדריכלים ובוני ערים בישראל מוענק לאדריכלית פרופ' ניצה סמוק על תרומתה הייחודית לשימור ולשיח המשמר בישראל. בין השנים 1990-2002 כיהנה סמוק כראש מחלקת השימור בעיריית תל אביב יפו, מחלקה אותה הקימה עוד לפני שהשימור הפך להיות שגור בשיח הציבורי. כראש המחלקה הייתה סמוק, כמעט לבדה, חלוצה של עידן חדש הקושר בין אדריכלות לשימור ולמורשת. סמוק קידמה את תוכנית השימור של תל אביב יפו שהייתה בזמנו תוכנית השימור הראשונה בארץ.

בזכותה הפכה תל אביב הצעירה והדינאמית לחלוצת השימור האדריכלי בארץ ובהקשר של שימור הסגנון הבינלאומי – חלוצה בעולם כולו. הסגנון הבינלאומי, שנחשב אז בתל אביב חדש מדי ומתקלף מדי מכדי לשמרו הפך, לא מעט בזכותה של סמוק, לסמלה של העיר ולאחד ממנופי האיכות שלה. פעילותה הנמרצת והתקיפה, מבית לבית, ממרפסת למרפסת ומפרט לפרט, הניבה בשנת 2003 את הכרזת העיר הלבנה של תל אביב כאתר מורשת עולמית על ידי אונסק"ו.

אדריכלית פרורפ' ניצה סמוק (צילום פטר סמוק)

על פי השופטים, סמוק לא הסתפקה במרוץ היומיומי העיקש לקידום השימור. היא הבינה את עומקו של השינוי התרבותי ואת הצורך בתיעודו ובהנחלתו. לצורך כך, הוציאה את שני ספרים המעגנים את השימור בקונטקסט האדריכלי והתרבותי הכולל – 'בתים מן החול: אדריכלות הסגנון הבינלאומי בתל אביב 1931-1948' שיצא לאור בשנת 1994 ו'לגור על החולות: העיר הלבנה של תל אביב אתר מורשת עולמי' שיצא לאור בשנת 2004.

שליחותה המקצועית הובילה אותה גם אל האקדמיה, שם הובילה את התכנית לתואר שני בשימור בטכניון והכשירה אדריכלים ואדריכליות שימור המפיצים את מורשתה החשובה ביישובים רבים ובתוכניות. כאדריכלית בנשמתה, ממשיכה ניצה סמוק לעסוק הלכה למעשה אדריכלי של עשרות מבנים לשימור.

בימים אלה של תנופת בנייה חסרת תקדים וביקורת קשה על איכותן של השכונות החדשות שאנחנו בונים ועל הדרך שבה אנו מחדשים את ערינו, ברורה עוד יותר תרומתה של סמוק להחדרת תכנים של איכות, זהות מקומית ומורשת לשיח ולעשייה התכנונית.

בעשייתה העקבית וארוכת השנים, מייצגת סמוק את המבט החוזר והחקרני לעבר המורשת הבנויה ואת ההכרה בערכיה. לפי סמוק, חידוש וחדשנות אינם מבטלים את הקיים, אלא נבנים עליו ויונקים ממנו את ערכיו. לשירות הציבורי, כך לדעתה, תפקיד מרכזי בהובלת שינויים ערכיים ולהדבקות באמת פנימית ובלתי מתפשרת מניבה הישגים.

אדריכלית פרופ' ניצה סמוק, נחלת בנימין 5, תל אביב (צילום מיקלה ברסטו)

אדריכל משה צור:

נימוקי השופטים:

מזה ארבעה עשורים מעצבים הפרויקטים של אדריכל משה צור את הנוף העירוני-אדריכלי של ישראל. רבים מהפרויקטים שיצאו ממשרדו של משה צור מהווים פריצות דרך. הם מקרינים על כל מה שנעשה אחריהם ויוצרים עבורם את המסגרת, התקדים והעוגן. זאת, בבניית המגורים למגוון של אוכלוסיות, בבניה הציבורית וכמובן בבניה הפרטית-תאגידית. טרם סיימנו להעריך וללמוד את הפרויקט האחרון והנה קמה לנגד עינינו פריצת הדרך הבאה.

אדריכל משה צור (צילום יעל אנגלהרט)

עוד הוסיפו השופטים שכמעט כל פרויקט של משה צור זוכה להד ציבורי, לפרס מקומי או בינלאומי ולחיקוי. אבל אין מדובר במקבץ מקרי שיוצר אדריכל מבריק ומקצועי בלבד. מדובר במכלול בעל ערך מצטבר ובעל משמעות מקצועית ותרבותית ייחודית. המצוינות והחדשנות שמביא משה צור אל הנוף האדריכלי הישראלי הם יוצרי סטנדרט, הם צומחים מתוך המקום והזמן ונותנים מענה אמיתי לסביבה ולקונטקסט העירוני, הקמפוסי או הטבעי. בדופק החיים המהיר של הנוף האדריכלי הישראלי, משה צור הוא המטרונום שקובע את הקצב.

משה צור הוא מסטר אמיתי של צורה, טכנולוגיה וחומר, בהם הוא שולט ביד אמן ואינו מרפה עד לפרט האחרון. וצריך לומר את מה שאיננו מובן מאליו – היוצא מתחת ידיו – כולו טוב טעם. אצל משה צור, המושג ׳אסתטיקה׳ חוזר אל מרכז הבמה והוא שיח לגיטימי וראשי – מבחן של תרבות ושל איכות חיים. בכך תורם משה צור, דרך מכלול עבודותיו – מפעל חייו המקצועי, תרומה מכרעת למעמדם של הארכיטקטורה והאדריכלים בישראל.

למרות שהמכלול האדיר והבלתי נדלה של הפרויקטים שהקים וממשיך להקים ממש בימים אלה, הם תרומתו העיקרית, מקפיד משה להקים דורות של תלמידים וממשיכים מתוך משרדו וממשיך לחלוק את משנתו גם באקדמיה ובכל פורום אפשרי.

משה צור אדריכלים ובוני ערים, שרונה עזריאלי (צילום משה צור)

הפסטיבל מתקיים ביום שלישי, 4/6, אקספו, ביתן 1, תל אביב.

אולי יעניין אותך גם...