זוכי קטגוריית מבני מגורים, מילבאואר אדריכלים
זוכי קטגוריית מבני מגורים, מילבאואר אדריכלים (צילום יחצ)

הוכרזו הזוכים בפרסי אות האדריכלות בפסטיבל אדריכלות ישראלית

הפרסים הוענקו לראשונה במסגרת הפסטיבל בחמש קטגוריות ומתוך כוונה להציג את תרומת האדריכלות לבניין הארץ ולעיצוב התרבות הישראלית

באחד מרגעי השיא של פסטיבל 'אדריכלות יוצרת מציאות' המתקיים היום ומחר בגני התערוכה בתל אביב, הוענקו הערב פרסי 'אות האדריכלות הישראלית 2018' בהשתתפות חדי רזניק, מנכ"ל משרד הבינוי והשיכון. "מבחינתנו, קיום הפרס מדגיש את נושא האיכות והמצוינות האדריכלית ואת חשיבותם בפרויקטים" אמר היום אדריכל איתי בן חיים, יו"ר 'אות האדריכלות' ושותף בקיסלוב קיי אדריכלים. "היום, איכות יוצאת דפן היא משהו שחוגגים אותו מדי פעם אבל לדעתנו זה צריך להיות מובן מאליו ותנאי סף שעליו יש לשים את הזרקור בכל פרויקט".

עוד הוסיף אדריכל בן חיים שמטרת הפרס היא להעלות את נושא התכנון לדיון ולעורר שיח. "לשמחתנו, קבלנו כמאה וחמישה עשר פרויקטים לשיפוט הנחשבים לכמות הגשות בהחלט מכובדת שעלתה על כל צפי בהתחשב בפעם הראשונה לקיומו של הפרס. מה שעורר את תשומת לבם של האדריכלים הם צוותי השיפוט שמנו יחד כשלושים אנשי מקצוע מעולים ובולטים בתמהיל של גברים ונשים, צעירים ובוגרים מהפרקטיקה והאקדמיה. השיפוט נעשה ברצינות רבה, בשקיפות, הוגנות, העמקה ואובייקטיביות" ציין בן חיים.

הזוכים בקטגוריית תכנון עירוני:
המקום הראשון הוענק לאוקא אדריכלים על תכנון התחדשות עירונית במרכז העיר חדרה על בניית חזון ברור של עירוניות מקומית לצד המורכבות של עיר ביניים ותיקה ותרגומו לשפה אורבנית עשירה וגמישה המבטיחה איכות עירונית גבוהה, בעלת קצוות פתוחים המאפשרת שימור וטיפוח רקמות בנויות בערוב שימושים, מרחב ציבורי עשיר ויצירת מנגנון כלכלי חברתי מעודד.

זוכי קטגוריית תכנון עירוני, אוקא אדריכלים
זוכי קטגוריית תכנון עירוני, אוקא אדריכלים (הדמיה אוקא אדריכלים)

מקום שני הוענק למיכל יוקלה, סטודיו מיא אדריכלים, על תכנון בהתחדשות רובע א' באשדוד על דגם מחדש ורלוונטי הבוחן לעומק את החלופות להתחדשות ובוחר את החלופה העירונית המציעה כלים חדשים להתמודדות עם התחדשות עירונית בתהליך גמיש ותוך מתן דגש על מרחב ציבורי מגוון, חללי רחוב עירוניים וחללי פנים אינטימיים.

מקום שלישי הוענק לגושן אדריכלים על תכנון התחדשות גבעת חן המשלב ברגישות ובכישרון בין המרקם המיוחד של הישוב הפרברי-כפרי בו היא כלולה לבין הצורך בציפוף ויוצר איכות היברידית של ׳עירוניות כפרית׳ בקנה מידה נעים ואנושי.

ועדת השיפוט: פרופ' אדר' שמאי אסיף, אדר' יעקב יער, אדר' נעמי אנג'ל, אדר' עירית סולסי, אדר' אביעד מור.

אוקא אדריכלים, תכנון עירוני חדרה
אוקא אדריכלים, תכנון עירוני חדרה (דף מידע, אוקא אדריכלים)

הזוכים בקטגוריית מבנה ציבור/חינוך:
המקום הראשון
הוענק לחיוטין אדריכלים על תכנון האקדמיה על שם פולונסקי – קמפוס ואן ליר. פרויקט יוצא דופן באיכותו האדריכלית, בעל שפה אדריכלית קוהרנטית ומדויקת להפליא בה כל האלמנטים חוברים לאמירה אחת מגובשת וצלולה, ברגישות רבה ובתשומת לב לאדריכלות ההיסטורית ולחצרות שסביבו.

זוכי קטגוריית מבנה ציבור/חינוך, חיוטין אדריכלים
זוכי קטגוריית מבנה ציבור/חינוך, חיוטין אדריכלים (צילום ארדון בר קמא)

מקום שני הוענק לציונוב ויתקון אדריכלים על תכנון בית הצעירות מרכז קהילתי אשכול. זוהי דוגמה מופתית למבנה ציבורי רגיש ששם בראש מעייניו את המרחב הציבורי, מעניק לו מרכז אורבני פתוח ומרווח בסביבה צפופה ומתוכנן באופן מרקמי המנסח מחדש את השכונה הוותיקה שסביבו. זהו פרויקט ציבורי חברתי מתוכנן היטב שמהווה ביטוי אדריכלי להישגי קיץ 2011.

מקום שלישי הוענק לקימל אשכולות אדריכלים בשילוב קלוש צ'ציק אדריכלים על תכנון היכל הזכרון הממלכתי – הר הרצל יצירת על שפה אדריכלית יוצאת דופן, מופשטת ופואטית המציעה מקום מכובד לזיכרון קולקטיבי ואישי ומתמודדת בכבוד וברגישות עם המשימה הקשה והמורכבת של מתן ביטוי מרחבי לליבו של הכאב והצער הלאומי והפרטי.

ועדת השיפוט: פרופ' אדר' תאה קיסלוב, אדר' דוד נופר, אדר' גבי נוסבאום, אדר' ורד פלוק, אדר' אימן טבעוני.

חיוטין אדריכלים, מכון ואן ליר
חיוטין אדריכלים, מכון ואן ליר (גיליון מידע חיוטין אדריכלים)

הזוכים בקטגוריית קיימות ובנייה ירוקה:
המקום הראשון
הוענק לרון רוזן ואיתי ליננברג על תכנון מעונות הסטודנטים- אונ' בן גוריון בנגב קמפוס שדה בוקר. זוהי דוגמא נפלאה לבניה ירוקה למגורים שהינה מרקמית, מחוברת לסביבתה, מממשת עקרונות של קימות במובן הרחב ומצטיינת ביצירת 'הון חברתי'.

זוכי קטגוריית בנייה ירוקה, רון רוזן ואיתי ליננברג
זוכי קטגוריית בנייה ירוקה, רון רוזן ואיתי ליננברג (צילום יחצ)

מקום שני הוענק למייזליץ כסיף אדריכלים על תכנון פארק דלילה באשקלון. הפרויקט מצטיין בחיבור לטופוגרפיה ולאקלים המקומיים ויוצר שילוב ראוי בין גינון של צמחי תרבות לבין הטבע והחי המקומי. זוהי דוגמה נפלאה לביטוי של בניה ירוקה וקיימות ביצירת מרחבים נופיים מקיימים בעיר ומחוץ לה.

מקום שלישי הוענק לקבוצת תו על תכנון בית קנאביס המוערך על השתלבותו החומרית והמבנית והתכנון של המבנה וסביבתו כמהות אחת ומצטיין במיוחד בחדשנות בהיבטים של קיימות חומרית וביצועים אקלימיים ואחרים.

ועדת השיפוט: פרופ' אדר' גדי קפלוטו, אדר' ג'ודי נשאשיבי, אדר' נועם אוסטרליץ, אדר' אוריאל בבצ'יק.

רון רוזן ואיתי ליננברג, מעונות סטודנטים, מדרשת שדה בוקר
רון רוזן ואיתי ליננברג, מעונות סטודנטים, מדרשת שדה בוקר (גיליון מידע, רון רוזן ואיתי ליננברג)

הזוכים בקטגוריית מבנה מגורים:
המקום הראשון הוענק למילבאואר אדריכלים על תכנון גני שפירא על תרומה חברתית יוצאת דופן באמצעים אדריכליים חכמים, ויצירת היררכיית פרטיות תוך יצירת מרחב ציבורי נדיב, המחבר ומחזק את הקהילה ושומר על צביון השכונה. העיצוב מרשים אך צנוע, מודרני ומתייחס היטב לקונטקסט.

זוכי קטגוריית מבני מגורים, מילבאואר אדריכלים
זוכי קטגוריית מבני מגורים, מילבאואר אדריכלים (צילום יחצ)

מקום שני הוענק ל SO ארכיטקטורה על תכנון DOK House על התמודדות מצוינת עם נוף הררי ומגרש משופע וצר, באמצעות משחק נפחים מוצלח, המקנה איכויות בינוי גבוהות הן למשתמש והן לצופה מבחוץ, בעיצוב אדריכלי עכשווי וצנוע ושימוש בחומרים המשתלבים היטב בסביבה הקיימת.

מקום שלישי הוענק לגל פלג אדריכלים על תכנון דרך יפו 13 על התחברות ראויה לציון למרקם הקיים, תוספת הבנייה עשויה בצורה אינטליגנטית באופן שמדגיש את הבניין לשימור ויצירת מערך תנועה התורם לחיזוק החצר כמקום מזמין, יפה ומיוחד בעיר תל אביב יפו.

הזוכה בקטגורית מבנה מגורים – בתים פרטיים:
המקום הראשון הוענק לפיצו קדם אדריכלים על תכנון בשבחי הצללים על מבנה עם מורפולוגיה ברורה, המשתמש באמצעים אינטליגנטיים של גיאומטריה, חומר, אור, צל והשתקפויות ליצירת שכבתיות עשירה והיררכיה של חללים ו'באפרים' יפיפיים בין פנים לחוץ.

ועדת השיפוט: אדר' גידי בר אוריין, אדר' לאורה שפטלר, אדר' רמי לוטן, אדר' דניאלה פלסנר, אדר' נילי זמיר חן

זוכה קטגוריית בתים פרטיים מבנה מגורים, פיצו קדם
אדריכל פיצו קדם. צילום: עמית גרון

הזוכים בקטגוריית אדריכלות המחר:

המקום הראשון הוענק לסטודיו XS על תכנון מדד הקומפקטיות. התבוננות חדה מההווה לעתיד עם אג'נדה ברורה, בתוך נושא מוגדר המחפש כל הזמן הגדרות, גם אם זמניות, כדי להתנסח ובכך גם להשפיע על העשייה בערים. מעבר לניתוח, העבודה מציעה גם פתרונות מעשיים.

זוכי קטגוריית אדריכלות המחר, סטודיו XS
זוכי קטגוריית אדריכלות המחר, סטודיו XS (דף מידע, סטודיו XS)

מקום שני הוענק לנוימן חיינר אדריכלים על תכנון בית מלון ומרכז מבקרים ברמות. בחירה נפלאה במחוללי תכנון ומקורות בני קיימא שמכוחם ניתן לתכנן את המחר על יסודות האתמול ותרגומם האדריכלי מהיום יום הקיומי למבנה פיוטי.

מקום שלישי הוענק לאסף מאיר על תכנון אולפני אינטל, לוס אנג'לס. שימוש בכלים וחשיבה אדריכלית במרחב הלא מוכר כ"אדריכלי" המייצג את מרחב האפשרויות שהחשיבה והמקצוע יכולים להתרחב אליו דרך שימוש ביכולות אדריכליות במרחבים וירטואלים ומבוססים טכנולוגיה.

ועדת השיפוט: פרופ' אדר' אלי פירסט, אדר' דנה גורדון, אדר' אדר סקר, ד"ר אדר' אלס ורבקל, אדר' רני שור.

פרס מפעל חיים על מצוינות תכנונית, הוענק לאדריכל דן איתן ולחיוטין אדריכלים. חבר השופטים: פרופ' איריס ערבות, פרופ' ברוך ברוך, פרופ' מיכה לוין.

אולי יעניין אותך גם...