זריחה, דובאי, בורג' ח'ליפה
זריחה מעל דובאי ו Burj Khalifa (unsplash)

מאבו דאבי לדובאי: 10 פלאי אדריכלות שאתם חייבים לנסוע לראות מקרוב

לא רק פגישות עסקים, מלונות 27 כוכבים וקניות בלתי נגמרות, לאיחוד האמירויות יש הרבה יותר מה להציע ותהיו בטוחים שזה יהיה גדול יותר, גבוה יותר ומרשים יותר

בחודשים האחרונים טיסות הלוך ושוב לאיחוד האמירויות הפכו לעניין שבשגרה. כל שבוע אנחנו מגלים שעוד מישהו שאנחנו מכירים עלה על מטוס לאחד היעדים הפתוחים בפנינו בימי המגיפה אותה אנחנו חיים כבר כמעט שנה. בין אם אתם על המטוס הבא או לא ממש מבינים על מה המהומה, ניכר כי היעד החדש מרגש לא מעט אנשים מלא מעט סיבות.

 

אופציות חדשות לעסקים, חופשת בטן גב, תחושת הכיבוש של יעד חדש, תכונת נהנתנות שלא ניתן לרסן, כולן סיבות חשובות, לגיטימיות ויש שאף יגידו שכולן לג'יט אך עם כל הכבוד לסלפי עם חלוק מול מראה ותמונות שמשקפות את רמת היוקרה הבלתי נתפסת, ערי איחוד האמירויות ידועות באדריכלות פורצת גבולות, עוצמתית ועוצרת נשימה. גם אם רק נסעתם לפגישת עסקים, להנות ממלון 27 כוכבים או לעשות קניות, כנראה שמצאתם איזה בניין לא הגיוני לצלם ולהתרשם ממנו.

אבו דאבי, מסגד שייח' זאיד
חגיגה לעיניים, אבו דאבי (unsplash)

אנשי העסקים שכבר התחילו לעבוד

אנשי עסקים רבים ניצלו את המצב עם פתיחת הגבולות ונסעו ליעד החדש כבר בסוף ספטמבר מיד לאחר אישור הנורמליזציה. למה היה חשוב לנסוע כל כך מהר? "זה שילוב של סיבות ונסיבות" מסביר אמיר הרמתי, סמנכ"ל המסחר של חברת ההבינה המלאכותית SparkBeyond, בעודו יושב ב-Paul Café בקניון האמירויות בדובאי.

 

"אנחנו עובדים עם חברות גלובליות ומסיבות מובנות נמנע מאיתנו לעבוד כאן בעבר, ולכן ברגע שהתאפשר ואפילו קצת לפני, המשרדים המקומיים של השותפים הגלובליים שלנו (McKinsey, Microsoft) משכו חזק שנגיע לכאן במיידי." הוא מספר, ומוסיף כי "ה'בתוליות' של השוק המקומי היתה גורם מרכזי נוסף עבורנו, מגבלות הקורונה והפתיחה של דובאי לעסקים ובעיקר סקרנות עצומה וקצת הרפתקנות לחוויה חדשה."

 

אתה מסתובב בערים הכי גדולות בעולם כבר שנים, אבו דאבי ודובאי הרגישו אחרת?

"בהחלט מרגיש אחרת. הרוב כאן נבנה ב-15 השנים האחרונות, אז הכל חדש והרוב פשוט מרהיב ומתוכנן בתבונה. אבל את ההבדל הגדול עושים האנשים שהפריחו את המדבר, אנשים עם חזון, עם מעוף ועם יכולת ביצוע ובעיקר, אנשים חכמים, חמים ומאירי פנים. תענוג אמיתי לעבוד איתם."

 

אדריכלות היא לא ממש התחום שלך, זה משהו שאתה שם אליו לב כשאתה מגיע למקום חדש?

"נכון, אדריכלות זה לא התחום שלי אבל כאן זו חגיגה לעיניים וזו רק ההתחלה. התוכניות הן עצומות והמשך יבוא. ולגבי השלום איתנו, הסביר את זה בצורה מושלמת המנכ״ל של EMAAR, החברה שבנתה כאן את כל ה-downtown."

אופוס, זאהה חדיד, דובאי, opus, zaha hadid
האופוס של זאהה חדיד (צילום יחצ)

לפי שמתחילים לעשות עסקים, צריך לפגוש את ההורים

הרמתי מתייחס למוחמד אלאבר Mohammed Al Abbar, המייסד והבעלים של Emaar Properties, חברת הנדל"ן שבנתה חלקים רבים מדובאי. הוא כבר הספיק לפגוש את הבן שלו בבוקר הריאיון איתנו, על פי אלאבר, זו הדרך להתחיל את היחסים ביננו, לא דרך עסקים, הם כבר יבואו.

 

"כולם מדברים על איך נעשה עסקים עם ישראל, אני לא מעוניין בעסקים כרגע, אנחנו יכולים להיפגש קודם?" אומר אלאבר, "שהילדים שלנו יפגשו את הילדים שלכם, שנחליף אולי קורות חיים? אני חושב שזו המטרה האולטימטיבית של הדבר הזה, אני לא חושב שזה עניין עסקי, העסקים כבר יבואו.

 

"הבדיחה הכי טובה שסיפרתי לאחד החבר'ה שלנו היתה שאנחנו לא עושים עסקים כרגע. אני צריך להכיר את אמא שלך ואתה צריך לבוא להכיר את אמא שלי, נוכל לעשות את זה קודם? אם אתה רוצה לדעת מה זה שלום ומי אנחנו הערבים המוסלמים, בוא לביתה של אימי, לא צריך שום דבר אחר. אני נלהב מהאיחוד המשפחתי הזה, שניצור את האחדות, אלא הדברים שמדאיגים אותי, העסקים יזרמו, אני לא מודאג מזה." הוא מסכם.

דוגמא ומופת לאדריכלות מודרנית

אז העסקים יבואו, בינתיים הערים האלה מצטיינות בדברים אחרים. אדריכלות מודרנית למשל, שמשלבת טכנולוגיה ברמה גבוהה ועיצוב מתקדם, שיחד מהווים את הבסיס לגורדי השחקים המתנשאים מעלינו בערים הגדולות של ימינו וכוללים פיתוחים חדשניים שהופכים את המבנים למרקם אורבני מודרני בפני עצמו. גורדי השחקים המרהיבים של דובאי ואבו דאבי, המעצבים את קו הרקיע הייחודי של הערים, הפכו אותן לדוגמה מצוינת לאדריכלות מודרנית.

 

“ממש ראינו את עיר העתיד בהווה. זה חלומו של כל אדריכל ומעצב להגיע לשם ולראות את תנופת הבנייה המרהיבה הזו" סיפרה לנו נורית קורקט, יו”ר אגודת מעצבי הפנים בישראל שחזרה מדובאי כבר בפברואר האחרון לאחר סיור של משלחת אדריכלים ומעצבים ישראלית "נדהמנו מהאדריכלות, העיצוב והתכנון הסביבתי ומהירידה המדוקדקת לפרטי פרטים. ללא ספק, יש לנו המון מה ללמוד מהם."

Sheikh Zayed Grand Mosque, אבו דאבי
מסגד שייח' זאיד, אבו דאבי (unsplash)

כך משלבים חדשנות עם מסורת

האדריכלות המודרנית החלה להתפתח באיחוד האמירויות בסוף שנות ה-70 עם בנייתם של גורדי השחקים הראשונים שהחלו לשנות את פני הערים. מסוף שנות ה-80, הדימוי האורבני הפך לשם דבר ודובאי ואבו דאבי הפכו יותר ויותר מערביות תוך שמירה על התרבות המסורתית, לה הן ממשיכות לתת מקום עד היום. איך זה נראה מקרוב? עד שתגיעו לשם, אלה הם 10 המבנים שכדאי להתחיל לחלום עליהם:

דובאי:

1. Burj Khalifa

המגדל הגבוה ביותר בעולם

2. Burj Al Arab

מגדל בצורת סירת מפרס, המלון השלישי בגובהו בכל העולם

3. Atlantis, The Palm

אחד מהריזורטים הידועים ביותר בדובאי, מלון 27 כוכבים

4. The Opus

המבנה הראשון והיחיד (נכון להיום) של משרדי האדריכלית המפורסמת זאהה חדיד ז"ל

5. The Museum of the Future

הבניין שעוצב על ידי אלגוריתם ונפתח בשנה האחרונה למבקרים

אבו דאבי:

6. Etihad Towers

חמישה מגדלים שבנייתם מוערכת בעלות של 2.5 מיליארד דירהאם (שהם כ-700 מיליון דולר)

7. Sheikh Zayed Grand Mosque

המסגד הגדול ביותר במדינה, עוצב על ידי האדריכל הסורי Yousef Abdelky

8. Sheikh Zayed Bridge

נקרא על שם נשיא אבו דאבי בין השנים 1966-2004 ועיצובו מסמל את דיונות החול של המדבר

9. Aldar Headquarters

הבניין המעוגל הראשון מסוגו במזרח התיכון, עוצב על ידי MZ architects

10. Capital Gate

ידוע בכינויו 'המגדל הנשען של אבו דאבי', בשנת 2010 שיאי העולם של גינס הכירו בו כ"הבניין הנטוי הרחוק ביותר מעשה ידי אדם" בעולם.

התלהבתם? זה עוד כלום, מספר כל מי שכבר ביקר. האפשרות לחזות בפלאי האדריכלות, לגלות תרבות שהיתה סגורה בפנינו עד היום ולהנות מעושר שלא הכרנו, נמצאת בהישג יד. נתראה ביעד האקזוטי, לבלות למרגלות גורדי השחקים של דובאי ולהנות מהתרבות הנוצצת של אבו דאבי.

אולי יעניין אותך גם...