10 שכונות 10 טוטמים, SAGA (יחצ)

האם פמיניזם חי ובועט מספיק בשביל להביא מהפכה אמיתית?

השאלה עומדת במרכזן של חמש תערוכות חדשות במוזיאון העיר חיפה. בתערוכות אחרות: צעירים רוקדים, שכונות תל אביב מתעוררות לחיים וצלמת מערכת הביטחון חושפת צילומים אישיים

פמיניזם חי ובועט

במוזיאון חיפה לאמנות יפתח במוצש, 21/12, אשכול תערוכות חדש תחת הכותרת 'עושות היסטוריה – פמיניזם בעידן הטרנס לאומי'. השאלות המרכזיות בהן עוסקות התערוכות הן: האם אחרי מאבק פמיניסטי ממושך, אכן התרחש מהפך בתפקידי המינים המסורתיים במרחב הפוליטי? והאם נשים יכולות לכונן היסטוריה אלטרנטיבית ולהוביל בעתיד מהפכה אמיתית? האשכול מציג מגוון דרכים שבהן האמניות משתמשות ליצירת מרחבים חדשים של חירות, מעבר להבחנות מגדריות מקובלות. מודגש בו כי בכוחה של סולידריות נשית לכונן סדר חדש, המתעלה מעבר לגבולות, גושים ומחסומים ומאפשר ליצור חזון אלטרנטיבי קולקטיבי.

/// אוצרת ראשית : סבטלנה ריינגולד. אוצרות שותפות: רויטל סילברמן גרין, ענת מרטקוביץ', מיכל שכנאי. שבתאי לוי 26, חיפה.

מין זה שאינו אחד, מישל סילוונדה (יחצ)
סולידריות כדרך פעולה, מאשה רובין (יחצ)

עדיין לא רשומים לניוזלטר של LEGIT? זה לגמרי הזמן להקליק

זהות ושייכות

עוד בחיפה, ביום ששי, 20/12, יפתח המרחב השלישי: אגף האמנות והחינוך בבית הגפן. המרחב ממוקם על פני הקומה השנייה של בניין התיאטרון ומוצבות בו עבודות אמנות לצד תחנות פעילות המזמינות את המבקרים לחקור שאלות מוכרות וממדים חדשים בנוגע לזהות ושייכות בחברה מרובת תרבויות. בין הפרויקטים והאמנים: תערוכת הקבע של המרחב השלישי בה כל העבודות מציגות היבטים של מושג הבית, מעבדה לזהות חזותית של מעצבת המידע רוני לוית הממפה את חיפה דרך נתונים מקריים ופרשנות סובייקטיבית, חלל קולנוע בו מוצגים פוסטרים של סרטים ישנים שהוצגו בבתי קולנוע בחיפה ומוקרנות עבודות אמנות העוסקות בחסמי שפה ודעות קדומות. הכיכר משמשת למנוחה ומפגש לא פורמלי במסגרתה יצר האמן דיוי בראל סביבה המחברת בין בנייני מגורים בחיפה לנופים חלומיים בארצות רחוקות, והסדנא בה מוצגות עבודות של אמנים/יות ומעצבים ביניהן מוריה אדר פלקסין ולמיס שחות המשלבות בין מלאכות יד מסורתיות לפרשנויות עכשוויות. 

/// אוצרות: יעל מסר והדס זמר בן-ארי, בשיתוף עם נוואל אבו עיסא ושרקי גולן. שדרות הציונות 33, חיפה.

מוריה אדר פלקסין, מיתולגיות (יחצ)
המרחב השלישי (צילום ורהפטיג ונציאן)

מסיבה מעוררת מחשבה

שתי תערוכות חדשות נפתחות במוזיאון תל אביב לאמנות. האחת, 'אם בלילה חורפי עוברת אורח', נפתחה אתמול ומספקת הצעה להתבוננות וראשי פרקים אפשריים למחשבות. עשרה אמנים שבהם מקס ארנסט, ז'אן מישל בסקיאה, מירוסלב בלקה ואחרים, עוסקים בזהות רב שכבתית ורב תרבותית, גבריות ישנה וגבריות חדשה, היסטוריות של אכזריות וחוסר צדק, הגוף האנושי כדימוי של אמנות והיחס בין הדימוי הפיגורטיבי לרמות שונות של הפשטה.

//// אוצרת: רותי דירקטור. שאול המלך 27, תל אביב.

דמות עם ראש כחול, ז'אן מישל בסקיאט

עוד במוזיאון תל אביב, תפתח מחר, יום חמישי, 19/12, התערוכה 'דניאל צאל: המסיבה'. צאל, הוא זוכה פרס לורן ומיטשל פרסר לצלם ישראלי צעיר, 2018. בתערוכה מוצגים תצלומים שונים בגודל ובטכניקה, הדפסי צבע  פשוטים, תצלומי טפט גדולי ממדים וקופסת אור מונומנטלית. הקופסה היא "המסיבה", המורכבת מעשרות תצלומים של צעירים רוקדים. כל אחת מהדמיות צולמה בנפרד, בזמנים שונים ובמקומות שונים במשך 5 שנים. החיבור ביניהן לתצלום אחד הוא מלאכותי.

/// אוצרת: רז סמירה. שאול המלך 27, תל אביב.

רוקדים, דמיאן (יחצ)

10 שכונות

תערוכה חדשה בגלריה SAGA והפעם Totems in Tel Aviv. זוג אמני הרחוב הבינלאומיים, אלינה וסטפן, הלא הן AIFO, בחרו עשר שכונות תל אביביות, ולכל שכונה יצרו טוטם בהתאם לאופיה ולאלמנטים מובחרים שלה. הם שאבו השראה מהתושבים, מהנוף האורבני, ומההיסטוריה של השכונה ואת הפרשנות שלהם שילבו בציור על קנבס בגודל 200/50 ס"מ. מאחורי בני הזוג, המגיעים מרוסיה, יותר מ 10 שנות ניסיון באמנות רחוב. 
ולאלמנטים נבחרים (יחצ)

הצלמת הסודית

בבית אבי חי, תפתח מחר, 19/12, התערוכה 'יוצאת מהצללים' המציגה לראשונה את צילומיה של שרה אייל שהייתה צלמת בשירות מערכת הביטחון ותיעדה את ישראל הצעירה לאורך השנים. בעוד שתצלומיה המסווגים של אייל מעבודתה בשירות הביטחון שמורים בארכיונים סודיים, תצלומיה האמנותיים נשמרו בארגזים רבים במרתף בית משפחתה בתל אביב. היא מתעדת בהם חגים וחיי יום־יום, פנים מוכרות ודיוקנאות אנונימיים, נוף חברתי בתל אביב וירושלים, נוף צפוני ונוף מדברי. בין אלפי התשלילים שצילמה בזמנה הפרטי, אפשר לאתר גם עקבות של עבודתה המודיעינית והחשאית.

/// אוצר: עמיחי חסון. עד: 11/6. המלך ג'ורג' 44, ירושלים.

יוצאת מן הצללים (צילום שרה אייל)
ומשתפת את כולם (צילום שרה אייל)

הלא מוכר

פגישה עיוורת היא תערוכה קבוצתית חדשה שתוצג, החל ממחר, 19/12, במתחם פרויקט הרובע בחיפה. התערוכה בוחנת את המושג "פגישה עיוורת" כחוויה של פגישה ראשונית עם הלא מוכר. היא מציגה פרשנויות שונות לחוויית מפגש ולתחושות עיוורון. מושג הפגישה עובר תהליכי עיבוד ופירוק הבאים לידי ביטוי ביצירות המוצגות ובשיח הנוצר בין היצירות לעצמן וביניהן לבין הצופה. הצופים מוזמנים לבחון את מושג הפגישה בין אדם לעצמו, לאחר או למקום, וכן לעסוק בשאלות של זהות, התבוננות כלפי פנים וכלפי חוץ.

/// אוצרת: נעמי קורן. עד: 28/12. ואדי סאליב 10, חיפה.

יפפיות רוסיות בציריך, אנה לוקצ'בסקי (יחצ)
ההליכה, סטאס קורולוב (יחצ)

דירה, סטודיו או חלל ציבורי

'אזורי פנים' היא תערוכה קבוצתית שנפתחה לפני מספר ימים בגלריה הגדה השמאלית. בתערוכה הקבוצתית מוצגים תפנימים בטכניקות שונות בהן ציור רישום, צילום קולאז' רקמה ועוד. חלק מהתפנימים מזוהים כחלק מדירה או חלק מסטודיו של אמן, באחרים מוקפא רגע בזמן בחלל ציבורי.

/// אוצרת: מירה צדר. עד: 4/1. אחד העם 70, תל אביב.

אלחנדרה אוקרט (יחצ)
דבורה מורג, מיתוס היופי (יחצ)

אולי יעניין אותך גם...