מיכאל אנסטסיאדס, מעצב השנה maison&objet (יחצ FLOS)

סגירת המעגל של מעצב השנה בתערוכת maison&objet הקרובה

"על מנת לעצב תאורה, צריך בראש ובראשונה לאמץ את החושך" אומר מיכאל אנסטסיאדס, מי שהשיק את הקולקצייה הראשונה שלו בתערוכת maison&objet ועכשיו חוזר אליה כמנצח עם כל גופי התאורה שעיצב עד עכשיו

כשמיכאל אנסטסיאדס השיק את מותג התאורה שלו בשנת 2007, התערוכה הראשונה בה הציג את עיצוביו החדשים היתה maison&objet. עכשיו, הוא חוזר לתערוכה כמעצב השנה. בזמן שבין לבין, הוא הפך לאחד ממעצבי התאורה הפואטיים והפוריים שעובדים היום. בעבודתו, משתמש המעצב הקפריסאי בצורות ובנפחים פשוטים – כדור, קו, מעגל כדי ליצור שפה עשירה החובקת אליה אי ודעות וחוסר איזון. אשליית הפשטות של עיצוביו היא יציר של אהבה ולא משהו שהוא משיג בקלות. לראות עיניו, תפקידם של מעצבים הוא לייצר מערכת יחסים ויחסי גומלין בין האשם והחפץ.

מיכאל אנסטסיאדס בקפריסין (צילום Eirini Vourloumis)

עדיין לא רשומים לניוזלטר של LEGIT? זה הזמן להקליק

אחרי שעסק בהנדסה אזרחית והפך בוגר בעיצוב תעשייתי ברויאל קולג' אוף ארט, ייסד אנסטסיאדס  את הסטודיו שלו בלונדון בשנת 1994 ואת המותג הנושא את שמו בשנת 2007. למרות שהוא ידוע בשל גופי התאורה שלו, הוא מעצב תחת אותם חומרה והקפדה גם בכל התחומים האחרים: ריהוט עבור מותגים כמו B&B, Herman Miller, Cassina ואחרים. רמקולים עבור Bang&Olufsen, ברזייה למוזיאון V&A ועוד. את עבודתו ניתן למצוא באוספים קבועים של המוזיאון לאמנות מודרנית בניו יורק, המכון לאמנות של שיקגו, מוזיאון ויקטוריה ואלברט בלונדון ועוד.

מיכאל אנסטסיאדס ל Herman Miller (צילום Ben Anders)

מאסטר של תאורה

"על מנת לעצב תאורה, צריך בראש ובראשונה לאמץ את החושך"

אנסטסיאדס מאמין שעל מנת לעצב תאורה, צריך בראש ובראשונה לאמץ את החושך: הוא לא רואה כל צורך בלהפוך את הלילה ליום. אורות עבורו הם מקור לחום, ומה שהכי מרתק ומסקרן אותו הוא הזוהר של האור. כשהוא מעצב גוף תאורה, הוא לוקח בחשבון ששמונים אחוז מהזמן הוא יהיה כבוי, לכן הוא לוקח זמן להבין את הרלוונטיות של האוביקט גם ואולי בעיקר כשהוא מכובה.על פי חזונו, גוף תאורה הוא לעולם לא חפץ מבודד כי הוא תמיד צריך לתקשר עם סביבתו. 

מיכאל אנסטסיאדס (צילום Hélène Binet)

האיכויות הפואטיות של התאורה, הן אלו שהלהיבו את אנסטסיאדס בראשית דרכו כמעצב, אך ידע ששום חברה לא תעסיק אותו עד שיצבור שם של מעצב מהשורה. במקום להתייאש, הוא החליט לקחת את הפיתוח והיצור של העיצובים שלו לידיו. הקמת המותג העצמאי, נתנה לו הזדמנות לבחון את הגבולות ולעצב מבלי להתפשר על כלום. כשהתחיל לשתף פעולה עם FLOS כבר היה בעל נסיון ומוכן לכל אתגר. הוא קיבל חופש בלתי צפוי להמציא, ויכול היה לסמוך על ניסיון החברה כדי לערוך ניסויים בפתרונות טכניים שעד לאותו רגע לא היו זמינים עבורו. 

מיכאל אנסטסיאדס (צילום Flos)

פשוט על פניו

המחקר הכמעט אובססיבי של מיכאל אנסטסיאדס לגבי המהות של כל חפץ וחפץ, מוביל אותו לפשטות מטעה: דרושים מאמצים רבים לגרום למשהו להיראות פשוט. הפשטות מאתגרת סקרנות, והסקרנות מובילה להשתתפות וליחסי גומלין, מאפיין קבוע בפרויקטים של אנסטסיאדס. דוגמה מצוינת היא צי הברזיות, שהמסווה את האספקטים הטכניים מבלי להתפשר על האסתטיקה והפך יותר לחוויה מאשר רק מקום לעצור ליידו כדי למלא בקבוק במים.

מיכאל אנסטסיאדס, ברזייה לונדונית (צילום יחצ)

על זמניות

קיימות היא רעיון שיש להתעקש עליו. הוא מאמין שעלינו להקיף את עצמנו בחפצים שישרדו המון זמן. התשוקה שלו היא לעצב לטווח ארוך וכך, לפריטים שלו יש איכות שאינה תלויה בזמן.

כשהציג לראשונה ב maison&objet, היה זה זמן חושב עבורו והזדמנות להגדיר ולפתח את הזהות של המותג שלו. בחודש הבא, הוא רוצה להציע חוויה. לראשונה, כל 16 השנדלירים שלו יוצגו יחדיו: בחלל חשוך, התאורה, שתונע באמצעות מנועים, תנוע כאילו היא תהיה כוכבי לכת בחלל.

מיכאל אנסטסיאדס, קולקציית שנדלירים מובילית (צילום Osma Harvilahti)

"עבורי, תמיד חשוב להראות משהו שונה, לוודא שמה שאני מעצב שבדרך פואטית, כמו חוקר רעיון חדש ועושה שימוש בטכנולוגיה חדשה"

מיכאל אנסטסיאדס (צילום Francesco Nazardo)

אולי יעניין אותך גם...