מאי זרחי (צילום: דוד קפלן)

לילה יהפוך ליום: נווה שאנן נדלקת באורות של תקווה

"אחת השאיפות שלנו כאוצרים, היא להנגיש את האמנות לקהלים רחבים" אומרים יוזמי פסטיבל 'מנורת לילה' "המסר שלנו הוא לקרב בין אנשים ותרבויות ולאפשר פתח לדיון בקונפליקטים"

בסוף השבוע הקרוב, תצבע שכונת נווה שאנן באור, אמנות, תרבות ומוזיקה. כל זה יקרה, במסגרת פסטיבל 'מנורת לילה 6' שיתקיים בלילות חמישי ושבת 16 ו 18 בינואר. המרחבים הציבוריים, הגינות, פינות הרחוב, בתי העסק והחללים העירוניים, יהוו כולם במה למיצבי ומיצגי אמנות ואור. כך, במהלך ימי הפסטיבל, תהפוך השכונה הרב תרבותית הזו לבמת שיח בין עברו של דרום תל אביב להווה הרב תרבותי שבו. 

עדיין לא מנויים לניוזלטר של LEGIT? זה בדיוק הזמן להקליק

אורחים מכובדים

בפסטיבל, יוצגו שלל מיצבים פיסוליים, מיצגים חיים, הקרנות וידאו, הופעות חיות של מוזיקה מקומית והופעות משובחות. השנה, גאה הפסטיבל לארח גם את להקת המחול 'בת שבע' בעבודת מיצג מאת אוהד נהרין. בנוסף, ייהנו באי הפסטיבל מסצנת הקולינריה המקומית, המספקת טעימה ממאכלים מרחבי העולם שהביאו עמם תושבי השכונה. 

יוחאי מטוס, להבה (צילום יחצ)

יוזמים במרחב

הפסטיבל, הוא פרי יוזמתם של יאשה רוזוב ועברי באומגרטן, העוסקים בבחינה ושינוי המרחב העירוני באמצעות פרויקטים של אמנות ותרבות אותם הם מתאימים לזמן ולמרחבים עירוניים מורכבים ומאתגרים. "אנחנו מזמינים את הקהל, לעצור ולהרהר יחד עם מיטב היוצרים בישראל בשאלות העירוניות והחברתיות המורכבות של השעה. הפסטיבל, שופך אור על נווה שאנן כמרחב שבו פועלים כוחות השוק ומשנים את פניה של השכונה. בתקופה בה הלילות הם הארוכים בשנה, בתקופה שבה נחגגים חגי אורות בקרב תרבויות ברחבי העולם, דרום תל אביב הופכת לרגע לכיכר המרכזית בעיר".

קרולינה הלטק (צילום יחצ)

מה כל כך מרתק אתכם במרחב הציבורי?

"אחת השאיפות שלנו כאוצרים, היא להנגיש את האמנות לקהלים רחבים. התושבים בנווה שאנן, הם קהל שבוי של הפסטיבל ומתפקידנו לכבדם. האמנות במרחב הציבורי מתערבבת עם חיי היום-יום, כך שמבחינתנו, אין צורך להגיע במיוחד לגלריה בשביל לצרוך אותה. נווה שאנן, בהגדרה שלה, נחשבת כמרכז הארץ, אבל חברתית היא לגמרי פריפריה. השכונה סובלת מדימוי קשה והפסטיבל מאפשר חשיפה גם להיבטים אחרים בהוויה שלה".

למה חשוב להתייחס למרחב הציבורי באמצעות פרויקטים כאלה?

"הפסטיבל הוא פלטפורמה המאפשרת לשנות את החלל לכמה לילות, להציף שאלות ולאתגר את התפיסה היומיומית דרך אמנות ותרבות".

מה המסר שאתם מבקשים להעביר באמצעות הפסטיבל?

"קירוב בין אנשים שונים ותרבויות שונות והאפשרות לחגוג יחד ולחלוק לרגע יופי, אמנות, מוסיקה, ריקודים ואכילה משותפת. למעשה, אנחנו באים לסמן ולהזכיר לכולנו את הדרך האנושית, ההומניסטית".

למה חשוב לחשוף את הציבור לתרבות ואמנות בדרך כזו?

"זה מאפשר פתח לדיון בקונפליקטים שאולי לא נוח להציף ביומיום. חשוב לנו לקחת חלק בהצפת הקונפליקטים. יש לנו מזל שיש לנו שיתוף פעולה עם עיריית תל אביב".

יש בזה מסר חברתי?

"כמובן! זו המהות של הפסטיבל".

תמר הירשפלד

יש מה לראות

בין העבודות שיוצגו, ניתן יהיה ליהנות ממתווה אור המנכיח מבנה בסגנון בינלאומי (מיכל אהרוני), ממיצב אור המייצר אשליה של חדר בעליית גג בארץ רחוקה (שחר אפק), מצמחייה עבותה משתלטת באמצעים דיגיטליים על בית הבאר הישן (רומי ארדן והגר שפירא), ממסע אל עומקו הלא ידוע של מרתף (דייויד גיבס), מיצב בו חנות בבניין שטרם אוכלס הופכת לקצביית יוקרה דמיונית (תמר הירשפלד), מיצג בו האמנית מעניקה חיבוק חם, גם בחלק ה"לא נכון" של העיר (שנית יהודיין) מחווה לסרט ״קטיפה כחולה״ של דיוויד לינץ׳ המחליפה את פרברי אמריקה בדרום תל אביב (אלונה רודה) ועוד ועוד.

We Could be Heroes, Clipa Theatre, IMG2

במהלך הפסטיבל, יתקיים הכנס הבינתחומי 'זרקור' שידון בהיבטים השונים של אור כמדיום וכאמצעי ביטוי בתחומי היצירה, המרחב הציבורי, האמנות, העיצוב והבמה (אוצרת: הילה מאיר). כמו כן, יתקיימו סיורים שונים וביום שבת יופעל מתחם לילדים עם פעילויות שונות.

הפסטיבל מתקיים בהפקת עיריית תל אביב-יפו, אגף קהילה דרום והמחלקה לאמנויות. בשיתוף לוין תרבות וחברה ופרויקט המגורים תאודור ובשיתוף החברות לני, סיטי בוי, יובלים נדל"ן.

/// אוצרת אורחת: נוגה דוידסון.  16 ו 18 בינואר. בשעות הערב. שכונת נווה שאנן, תל אביב. במקרה של מזג אוויר חורפי, שווה להתעדן באתר עיריית תל אביב.

אולי יעניין אותך גם...