תרבות ואורבניזם, בחירת האוצר, צעדת הזומבים (צילום בן יצחקי)

מערכת LEGIT חושפת את צילום השנה של 'עדות מקומית'

הצילום נבחר מתוך למעלה ממאתיים צילומים המוצגים בתערוכה. סקרנים לדעת איך ולמה? כנסו! 

אם מעניינים אתכם אירועי השנה החולפת כפי שהם הועברו דרך העדשות של מיטב צלמי העיתונות בארץ ובעולם – המקום שלכם הוא בתערוכות עדות מקומית ו-World Press Photo שייפתחו היום, יום חמישי, במוז"א, בתל אביב. "התערוכות, הן בעצם האירוע השנתי החשוב והגדול בישראל ובעולם לצילום עיתונות ולצילום תיעודי והן בוחנות, בעצם, איפה עובר הגבול בין צילום חדשותי ואמנותי, מהן ההשפעות ההדדיות ומתי צילום הוא כבר פחות עבודה ויותר יצירה במוזיאון" אמר אלדד רפאלי, אוצר התערוכה במסיבת העיתונאים שנערכה אתמול.

בתערוכה (צילום אודית לורן בלקין)

עדיין לא רשומים לניוזלטר של LEGIT? זה בדיוק הזמן להקליק

צילום השנה

כדי לא להשאיר אתכם במתח לא בריא, בואו נגלה, קודם כל, מהו צילום השנה. ובכן, התצלום שנבחר הוא זה של עופר וקנין, להארץ. בצילום, אביגדור ליברמן, ראש מפלגת ישראל ביתנו, נראה ביום הצגת רשימת מפלגתו לקראת מערכת הבחירות השנייה של שנת 2019. 

עדות מקומית, צילום השנה, עופר וקנין (יחצ)

"יותר מכל אדם אחר, עיצב ח"כ ליברמן את השנה הפוליטית החריגה ביותר בתולדות ישראל" ציינו השופטים "האיש, שפעל תמיד בבניית בריתות ומערכים פוליטיים מאחורי הקלעים, הגיח השנה אל מרכז הבמה, והיה למחולל ולמסובב של שתי מערכות בחירות חסרות הכרעה, וגם להליכה לקלפי בפעם השלישית. ליברמן, היה ונשאר אדם חידתי ובלתי צפוי, שמניעיו האישיים, הפוליטיים והחברתיים לא תמיד גלויים ומובהקים. התמונה של וקנין, חושפת ומסתירה את חידת דמותו המסתורית של ליברמן, הפועל בין נסתר לגלוי, בין אור לצל. היא גם מתארת היטב את הפריצה המפתיעה שעשה השנה אל מרכז הפריים הלאומי, למעמד של לשון המאזניים פוליטי וחברתי, ואל הליגה של המנהיגות הבכירה.

הבחירה בצילום השנה של ליברמן, ממחישה איך התערוכה נותנת במה לצילום התיעודי המקומי, מבטאת את איכויותיו התרבותיות וממחישה את חשיבותו החברתית. בנוסף, לזה של ליברמן, שזכה לקיר נפרד, מוצגים בה צילומים מקצועיים, המביעים את הפנים המורכבים של המציאות האזורית. השנה, הוגשו מעל 6,200 תצלומים על ידי 356 צלמים מקצועיים. מתוך אלה, בחר חבר שופטים 210 תצלומים, 6 עבודות וידאו וכן 'תמונת השנה' ו'סדרת השנה'. 

חלל מחולק למיני גלריות (צילום אודית לורן בלקין)

מצע חדש לדיאלוג

חלל התערוכה כמו מחולק למיני גלריות, כשכל מטופלת בנפרד ומובחנת משכנתה בגודל הצילומים, באפן התלייה, בבחירה בצילומי צבע או שחור לבן וכדומה. "התערוכה עוצבה באפן חדש ומרענן התומך באוצרות" הסביר רפאלי "הקירות הגבוהים, יוצרים מבנה של כמה גלריות כשלכל אחת ייחוד משלה. בנוסף, דאגתי לתמוך את ערכי החדשותיות והאמנות בערכים כמו קריאה לאיחוד, קריאה לדיאלוג ואפילו דיבור על עקרונות שלא מסכימים עליהם אבל שמייצרים מצע חדש לקשר" מסכם רפאלי.

"בעבר, עיתונות הייתה נותנת משקל לאמת ומכיוון שהיה מדיום אחד, הייתה גם אמת אחת" הוסיף רפאלי "היום, ריבוי המדיה מאפשר ריבוי אמיתות בהתאמה, מה שבא לידי ביטוי בגיוון המוצג בתערוכה. השנה, הוספתי גם את קטגוריית 'חשיפה ארוכה' שמבחינתי מהווה תגובה הופכית לפעולה המהירה של צלמי העיתונות". 

סדרת השנה

סדרת השנה, היא זו של איל פריד החושף את השפעת האדם ומעשיו על הנוף המקומי. הסדרה מציעה התבוננות באסתטיקה הנוצרת סביב הפעולה האנושית, בפגיעה בנוף ובטבע בשולי הדרך.

התבוננות באסתטיקה, איל פריד
הנוצרת מהשחטה, איל פריד

חדשות

צילום השנה בקטגוריה הוא של אבי רוק , לידיעות אחרונות. בצילום, צעיר ממוצא אתיופי בעת חסימת הכניסה הדרומית לעיר אשדוד במסגרת מחאת יוצאי אתיופיה.

מחאת יוצאי אתיופיה, אבי רוקח

סדרת השנה בקטגוריה היא של רמי שלוש, להארץ. ב 30 ביוני, נהרג סלומון טקה, צעיר ממוצא אתיופי, כתוצאה מירי שוטר. נסיבות הירי אינן ברורות עד היום. למחרת, החלה מחאת יוצאי אתיופיה, שכללה חסימת כבישים ראשיים בקריות וגלשה לכל רחבי הארץ. בשלב מאוחר יותר הפכה המחאה לאלימה, מה שהוביל לעימותים קשים עם כוחות הביטחון ולמאות עצורים. 

מחאה אלימה, רמי שלוש

טבע וסביבה

התצלום הוזכה הוא של ליאור פתאל. בצילום הרחפן, נראה סוס שוכב על האדמה בסמוך ליער חדרה.

סוס על האדמה, ליאור פתאל

הסדרה הזוכה היא של דורון ניסים שתעד נוף בראשיתי, בשילוב התערבות אנושית ביטחונית, אי שם בהרי אילת והערבה.

נוף בהפרעה, דורון ניסים

דת ואמונה

אופיר ברק זכה במקום הראשון בקטגוריה עם צילום של משתתפים בטקס ההתגלות (אפיפניה) בקאסר אל־יהוד.

טקס התגלות, אופיר ברק

בארי תליס זכה בקטגוריה עם סדרה החושפת עולי רגל נוצרים, המגיעים מכל רחבי העולם לאתרים הקדושים בירושלים.

עולי רגל, בארי תליס

חברה וקהילה

הצילום הזוכה הוא של אלעד מלכה שהציג את דארין טאטור, משוררת ישראלית פלסטינית, שהורשעה בהסתה לאלימות ובתמיכה בארגון טרור, בין היתר בעקבות פרסום אחד משיריה בחשבון הפייסבוק שלה. לאחר שריצתה חמישה חודשי מאסר, זיכה אותה בית המשפט המחוזי בנצרת מחלק מהעבירות שיוחסו לה, ומכל העבירות הקשורות בפרסום השיר. במהלך המשפט שהתה דארין כשנתיים במעצר בית.

דארין טאטור, אלעד מלכה

הסדרה הזוכה היא של ביאה בר קלוש שתעד את אחת מאחרונות משפחות הבדואים הנוודים החיה בין בית לחם לים המלח. ילדי המשפחה, כמו ילדים אחרים, משחקים ונהנים. אולם, מהרגע שבו הם מסוגלים לרוץ, עליהם למלא חובות ביתיות, כגון שמירה על בעלי החיים ועזרה בטיפול בבית.

מקום במשפחה, ביאה בר קלוש

ספורט

יונתן זינדל, לפלאש 90, קלט את שחקן בית"ר ירושלים, עלי מוחמד, כשהוא מצטלם ומתחבק עם אוהדי הקבוצה, לאחר שבאימון הפתיחה קראו לעברו כמה מהאוהדים קריאות נאצה.

מתחבק עם אוהדים, יונתן זינדל

גלעד קוולרצ'יק, שזכה בסדרת השנה בקטגוריית הספורט, הביא את אליפות העולם לנוער במים פתוחים הנערכת באילת. מדובר בתחרות שחייה עם ניווט עצמאי למרחק של עשרה קילומטרים.

שחייה וניווט, גלעד קוולרצ'יק

תרבות ואורבניזם

ינון פוקס הגיע למקום הראשון עם צילום של נעה ונינה (נינט) בדירתן שבתל אביב.

נעה ונינה, יונתן פוקס

קורינה קרן, לרויטרס זכתה עם סדרת צילומים מהתחנה המרכזית החדשה בתל אביב שנפתחה בשנת 1993, בתקווה לשפר את מצבה של אחת משכונותיה הקשות ביותר של העיר. אבל, במקום מרכז הקניות המודרני שהיה אמור לקום במקום, נותרו תריסי החנויות מוגפים במשך שנים ומבוך המעברים הפך לתערובת אקלקטית של עזובה, מסחר ותרבות מחתרתית. 

תאטרון מסתורין, קורינה קרן

חשיפה ארוכה

פליקס לופה זכה במקום ראשון עם תצלום אינטרפרטציה אישית שלו עצמו על הקשר בין האדם לעולם המים ולחיים בו. יחידים, זוגות ומשפחות מגיעים לחוף ונכנסים למים, מתחברים לזיכרון הקדום של הציפה במי הרחם. יש הבאים כדי להתבודד, יש המגיעים כדי להתחבר זה לזה ויש המבקשים להתנתק מחיי היום־יום.

מתחברים לזכרון, פליקס לופה
של ציפה במי רחם, פליקס לופה

World Press Photo, המוצגת בצמוד ל'עדות מקומית', היא תערוכת צילומי העיתונות העולמית שנוסדה באמצע שנות החמישים של המאה העשרים בהולנד. המטרה, הייתה לעודד תקשורת חופשית ומצוינוּת בתחום צילום העיתונות והתיעוד. מאז הקמתה, התערוכה מספקת את הבימה היוקרתית והוותיקה ביותר למיטב צלמי העיתונות והתיעוד העולמיים, שבהם צלמי מערכות העיתונים הנחשבות New-York Times ו-National Geographic.

גרביים מאולתרות לפלמנגו שנפגע ברגליו, Jasper Doest
ילד שאוסף חומרים למחזור, נח על מזרון בתוך המזבלה, Mário Cruz.

/// יוזמת ומנהלת התערוכה: דנה וולפיילר-ללקין. אוצר: אלדד רפאלי. עד: 6/2. מוז"א, מוזיאון ארץ ישראל, חיים לבנון 2, תל אביב.

אולי יעניין אותך גם...