היכל הזיכרון בהר הרצל, מראה מבחוץ
היכל הזיכרון בהר הרצל, מראה מבחוץ (צילום עמית גירון)

היכל הזיכרון בהר הרצל נכלל ברשימת עשרים המבנים הטובים בעולם

"האתגר המרכזי היה לזהות כיצד, באמצעים אדריכליים, נוכל ליצור חוויה עצמתית שתהלום את מעמד ההנצחה" אמרו במשרד קימל אשכולות האמון על הפרויקט

המכון המלכותי לאדריכלים בריטיים RIBA הכריז לפני ימים ספורים על רשימת עשרים המבנים החדשים הטובים בעולם. הרשימה המכובדת, שנחשפה במסגרת פרסי המצוינות הבינלאומיים לשנת 2018 מטעם המכון, כוללת פרויקטים בקנה מידה עירוני, מבני תרבות, מבני ציבור, מבני חינוך, בתי תפילה ובתים פרטיים. מבין הפרויקטים המופיעים ברשימה, שמקורם בשש עשרה מדינות ברחבי העולם, נמצא גם היכל הזיכרון בהר הרצל שתוכנן על ידי משרד קימל אשכולות, אדריכלים אחראים: איתן קימל ולימור עמרני, בשיתוף: אדריכלים לירן צ'צ'יק וניצן קלוש.

"זו הפעם הראשונה שנרשמנו לתחרות שלמעשה נפתחה לקטגוריה בינלאומית רק בשנים האחרונות" אמרה לימור עמרני, אדריכלית במשרד קימל אשכולות ואדריכלית אחראית בפרויקט היכל הזיכרון ביחד עם אדריכל איתן קימל. "מכיוון שחשוב לנו מאוד לקבל הכרה כמשרד אדריכלים כמו גם לחשוף את הפרויקטים הייחודיים שלנו, לרב אנחנו משקיעים בפרסום הפרויקטים במדיה המקומית והבינלאומית ומעט פחות ברישום לתחרויות שדורש הרבה זמן והרבה עבודת שיווק".

מהלך ספירלי בתוך ההיכל
מהלך ספירלי בתוך ההיכל (צילום עמית גירון)

ההכרזה על ה"מנצחים", כפי שמנסחים זאת כבר בשלב הזה ב RIBA, היא צמצום שלישי מתוך רשימה של כמה מאות פרויקטים שהוגשו על משרדי אדריכלים ברחבי העולם. המיון הראשון צמצם את הרשימה לכשלושים פרויקטים אליהם הגיעו שופטי המכון לסיור לטובת צמצום נוסף לעשרים פרויקטים בלבד. כדי להגביר את המתח עוד יותר, בחודש ספטמבר יוכרזו ארבעת המועמדים האחרונים מתוכם ייבחר הזוכה שיוכרז רק בחודש נובמבר כמבנה המשמעותי ומעורר ההשראה של השנה. בינתיים נשאר להחזיק אצבעות.

בין המועמדים הנוכחיים לזכייה בפרס, נמצאים לצד היכל הזיכרון של קימל אשכולות, מוזיאון לאמנות הסמוך לוואנקובר, מגדל רב שימושי במקסיקו סיטי, מבנה אוניברסיטאי בבודפשט, מרכז לימוד בסרי לנקה, מוזיאון בעיר נאנט, מסגד בפאתי איסטנבול, מגדל מגורים בטוקיו ועוד.

עשרים המועמדים לפרס
עשרים המועמדים לפרס (צילום יחצ)

עד שכל זה יקרה, לקברניטי RIBA יש הרבה על מה לחשוב. הפרויקט הזוכה, לדבריהם, צריך להיות כזה שידגים, באפן הטוב והנכון ביותר, אמביציה אדריכלית ומצוינות בעיצוב ובו בזמן גם חזון, חשיבה חדשנית, מצוינות בביצוע והשפעה חברתית רבת משמעות. תפקידו של הפרס הוא למשוך תשומת לב בינלאומית למבנים החדשים מעוררי ההשראה והמשמעותיים שנוצרו בעת האחרונה אבל גם למגוון הכישרונות והלקוחות בעלי החזון שהזמינו את אותם בניינים.

נרטיב של הנצחה

היכל הזיכרון בהר הרצל מתואר על ידי משרד קימל אשכולות ככזה העונה על הצורך הנרטיבי לספר את סיפורה של מדינת ישראל ושל הבנים שנפלו על הקמתה והגנתה, הצורך בהנצחה לאומית כוללת והצורך הטקסי המתקיים בהר הרצל המשמש כאתר לביקורים ממלכתיים. האתגר המרכזי שעמד בפני אדריכלי המשרד שהובילו את הפרויקט ושותפיהם היה לזהות כיצד, באמצעים אדריכליים יוכלו ליצור חוויה עוצמתית שתהלום את מעמד ההנצחה.

חוויה עצמתית
חוויה עצמתית (צילום עמית גירון)

הפרויקט חפור בהר כשמעליו ניצב ההיכל פתוח לשמיים כך שהאור הטבעי משמש בו ככלי להעצמת החוויה ומייצר תחושת התייחדות עם כאב השכול ועם זיכרון הנופלים. פעמון האור המרחף מעל כמעט ומצליח לסתור את חוקי כוח המשיכה. בהיקפו של ההיכל עומד קיר השמות שבו לבני זיכרון אחידות עליהן חרוט שמו של כל אחד מהחללים. ביחד בונות הלבנים קיר מקיף המתחיל מהכניסה ועוטף את המבקרים במסלול היקפי עד הגג.

לבני שמות הנופלים
לבני שמות הנופלים (צילום עמית גירון)

במהלך תכנונו, שעבר מספר גלגולים, וגם מאז השקתו, זוכה היכל הזיכרון לתשבחות רבות אך גם להערות ביקורת. "הפרויקט היווה אתגר עצום וכמבנה כה מיוחד ורב משמעות הוא נתון לפרשנויות שונות בהקשר לבחירת הדרך הנכונה להכלת השכול, האובדן והזיכרון. כעת, כשהפרויקט הושלם, אנחנו משחררים אותו למחשבותיהם של כולם ובהחלט קשובים לביקורת" נאמר במשרד קימל אשכולות.

היכל הזיכרון, מראה מבחוץ
היכל הזיכרון, מראה מבחוץ (צילום עמית גירון)

אולי יעניין אותך גם...