מחושך לאור
מחושך לאור (יחצ)

מחושך לאור: האנדרטה לזכר השואה בלונדון תושלם תוך שלוש שנים

האנדרטה, שבצוות הזוכים בהקמתה נמנה המעצב רון ארד, תוקם על גדות נהר התמזה ותכלול גם מרכז לימוד

האדריכל הבריטי דיוויד אדג'יה, בשיתוף המעצב רון ארד, נבחרו מטעם הקרן לזכר השואה בבריטניה, לתכנן ולעצב את אנדרטת השואה שתושלם עד שנת 2021 בלונדון. הקרן, שמונתה במיוחד מטעם ממשלת בריטניה, עובדת על תקציב של חמישים מיליון פאונד. צוות התכנון נבחר למעשה מתוך רשימה של כמאה צוותים שהגישו פרויקטים לתחרות שמתוכם נבחרו, בתחילת השנה שעברה, עשרה פרויקטים לרשימה מצומצמת. בין המתמודדים ברשימה המצומצמת נמנו שמות מכובדים שבהם משרדה של זאהה חדיד שהגיד הצעה עם האמן אניש קאפור, פוסטר אדריכלים עם האמנית הישראלית מיכל רובנר ומשרדו של אדריכל דניאל ליבסקינד.

הכניסה הדרומית
הכניסה הדרומית (יחצ)

האנדרטה החדשה, שתבנה על גדות נהר התמזה ולמרשות בית הפרלמנט בווסמינסטר, תכבד את זכרם של גברים, נשים וילדים יהודים, כמו גם של כל הקורבנות האחרים שסבלו מרדיפות הנצים ובהם אוכלוסיות של צוענים, הומואים ונכים. בנוסף לאנדרטה וכחלק ממנה, ייבנה במעבה האדמה גם מרכז לימוד תת קרקעי שיכיל תיעוד מגוון מתקופת השואה. המרכז, יהווה בסיס לחקר אנטישמיות, איסלמופוביה, גזענות, הומופוביה ואופנים שונים נוספים להבעת שנאה שהינם פועל היוצא מדעה קדומה המאפיין גם את החברה של ימינו.

רחבת הכניסה
רחבת הכניסה (יחצ)

מבנה האנדרטה, שיהיה נטוע בקצהו של הפארק הקיים מבלי לפגוע בו יותר מדי, יתגלה למשוטטים על גדות הנהר ולמשייטים בו כאילו הוא צץ בהדרגה מתוך הקרקע. האתר, מורכב מעשרים ושלושה סנפירי ברונזה שביניהם עשרים ושניים מעברים צרים המייצגים את עשרים ושתיים המדינות שבהן התגוררו יהודים שהושמדו בשואה. כוונת המתכננים, היא לאפשר לציבור לשוטט ביניהם ודרכם להיכנס גם אל מרכז הלימוד. האפקט הנוצר מכך הוא למעשה של כניסה אל אזור חשוך ויציאה מחדש אל האור.

תכנון רב מפלסי
תכנון רב מפלסי (יחצ)

"הכניסה אל האתר תהווה חוויה חושית" אומרים בצוות התכנון "בעוד שהשטח החיצוני והפנימי מהווים מקומות להתקהלות, סנפירי הברונזה דורשים מהבאים להיכנס באפן מבודד כשכל שביל כזה יספק חווית כניסה אחרת ויחד הם יובילו אל מרכז הלימוד. "המורכבות של סיפור השואה, כולל ההקשר הבריטי, משולה לסדרה של שכבות שהוסתרו עם הזמן, אמר אדריכל דיוויד אדג'יה "הגישה שלנו לפרויקט, הייתה לחשוף את השכבות הללו ולא לתת להן להישאר קבורות בהלכי ההיסטוריה. על מנת לעשות זאת, יצרנו אזור חי ולא סתם אנדרטה שיהיה מתוזמר כחוויה שתזכיר לנו את המאבק המתמיד לטובת עולם הוגן וצודק יותר".

מבט מהתמזה
מבט מהתמזה (יחצ)
חלק מהפארק
חלק מהפארק (יחצ)

אולי יעניין אותך גם...