שלמה ישראלי
שלמה ישראלי (יחצ)

תערוכה חדשה העוסקת באורבניות נפתחה בסוף השבוע בתל אביב

"הצעתי שהגלריה תהיה הדינמו של המתחם ושיאספו אמנים העובדים במדיה שונים לכדי תערוכה שתחגוג את האורבניקה של העיר" אמר אדריכל סרג'יו לרמן שאיוריו היוו טריגר לתערוכה

תערוכה העוסקת באדריכלות אורבאנית נפתחה בסוף השבוע בגלריה בן עמי בתל אביב. התערוכה, נוצרה בעקבות סדרת רישומי דיו, פרי ידיו של האדריכל והאמן סרג'יו לרמן, מי שנחשב לאדריכל מוביל בעיר תל-אביב, כיהן בה במהלך עשר שנים כאדריכל העיר (ואחר כך גם כאדריכל העיר רמת גן) ופעל רבות לשימור, שיקום ופיתוח אזורים שונים בה. רישומיו של לרמן, המוצגים בתערוכה, מתארים את מתחם גן החשמל בו נמצאת גלריה בן-עמי, על מבניו ההיסטוריים השונים. אוצר: יוחנן הרסון.

סרג'יו לרמן
סרג'יו לרמן (יחצ)

"למעשה, הגעתי אל הגלריה והצגתי להם את איורי המבנים של מתחם גן החשמל" אומר אדריכל סרג'יו לרמן "מדובר במתחם יפהפה וקסום עם מבנים מדהימים בסגנון אקלקטי. הצעתי שהגלריה תהיה הדינמו של המתחם ושיאספו יחד מספר אמנים שעובדים במדיה שונים לכדי תערוכה משותפת שתחגוג את האורבניקה של תל אביב. אוצר הגלריה, יוחנן הרסון, הרכיב תצרף מוצלח במיוחד של אמנים שלא הכרתי קודם וששמחתי מאוד להכיר".

באיורים המיניאטוריים של לרמן נראים בתים ישנים, חדשים ומתחדשים, המביאים את העבר ואת ההווה של העיר תל אביב; עיר דינמית, צומחת, המשמשת כמרכז קוסמופוליטי של מה שאנו מכנים "מדינת תל אביב". "אני מאייר כל השנים וכבר הוצאתי ספרי איור אודות הערים ירושלים, צפת, רמת גן ויפו ואף הצגתי במספר תערוכות" אומר לרמן "אבל יש לי, ללא ספק, אהבה מיוחדת לעיר תל אביב. התחלתי, לפני שנים, לאייר את יפו כשעבדתי בעירייה בצוות שהיה אחראי על הסביבה הזו. איירתי את הבניינים של שכונת עג'מי, שהיו אז בתהליך של הריסה שיטתית לקראת בנייה מחודשת. חשבתי שזה מקום קסום שצריך לשמור עליו ובאמצעות האיורים עשיתי עבודת שיווק והצלחתי להציל אותם מהריסה. עד היום אני שיכור מההצלחה".

במסגרת התערוכה, יקיים אדריכל לרמן סיור במתחם גן החשמל (יום ששי, 7/9, הרשמה מראש, בתשלום). "מבחינתי, בניינים משקפים חלומות של אנשים ולכן אני נהנה כל כך לחקור אותם. כשאני מתבונן בבניין אני רואה את המשפחות שבאו לכאן בשנות העשרים והשלושים וחלמו לבנות בהם את ביתם החדש. הבניינים, מבחינתי, זה לא רק ארכיטקטורה, אלא גם קהילה ואנשים. לכן, אני מחפש את הסיפורים הסמויים מהעין ואת העולם של העיר שמורכב מבני אדם, זה שלא רואים".

סרג'יו לרמן
סרג'יו לרמן (יחצ)

בתערוכה, המציגה מבטים מחודשים ומעמיקים על העיר תל אביב, מציגים עוד חמישה אמנים המתייחסים לעיר ולאדריכלות שלה מנקודות מבט שונות ובמדיה שונים.

שלמה ישראלי הוא צלם של תל-אביב, התופס במצלמתו את הרוח והתנועה של העיר. הדימויים שלן הם הפשטה מרגשת של הדינמיקה האורבנית כשהתוכן האוניברסלי שבעבודותיו הוא דוגמה מופתית לאופייה הקוסמופוליטי של תל-אביב.

שלמה ישראלי
שלמה ישראלי (יחצ)

עופר עוז, בסדרה חדשה המשלבת מספר מדיה, משתמש בתצלומים של אופניים על מנת להדגיש את הרוח של הג'ונגל האורבני. עירוב הטכניקות והדימויים, מחצין את האבסורד שבחיי היום-יום העירוניים.

עופר עוז
עופר עוז (יחצ)

ציורי השמן של ליאה טולצ'ינסקי מתארים רגעים נוגעים ללב מתוך החיים האורבניים. בפינות מוצנעות בתוך תל אביב, עדיין ניתן לראות את ההיסטוריה של המאה האחרונה, על יופיה ועל התנוונותה. שני הצדדים הללו קיימים בעיר בו זמנית ומייצגים את הגיוון באוכלוסייה המתחדשת ובאופייה של השכונה.

ליאה טוליצ'נסקי
ליאה טוליצ'נסקי (יחצ)

עמרי מריאן, מציג סדרה של דימויים אורבניים מלאי הומור העשויים חמר צבוע בשילוב חומרים שמצא סביבו. הדימויים, המהווים מאין ווריאציה למציאות, מחברים דחיסות מול כמיהה למרחבים ואת האתמול מול חיי המחר.

עמרי מריאן
עמרי מריאן (יחצ)

ציורי האקוורל של רחל אלקלעי מתעדים קיוסקים בתל-אביב, אחד מהסמלים היפים והאהובים של העיר. הציורים מביאם חוויה, רגש וזיכרון – עדות חיה לתרבות האורבנית של העיר.

רחלי אלקלעי
רחלי אלקלעי (יחצ)

התערוכה עד: 2/10.

אולי יעניין אותך גם...