אריה שרון, על רקע מוזיאון יד מרדכי, 1968
אריה שרון, על רקע מוזיאון יד מרדכי, 1968 (רן ארדה)

תערוכה חדשה לאדריכל אריה שרון: שש מאות פרויקטים בשישים שנה

תערוכה שנפתחה בסוף השבוע בתל אביב תסקר את פועלו המרשים של שרון, הזוכה הראשון בפרס ישראל לאדריכלות ומי שנחשב לאחד מבכירי דור אדריכלי המדינה

אוצר: ד"ר ערן נוימן

ביום שישי האחרון, נפתחה בביתן הלנה רובינשטיין לאמנות בת זמננו, התערוכה 'אריה שרון: אדריכל המדינה', אוצר: ד"ר ערן נוימן. התערוכה, מציגה זו הפעם הראשונה רטרוספקטיבה של מי שנמנה מבין אבותיה המובילים של האדריכלות הישראלית ומהאדריכלים הישראלים הפעילים ביותר במאה העשרים. ככזו, היא מציעה מבט מקיף, פרשני ואף ביקורתי החושף את השפעתו של שרון על יצירת המרחב הישראלי והקמת המדינה.

אדריכל אריה שרון, נולד בגליציה בשנת 1900 בדיוק ונפטר בגיל שמונים וארבע. במהלך תקופת פעילותו שנמשכה כשישים שנה, תכנן שרון כמות אדירה של למעלה משש מאות פרויקטים שבהם קיבוצים, בנייני משרדים, קמפוסים ואוניברסיטאות, בתי חולים ובנייני מגורים. עם זה, יש האומרים שהפרויקט החשוב והמרכזי שעליו היה מופקד היא תכנית האב למדינת ישראל (תכנית שרון) עליה עמל במחצית המאה שעברה כראש אגף תכנון במשרד ראש הממשלה.

בית ליסין
בית ליסין (יצחק קלטר)

כאחד האדריכלים הבולטים והחשובים בארץ, עבד שרון, בוגר בית הספר הבאוהאוס לעיצוב ואדריכלות בדסאו שבגרמניה, במקביל לאדריכלים בוני המדינה שבהם דב כרמי, זאב רכטר, אברהם יסקי, שמעון פובזנר, סעדיה מנדל ואחרים. כששב מלימודיו בגרמניה הביא איתו רוח חדשה של בנייה מודרנית בסגנון הבינלאומי שבמהלך שנות פעילותו הותאמה והתעצבה בהתאם לצורכי המדינה והמקום. כאדריכל מוביל, נמנה שרון מבין הזוכים הראשונים ב'פרס רוקח לאדריכלות מבנים' בשנת 1957 והינו הזוכה הראשון ב'פרס ישראל לאדריכלות' בשנת 1962. כעשרים שנה מאוחר יותר, הוענק לו גם תואר יקיר העיר תל אביב-יפו.

בנק ישראל עם אלדר שרון
בנק ישראל עם אלדר שרון (רן ארדה)

התערוכה, שתוצג במשך כחצי שנה, עוסקת בהקשרים אדריכליים והיסטוריים ודנה בהם באופן ביקורתי. היא מחולקת לשמונה פרקים המגוללים, על פי סדר כרונולוגי, את הקריירה של אדריכל אריה שרון: תקופת לימודיו בבאוהאוס (פרק 1), פרויקטים שתכנן בתל-אביב בשנות ה-30 וה-40 (פרק 2). פרויקטים שתכנן לקיבוצים (פרק 3), התכנון הפיזי של מדינת ישראל (פרק 4), פרויקטים מימי השותפות עם בנימין אידלסון (פרק 5), תקופת השותפות של שרון עם בנו אלדר (פרק 6), התכנון באפריקה (פרק 7) ותכנון האגן הקדוש בירושלים (פרק 8).

בית חולים איכילוב עם בנימין אידלסון
בית חולים איכילוב עם בנימין אידלסון (פאול גרוס)

רוב החומרים בתערוכה לקוחים מאוסף אריה שרון שבארכיון עזריאלי לאדריכלות ומאוסף בתו, יעל אלוני. אלו כוללים תכניות של פרויקטים, איורים, מודלים, תצלומים, סרטים, מכתבים ומסמכים נוספים המספרים יחד מהלך שלם של חיים וקריירה מקצועית. בנוסף, בחודש מאי 2018, תיפתח בגלריה של ארכיון עזריאלי לאדריכלות, תערוכה של אדריכל ארד שרון, שתציג עבודות נבחרות של המשרד כיום – הדור השלישי של המשפחה.

בית הסוכנות היהודית עם בנימין אידלסון
בית הסוכנות היהודית עם בנימין אידלסון (לא ידוע)

התערוכה: עד 1/10.

שכונת גילה בירושלים עם אלדר שרון
שכונת גילה בירושלים עם אלדר שרון (רן ארדה)

אולי יעניין אותך גם...