שבוע האיור 2021 יוצא לדרך, איור: אלי בבג׳נוב

שבוע האיור חוזר העירה: 10 ימים, 700 אמנים ותל אביב-יפו אחת

המהדורה השמינית של שבוע האיור יוצא לדרך! לכבודה, קבלו את הבחירה שלנו ממגוון התערוכות והאירועים הנפלאים שיחכו לכם במסגרתה. טעימה קטנה שתעשה לכם חשק לעוד

זו השנה השמינית ששבוע האיור מתקיים בתל אביב. שיתוף פעולה בין עיריית תל אביב יפו ומגזין העיצוב פורטפוליו, באירוע שהפך כבר למסורת ומוקדש כולו לאיור הישראלי. שבוע האיור נועד לעודד את היצירה האומנותית בתחום, לתת במה למאיירים המקומיים ולחשוף אותם לציבור הרחב. השנה, אור הזרקורים נח על שכונות בדרום ומזרח העיר ועל יפו. שכונות שמייצגות את הפסיפס האנושי והתרבותי העשיר, בעל חשיבות היסטורית מקומית ושיבוא לידי ביטוי בתוכן העבודות ובמיקום הצגתן. שבוע האיור, הוא למעשה עשרה ימים, בהם יציגו 700 מאיירים ב-76 תערוכות שונות הפרושות ברחבי העיר בין חללי התרבות, הגלריות השיתופיות, המוזיאונים, מקומות הבילוי והמרכזים העירוניים.

שיר אהבה לתל אביב

חלק גדול מהתערוכות מספרות את סיפורה של העיר תל אביב יפו מנקודות מבט שונות, ביניהן אפשר למצוא את 'סיפורי מדרכות' של סטודיו SundaySky, עם הרגעים הליליים הקטנים שמביאים איתם החיים בדרום העיר. בתערוכה 'סקיצות תל אביביות' הצייר והאדריכל עמי שנער יחד עם הסופר והמשורר אברהם לבן מציגים מרקם אקלקטי של רחובות, כיכרות, גינות ושדרות העיר ואת הדמויות הססגוניות של תושבי השכונות הדרומיות.

עבודתה של אביה איל 'שוק התקווה' מתוך תערוכת הזיות אורבניות

'מזגן ודוד שמש' של היוצר האנגלי דאריל ארז־האצ׳יסון, היא תערוכה שנוגעת גם היא באותן השכונות של תל אביב-יפו, אך מנקודת מבטו של עולה חדש שבוחן את המושג 'בית'. בתערוכה 'הזיות אורבניות' שלושת הסטודנטים אביה איל, דן שריד ומיכל שץ, שמגיעים ממקומות שונים בארץ אל העיר הגדולה, נותנים לה פרשנות חדשה ורעננה. הם שואלים את עצמם, בין השאר, מה מתחולל בקרקעית הירקון, מי באמת גר ב'כיכר הלבנה' ומה קורה כשהולכים לאיבוד בתחנה המרכזית?

הקולאז'ים של תמר טסלר, בתי גידול

באירוע ייחודי, מרכז אדמונד דה רוטשילד מארח את 'ברכת המאייר'. זוכי פרס מוזיאון ישראל, דור המייסדים של האיור הישראלי, בחרו להציג בתערוכה מאיירים צעירים ומבטיחים בתחילת דרכם. יחד, הם יוצרים מפגש בין־דורי מרתק ודיאלוג מפרה וכנה, כשהמשותף להם הוא אהבתם העמוקה לשדה האיור. 

השדה של גולדה של יעל פרידמן, תצלום: ניר פרידמן

האיורים פורצים את גבולות הדף

בין מגוון התערוכות שמלוות את המאורע, כמה מהן חוגגות את האיור דרך סצנות מאוירות על גבי חפצים ואובייקטים תלת ממדיים ועבודות בטכניקות שונות. אחת מהן היא 'החומרים מהם עשוי הזיכרון', כשחנות הצילום המיתולוגית הצלמנייה תעוטר באובייקטים קרמיים בהשראת הארכיון ההיסטורי שלה. כלים שמהווים נקודת מפגש בין הדרך בה נתפסה תל אביב בעבר בעדשת המצלמה, לבין תפיסתם של היוצרים העכשוויים כיום.

תערוכת מילים טובות, קריאל גרדוש (מרכז שנקר לחקר העיצוב בישראל)

'בתי גידול' בגלריית אלפרד מציגים שלל דימויים גזורים מתוך אנציקלופדיות ישנות משנות השישים והשבעים שמתחברים יחד לידי קולאז'ים מקסימים בעבודה של האמנית תמר טסלר. אלו הם איורים בוטניים של צמחים, פרחים וציפורים שמשתלבים יחד עם צילומי אדריכלות ויוצרים עולמות חדשים, שבוחנים את הגבול בין הטבע לתוואי העירוני.

עבודתה של אלה נאמן מתוך התערוכה 'התקופה הורודה'

בגלריית B.Y5, הצורפת העכשווית יעל פרידמן חוקרת את היחסים בין האדם לסביבה במיצב של אובייקטים דו ותלת ממדים מיוצרים משקיות גלידת 'גולדה', כן כן קראתם נכון. בתערוכה בשם 'השדה של גולדה' פרידמן משחקת בצבעיהן המטאליים של השקיות הנפוצות, שמזכירות את המתכות היקרות בהן היא משתמשת כצורפת. השימוש החוזר שלהן הופך אותן לאמצעי להעלאת המודעות בין האדם לסביבתו ודרכן היא מאירה סוגיות בין הטבעי למלאכותי, בין השתלטות האדם על הטבע והכמיהה שלו אל המרחבים.

הומו פלורה, נעה אילן

אין כמו יפו בלילות

כמו בכל שנה, שבוע האיור מגיע גם ליפו עם 12 תערוכות שונות. ביניהן, 60 תיבות אור שמציגות את המיטב של שבוע האיור, שיחכו לעוברים והשבים במרחב הציבורי של גלריית הרחוב בסמטאות יפו העתיקה. במוזיאון יפו יוצגו שלוש תערוכות שונות ומסקרנות. הראשונה 'מילים טובות' של מכון שנקר לחקר ותיעוד העיצוב בישראל, 'התקופה הוורודה' בהשראת פיקאסו ועבודותיו המאופיינות בפלטת מונוכרומטית וורודה ונגיעה בנושאים עליזים, עם טוויסט עדכני דרך עיניהן העכשוויות של 33 מאיירים. התערוכה השלישית בשם 'הומו פלורה' תבחן את מערכות הרבייה של הצמחים מול אלה של בני אדם. גם בכיכר קדומים יוצגו מספר תערוכות, התערוכה 'בית הוא רק' שתעסוק במושג הבית, התערוכה 'בעולמה' עם פרשנות מאוירת לעולמן של נשים יוצרות בתחומי האמנות. התערוכה 'חלום רומני' של צמד היוצרות, אם ובת, קרמיקאית ומאיירת שמציגות ביצירה משותפת את רומניה החלומית והמדומיינת על גבי כדים מאוירים.

חלום רומני, ניצה בר וענת רותם, צילום: אילן עמיחי

בנוסף, לראשונה השנה, שבוע האיור ישלב אירוע אנימציה שיכלול הרצאות, מפגשים, סרטי אנימציה, תערוכה והקרנת הפרויקט 'במרפסת' על חזית המבנה; 100 סרטוני אנימציה שמספרים את סיפור הסגר והבידוד מפיסת החופש הקטנה היחידה שהייתה באותם הימים, המרפסת. ומה עם כמה יצירות הביתה? במרכז עמיעד בשוק הפשפשים ביפו יתקיים האירוע השנתי של 'לה קולטור'. 250 יצירות של כ-160 אמנים מקומיים בתערוכת מכירה לאומנות בת השגה.

צלקות קטנות, שרה ג'יין

אז תרשמו ביומנים, שבוע האיור 2021 27-18  בנובמבר, ברחבי העיר תל־אביב-יפו

יש לכם רעיון? מחשבה? סיפור שתרצו לספר לנו? ~> כתבו לנו

אולי יעניין אותך גם...