אנימקס, פסטיבל, רוח המקום
מתוך הסרט רוח המקום

פסטיבל אנימקס חוגג 20 שנים בקרנבל של אירועים מצוירים

חגיגות של קומיקס, אנימציה וקריקטורה בציון שני עשורים לפסטיבל אנימקס. קבלו הצצה לחלק משלל האירועים שיחכו לכם שם

ארבעה ימים שעוסקים כל כולם באנימציה, קריקטורה וקומיקס בחגיגות עשרים שנה לפסטיבל הבינלאומי 'אנימיקס'. זוהי בעצם המסגרת היחידה בארץ שמרכזת את מיטב האמנים והיצירות, וחושפת את הניצוצות הטריים לצד הוותיקים בתחום.

מה בתוכנית?

שנה שלמה בתי הקולנוע היו סגורים והצטבר מבחר נכבד מאוד של סרטים מעולים שחלקם מוקרנים בבכורה במהלך הפסטיבל. מקבץ סרטי אנימציה בטכניקות מגוונות, שנבחרו מתוך היצירה העולמית בשנים האחרונות ומשקפים את רוח התקופה. מבחר סרטים קצרים, ביניהם שניים מועמדים לפרס האוסקר.

 

הראשון, סרט המשלב סטופ מושן ותלת ממד בשם 'בלתי נשכח'. סיפור מרגש עם אנימציה יפהפייה אודות עולמו של לואיס, שאנשים סביבו הולכים ומתפרקים, מתפוררים. הסרט השני הוא 'רוח המקום' על צעירה מתבודדת בשם ריין שמגלה נקודת אור נוצצת בתוך הכאוס העירוני. סרט מסקרן נוסף שיוקרן הוא בוכרא פיל מישמי, סיפורם של האחים פרנקל, יוצרי מישמיש אפנדי, המכונה 'המיקי מאוס של העולם הערבי'. הסרט מציג קטעים מתוך ארכיון אנימציה ישן ממצרים וחושף תקופת יצירה משותפת ערבית-יהודית.

מתוך הסרט בלתי נשכח
מתוך מקבץ הסרטים 'אני פה ואתם שם'
מתוך הנמר שהגיע לשתות תה

אז למה לי פוליטיקה עכשיו

כמדי שנה, במסגרת האירוע נבחר יקיר הפסטיבל, השנה זהו תורו של איתמר דאובה. למי שהשם לא מצלצל, זהו האיש שעומד מאחורי הקריקטורות הפוליטיות המפורסמות מדי שישי במוסף הפוליטי של עיתון ידיעות. עוד בתחום הפוליטי, שבעה קריקטוריסטים מובילים יוזמנו לסכם את תריסר השנים לכהונתו של ראש הממשלה לשעבר בנימין נתניהו.

 

בנוסף, תתקיים סדנה יצירתית עם זאב 'שושקה' אנגלמאייר בנושא כרזות מחאה. במהלכה, אנגלמאייר ירצה בנושא העברת מסרים וכל משתתף יעצב כרזת מחאה אישית', אשר יוצגו עם סיום הסדנה בתהלוכת מחאה ברחבת הסינמטק.

גשש החיוור, אורי פינק, פסטיבל, אנימקס
מחווה לגשש החיוור

עושים כבוד

מופע מוזיקלי בליווי אנימציה, כחלק מערב הוקרה לסופרת והמשוררת העברית לאה גולדנברג. לא הרבה יודעים, אך גולדנברג נמנית בין חלוצי הקומיקס הישראלי וחתומה על המילים לרצועות הקומיקס הראשונות בארץ שפורסמו בעיתון דבר בשנות השלושים. מחווה מצוירת נוספת שעתידה להתקיים בפסטיבל מוקדשתלשלישיית הגשש החיוור, מאבני היסוד של השירה וההומור הישראלי. בהשתתפותו של שייקה לוי ובליווי שיריהם בעיבודו של איש האופרה הישראלית, המנצח דודי זבה. וגם, תערוכת קריקטורות כמחווה לשחקנית והקומיקאית ציפי שביט, שתכבד גם היא בנוכחותה לנעילת האירוע.

דירה להשכיר, לאה גולדנברג, אנימקס, פסטיבל, גיא מורד
דירה להשכיר, גיא מורד

זה לא הכל

יהודה ומאיה דביר הם זוג קריקטוריסטים המפרסמים איור שבועי, דרכו הם חושפים את רגעי היום-יום האינטימיים שלהם כזוג וכמשפחה בכנות גדולה. השניים יעבירו הרצאה בה יספרו על העשייה מאחורי הקלעים, האתגרים בשיתוף והפתיחות ועל הדרך שהם עשו כדי להפוך תחביב לעסק הרווחי שהם מנהלים כיום. איתי הרמן, המוכר כ'הצ'ייסר' מתוך משחק הטלוויזיה 'המרדף', ינחה שעשועון מאויר. מדובר בחידון אייקונים, דמויות, סמלים וגיבורים מצוירים מעולם האנימציה, הקומיקס והקריקטורה.

למקרה שהיו חסרות עוד סיבות לחגיגות, הפסטיבל יציין את יום הקומיקס הבינלאומי ביריד ענק ואת יום תעשיית האנימציה הישראלית לרגל עשר שנים לאיגוד מקצועות האנימציה, בערב על פרויקטים עכשוויים בתחום דרך הרצאות ומופעים המזגזגים בין האמנותי לטכני, המסורתי לטכנולוגי, האנימציה הקלאסית ופריצת גבולות הז'אנר. כמו כן, אירוע האקטון הראשון מסוגו בו היוצרים המשתתפים יקבלו נושא וייצרו לופ, שבהמשך היום יקרינו ויקיימו בתחרות נושאת פרסים. בנוסף, תתקיים סדנה של יונתון טל, הישראלי שהגיע אולי הכי רחוק עם ניסיון בחברת דיסני ופתיחת סטודיו עצמאי. באירוע, טל ייתן הצצה אל מאחורי הקלעים של הסרט הקצר Lifetime Achievement המיועד לצפייה במציאות מדומה.

מתוך הסרט לעד

"מאז נוסד הפסטיבל הוא התרחב וגדל והפך לבמה ישראלית ובינלאומית מרכזית ליוצרים חשובים צעירים כוותיקים בתחומים אלה." מציין שאבי מזרחי, סגן מנהל אגף התרבות והאומנויות ומנהל המחלקה למופעים בעיריית תל-אביב יפו, "באמצעות האנימציה והקריקטורה נפרש עולם שלם של יצירה המשקף התייחסות של יוצרים ברחבי העולם לאקטואליה, לשינויים טכנולוגיים, למסורת, לקלאסיקה ולבעיות המעסיקות אנשים באשר הם. בשנת ה-20 לפסטיבל, משתקפות יצירותיהם של הקריקטוריסטים, האנימטורים והקומיקסאים הישראליים העומדים בשורה אחת עם היוצרים הבינלאומיים".   

 

פתיחה 10.8 נעילה 14.8 סינמטק תל אביב

עולם הקורונה, עמוס אלנבוגן

יש לכם רעיון? מחשבה? סיפור שתרצו לספר לנו? ~> כתבו לנו

אולי יעניין אותך גם...