איור בתלת ממד, אירמה (יחצ)

סצנה מסרט? החיים עצמם? או איך יוצרים עולמות קסומים מפלסטלינה?

החומר הגמיש והצבעוני, המוכר לנו בעיקר מעולם הילדים, הופך ליצירות אמנות מופלאות ומלאות דמיון המחברות בין גילאים וממדים. אנחנו כבר שבויים

הפעם אני מקדישה את דבריי לחומר הפלסטי, הגמיש והצבעוני שאצל רובנו, המבוגרים, מחובר לילדות. מדובר בלא אחר מאשר – הפלסטלינה. למי שלא יודע, הפלסטלינה הומצאה על ידי ויליאם הארבוט, מורה לאמנות מבאת' שאנגליה בשנת 1897, כך שהיום הוא כבר בן למעלה ממאה ועשרים שנה, הארבוט רצה לייצר סוג של חמר עבור תלמידי הפיסול שלו, וכך המציא בעצם חומר רך ולא רעיל, שלא התייבש בחשיפה לאוויר.

חומר גמיש וקל לעיבוד (יחצ)
ובעיקר לא מתייבש (יחצ)

יופי של פטנט

שנתיים מאוחר יותר, בשנת 1899, רשם הארבוט פטנט והפקת החומר החדש באפן מסחרי במפעל החלה כבר בשנה שאחרי, ב 1900. מאז, החומר הזה פופולרי בעיקר בקרב ילדים, אבל אני שמחה להציג בפניכם אמנית שלוקחת את הפלסטלינה לעולמות הדמיון המופלאים, בחלקה כאמנות בוגרת וייחודית דו ממדית וחלקה כאמנות תלת ממדית, המתחברת לעולמות האיור המופנים לילדים וגם למבוגרים.

עולמות קסומים (יחצ)
ומופלאים (יחצ)

אפן ההכנה

האמנית אירמה גרונהולץ (Irma Gruenholz), היא מאיירת תלת ממד ופסלת שעובדת וחיה במדריד, ספרד. אירמה, יוצרת ידנית איורים מפוסלים עם כשהיא עובדת בחמר ופלסטלינה, כמו גם בחומרים נוספים המאפשרים לה לעבוד בתלת ממד. היא מספרת שהיא אוהבת לבצע מחקר לקראת כל פרויקט שהיא יוצרת וכך גם לנסות פתרונות ומרקמים חדשים.

בתהליך (יחצ)
נחשב מורכב? (יחצ)

התהליך של אירמה מתחיל במחקר על הנושא אותו הולכת להמחיש, שם מתעוררים לחיים הרעיונות הראשונים. עם זה, היא לא עושה סקיצות, אלא עובדת ישירות בנפח. לאחר שהיא בונה את הדגם, היא משקיעה זמן בצילום, ואם יש צורך גם בעיבוד דיגיטלי בעיקר כדי להדגיש את האור, הצל והגוונים השונים. אירמה אוהבת במיוחד את התחושה לפיה אין גבולות בעבודה התלת ממדית.

עבודה בנפח (יחצ)
ללא סקיצה (יחצ)

אפן ההכנה

איור פשוט יכול לקחת לאירמה יומיים שלושה, בעוד שפרויקט מורכב יכול לארוך אפילו חודש ימים. הפרויקט המורכב ביותר שעשתה עד היום, היה איורים לספר שלם שהסיפור שלו התרחש בלילה. בניית התאורה לסצנות המאויירות שלו, הייתה מסובכת והפרויקט הזה לקח שנה שלמה.

בתהליך (יחצ)
נחשב פשוט? (יחצ)

בניגוד לפיסול קלאסי, בו הפסלים נשמרים לתמיד, אצל אירמה התוצר הסופי הוא למעשה התצלום של הפסל או של הסצנה המאוירת. לאחר הצילומים, היא בדרך כלל שומרת את החלקים לזמן מה, כי היא מתקשה להרוס משהו ברגע שסיימה ליצור אותו, אבל לאחר כמה חודשים וכשהחיבור הרגשי כבר לא חזק כל כך, היא מפרקת אותם.

דגש על הצילום (יחצ)
כמו דוגמנית אמיתית (יחצ)

בכל העולם

אירמה יוצרת איורים ללקוחות ברחבי העולם, בין היתר עבור פרסומות, ספרים, פוסטרים, מגזינים ושיווק מקוון. עד כה הספיקה להציג באירועים שונים וחשובים בעולם האיור, ואף זכתה במיני פרסים. למרות שהיא מאיירת עבור אחרים, יש לה שפה אישית וסגנון חזותי ייחודי.

שפה משלה (יחצ)
ייחודית רק לה (יחצ)
עם המון פרטים (יחצ)

האפן בו היא בונה את הסצינות המאויירות שלה, נראה כמו סצינה מתוך סרט, או מהחיים עצמם. הדמויות שלה מלאות חיים, ויוצרות ביניהן אינטראקציות אנושיות. אירמה שמה לב לכל פרט קטנטן מהמרקם של הבגד אותו לובשות הדמויות ועד האפן בו מסתלסלות שערות ראשיהן. עם זאת, הדמויות אינן ריאליסטיות בתיאורן ושייכות לעולם המאויר בהבעותיהן ובתווי פניהן.

ממש קטנים (יחצ)
ללא ספק מיוחדת במינה (יחצ)

אולי יעניין אותך גם...