מתוך תערוכת צילום עכשווי בינלאומי בגלריית NOX
מתוך תערוכת צילום עכשווי בינלאומי בגלריית NOX (צילום: ברברה קול)

נוכחות חובה: צילום מיפן, ממצולות הים ומאוסף פרטי מיוחד

תערוכות אירועים ומה שביניהם 15.11-21.11.18

מאיזושהי סיבה לא ברורה, או שאולי בעצם כן, תמיד כשאמנים יפנים מגיעים להציג בישראל זה מרגש אותנו. ביום חמישי, 15/11, תפתח התערוכה הירושי סוגימוטו של הצלם היפני. זוהי הפעם הראשונה בה יציג האמן תערוכת יחיד בישראל והיא תראה אור במוזיאון תל אביב לאמנות. שלושים וחמישה תצלומים גדולי מימדים בשחור לבן אשר נבחרו מתוך סדרות שיצר במהלך חייו, יציגו אובייקטים ודמויות מתפקדים כחיקוי של הדבר החי. סוגימוטו מצליח איפה שרבים לפניו נכשלו ומצלמתו מתעדת את הבלתי ניתן לצילום, את מה שאין לו נראות: זמן, זיכרון, חלום, הרהור או חשיבה.
// אוצרת: רז סמירה. נעילה: 8/6. שאול המלך 27, תל אביב.

סוגימוטו במוזיאון תל אביב לאמנות
סוגימוטו במוזיאון תל אביב לאמנות (צילום: הירושי סוגימוטו)

גם אנחנו חשבנו שכבר ראינו הכל בעולם הצילום אבל התערוכה החדשה שתיפתח מחר, יום חמישי, 15/11, הצליחה להפתיע גם אותנו. ברברה קול, צלמת קנדית הידועה בצילום בסביבה תת-מימית, תציג לצד ניק וייזי, צלם בריטי שעבודותיו הן חלק מהאוסף הבריטי הלאומי לצילום היוצר אמנות שמראה איך הדברים נראים מבפנים, מבעד לקרני הרנטגן. בתערוכת צילום עכשווי בינלאומי יוצגו עבודותיהם לצד אמני צילום ישראליים. קול חוקרת בצילומיה מושגים של זמן, מקום וזהות ומעלה שאלות הנוגעות לאיך ניתן לתפוס בצילום את הנצח. וייזי, לעומתה, הוא דוגמה קלאסית של שילוב בין אמנות למדע המביא אל קירות התערוכה מסע חבוי ובלתי נראה של עצמים, מכוניות, בגדים ובני אדם.
// אוצרת: לימור מרגוליס. נעילה: 31/12. גלריה NOX לאמנות עכשווית בנמל יפו.

Lanvin Dress
Lanvin Dress (צילום: ניק וייזי)

ביום שישי. 16/11, ליום אחד בלבד, תוצג תערוכת רגעים של היזם והמפיק מוטי רייף אשר תעמיד למכירה צילומים מתוך האוסף הפרטי שלו בהם תיעד רגעים מיוחדים ממהלך חייו. התערוכה הופקה בשיתוף קבוצת ברעם והכנסות מכירת הצילומים כולן קודש לעמותת 'רוח נשית' הפועלת לחיזוק כוחן הכלכלי של נשים נפגעות אלימות בישראל.
// הברזל 6, רמת החייל.

מתוך תערוכת 'רגעים'
מתוך תערוכת 'רגעים' (צילום: מוטי רייף)

אם עוד לא שמעתם על זוזו, המוזיאון הנייד הראשון בישראל, זוהי הזדמנות מצוינת לגלות אותו כשהוא מגיע לתחנה השנייה שלו בערד. לאחר שהחל בירוחם, יגיע המוזיאון ביום שישי, 16/11, ויתמקם לו בשני מוקדים בעיר: במפעל של מגבות ערד ובמרכז לאמנות עכשווית במתנ"ס שבלב העיר. מעל לשלושים אמנים יציגו בשתי התערוכות אמנות עכשווית שמייצרת חיבור אמיתי בין האמנות, היוצרים שלה והקהילות שצורכות אותה. באחד תוכלו למצוא את חשיפת המנגנונים הכלכליים, הפוליטיים והחברתיים שבתוכם אנחנו פועלים לצד הצגת מנגנוני הייצור והמסחור של עולם האמנות, ובשני, תוצג סדנת אמן חיה בה יפעלו אמנים שנבחרו יחד עם יוצרים מקומיים על מנת להקים מאפס מוזיאון בחלל.
// אוצרת ראשית: מילנה גיצין אדירם. נעילה: 28/12.

מחמוד קייס - זוזו
מחמוד קייס - זוזו (צילום: יח"צ)

כחלק משבוע האיור, מוצגות ברחבי העיר כארבעים תערוכות העוסקות בנושא. אנחנו בחרנו למדור תערוכה משותפת אחת הנקראת מפגש משפחתי שתיפתח בשבת, 17/11, ותציג את זכרונותיהם המשפחתיים של שלושה מבכירי המאיירים בישראל. איציק רנרט, ראש התכנית לתואר שני בעיצוב בשנקר יציג איורים שבמרחב שבין תיעוד לדימיון. המאיירת יאנה בוקלר מציגה איורים מתוך ספר הילדים 'סיפור שמתחיל בחלום'. והמאייר עמית טריינין יציג את הפרויקט 'ראש לקיר', העוסק בהבט המשפחתי־קיבוצי המפגיש בין טראומת השואה וחווית הלינה המשותפת. המפגש בין שלושתם – מרתק.
// נעילה: 1/12. מוזיאון יפו – מפרץ שלמה 10, יפו.

איציק רנרט, מתוך תערוכת 'מפגש משפחתי'
איציק רנרט, מתוך תערוכת 'מפגש משפחתי' (יח"צ)

ביום רביעי, 21/11, תיפתח במחלקה לצילום, המרכז האקדמי ויצו חיפה, התערוכה יצחק – פסח של האמן אריק יודקוביץ' בה הוא מציג דימויים שבין האינטימי לאנונימי. יודקביץ' מצלם את משפחתו ובעזרת צילומיו מנסה לחוות איזשהו תיקון עבור שמו העברי יצחק-פסח אשר ניכר כי הכביד עליו במהלך חייו. למרות זאת, המוות ותחושת האובדן נשארים נוכחים גם בתמונות של אשתו וילדיו. זה קצת מוזר לנו בימים האלו אבל כאן אין מי שמביט למצלמה והמצולמים נשארים אנונימיים.
// אוצרת: תמר סצמסקי. נעילה: 20/12. רח' הגנים 21, המושבה הגרמנית, חיפה.

יצחק – פסח במחלקה לצילום בויצו חיפה
יצחק – פסח במחלקה לצילום בויצו חיפה (אריק יודקוביץ')

אולי יעניין אותך גם...