דפנה טלמון, בלפור 2020, מתוך התערוכה 'מבטים צולבים: מחאות, הפגנות והתנגדות בדמוקרטיה הישראלית' (יח"צ)

ממתי מציגים קליפות תפוזים בתערוכה ולמה המחאה כל כך אופנתית

עם קשר או בלי לשטפונות של הסופ"ש האחרון, הארץ מוצפת תערוכות שממש שווה לצאת לבחון מקרוב. צילום, מיצב, ציור, קרמיקה - נשאר רק לבחור או לסמן 'וי' על הכל

קצר ולעניין

בשבוע שעבר, הושקה בגלריה BY5 תערוכה זוגית ליולי מרוז ונעמי משיח. בעוד מרוז מציגה עבודות המבוססות על עיבודי קליפות תפוזים ותכולתן, משיח מציגה אובייקטים המבוססים על פעולות טקסטיליות בעיתונים יומיים. זו מול זו, בדיאלוג של עמלנות סיזיפית, הן מטעינות ערכים של תכנים מקומיים ותפיסה עכשווית של פעולות מסורתיות בחומרים זמינים.

/// אוצרת: מירב רהט. עד: 5/12. בר יוחאי 5, תל אביב.

נעמי משיח (צילום: מירב רהט)
יולי מרוז (צילום: יוסי רוט)

על קו התפר

Space, work, art, design היא התערוכה של אורלי ברנח היוצרת שפה באמצעות מקבץ עבודות המוצגות בחלל התצוגה שבפרויקט Midtown. רק לאחר ההצבה, התגלה הקשר בין העבודות גם כשלא תמיד זו היתה הכוונה מראש. כך או כך, העבודות נמצאות על התפר המעניין שבין אמנות ואומנות, אמנות ועיצוב.

/// עד סוף החודש. דרך מנחם בגין 144, תל אביב.

(צילום: יח"צ)
(צילום: יח"צ)

מחאה והתנגדות

תערוכת הצילום הקבוצתית 'מבטים צולבים: מחאות, הפגנות והתנגדות בדמוקרטיה הישראלית' תפתח ביום חמישי הקרוב בסמינר הקיבוצים שבקמפוס נמיר. התערוכה, מציגה פנים שונות של מחאה או התנגדות בישראל. הצגתם יחד, טווה פסיפס המשקף את אופני המחאה וההתנגדות שהתקיימו בישראל בעבר, לצד מופעי התנגדות ומחאה עכשוויים. מבטן של עדשות המצלמות מצטלב במבטיהם של המוחים והמפגינים ונצרב בתצלומים, נפרשים ביחד כתמונת פנורמה. מיחידים המתייצבים כנגד הזרם ועד רבים המתלכדים לזרם חדש.

/// אוצר: חן שפירא. עד: 15/2. סמינר הקיבוצים שבקמפוס נמיר

גדעון אגז'ה, מחאת יוצאי אתיופיה, 2015 (יח"צ)
מיקי קרצמן' גוש קטיף, ההתנתקות, 2005 (יח"צ)

עדיין לא מנויים לניוזלטר של LEGIT? זה בדיוק הזמן להקליק

אמנות, מסורת ומשבר

'הנייר הלבן שחור מבפנים' היא תערוכה של טגיסט יוסף רון, המוצגת במוזיאון תל אביב לאמנות. רישומי הפחם שלה, מתארים דיוקנאות ורשמים ממרכז הקליטה בעתלית, שם שהתה עם משפחתה לאחר שעלתה לארץ במבצע משה. באמצעותם, היא עוסקת בשאלות של זהות והגדרה עצמית דרך בחינת יחסיה עם אמהּ, ועל רקע משבר ההגירה מאתיופיה לישראל. באמצעות הכלאה בין שפה ציורית שהתנסחה במערב, ובין תכנים אישיים הלקוחים מהמראות והזיכרונות מארץ הולדתה, רוקמת יוסף רון את הסיפור שלה ושל בני קהילתה, השזור בדיון אמנותי ובנושאים רחבים כמו גזענות, מסורות נשיות ומשברי הקליטה בחברה הישראלית.

/// אוצרת: עמנואלה קלו. עד: 1/2/21. שדרות שאול המלך 27, תל אביב.

יעל מורק (צילום: אלעד שריג)
עתלית (צילום: אלעד שריג)

טבע קפוא

בגלריה פריסקופ, תוצג תערוכת היחיד של מעין בן יונה 'בעומק פני השטח'. האמנית, מנסה להשליט סדר בעולם העיטורים תוך שהיא מוציאה אותם מפני השטח של הכלים ונותנת להם חיים תלת ממדיים. במהלך זה,  היא בוראת אובייקטים בעלי חיות ואופי המרכיבים עולם מלאכותי המשרה תחושה של טבע קפוא, שנמצא בתנועה ומזמין את הצופה להיכנס לתוכו. 

/// אוצרת: גלינה ארבלי. נפתחת: 3/12. עד: 2/1. בן יהודה 176, תל אביב.

טבע קפוא (צילום: איה וינד)
בתנועה מתמדת (צילום: איה וינד)

הצד השני

בגלריה זוּזוּ תפתח בששי הקרוב התערוכה הקבוצתית 'שמה'. העבודות, מתארות ברמיזות את סביבת חייהם של אנשי "הצד השני": השכנים בבניין ממול, תושבי היישוב שמעבר לגדר, סביבות מגורים פרטיות של זרים וכיוצא בזה. דרך עיניי האמנים, הצופה נחשף לחיים של אחרים מזמן התקופה בה האמנים בילו את ימיהם ולילותייהם בהתבוננות באחר. דרך התייחסות לאירועים יומיומיים ותיאורן של פעולות שגרתיות רגילות, מעלות העבודות מחשבות ותהיות על תחושות-של-זָרוּת כלפי מי שנמצא ב"צד השני". 

/// אוצרת: רותם ריטוב. עד: 2/1. רחוב גשר העץ 46, פארק תעשיות עמק חפר.

נדיה עדינה (יח"צ)
הילה שפיצר (יח"צ)

תעמדי יציב

בחוצות ירושלים נפתחה תערוכת הצילום 'תעמדי יציב' של אלמה מכנס קז. התערוכה, המוצגת על לוחות נצבא מול גשר המיתרים בירושלים, מציגה נשים במרחב גברי (מגרש הכדורגל)המציעות ערכים אלטרנטיביים ללנשיות המוצגת בדרך כלל במרחב המסחרי. התערוכה, מבקשת להגביר את הקול הנשיהיכולות והכישרונות וכל זה מעל במה מרכזית במרחב הציבורי. 

/// אוצרת: טלי קיים. עד: 31/1.

(צילום: אלמה מכנס קז)
(צילום: אלמה מכנס קז)

אולי יעניין אותך גם...