קולקטיב Da Mental Vaporz בפרויקט בברלין
קולקטיב Da Mental Vaporz בפרויקט בברלין (צילום יחצ)

כשהצרפתים כבשו את ת"א עם תערוכת גרפיטי אפלה

"זה קולקטיב מצוין שיוצר את התערוכה האמביציוזית ואולי אף הטובה ביותר שהייתה עד כה בבית העיר" אמרה האוצרת איילת ביתן שלונסקי על Da Mental Vaporz

לפני כשנה וחצי אירח מוזיאון בית העיר, מוזיאון לתרבות אורבנית של העיר תל אביב-יפו, את התערוכה Alone In The Dark של קבוצת האמנים הצרפתית Da Mental Vaporz. התערוכה התקיימה במסגרת פרויקט 'קולקטיבים יוצרים בבית העיר' וכחלק מעונת ישראל-צרפת.

במסגרת התערוכה, הגיעו חברי הקולקטיב לשהות בת שבוע שבמהלכה הקימו את התערוכה החד פעמית ויוצאת הדפן. מתוך נאמנות לדרכי פעולתם, השתלטו חברי הקבוצה על המבנה וציירו ישירות על הקירות, הרצפה והתקרות של ארבע קומות המוזיאון. בסוף התערוכה נמחקו היצירות כאילו לא היו שם מעולם. ראיינו אז את אוצרת התערוכה:

כמוזיאון לתרבות אורבנית, מהם הנושאים העיקריים בהם אתם עוסקים?

"אנחנו עסוקים בחשיפה והנצחה רגעית של כל מה שקשור לרגע בו אתה פוגש את הרחוב והרחוב פוגש אותך" אומרת איילת ביתן שלונסקי, אוצרת ראשית ומנהלת מתחם ביאליק "כל תחומי התרבות והאמנות במובן הרחב של המילה מעניינים אותנו ומקבלים אצלנו במה. בשנתיים האחרונות, אנחנו מציגים אמנות המבוצעת בזמן אמת במוזיאון על ידי קולקטיבים של אמנים נבחרים מהארץ ומהעולם".

מה ייחודי לתערוכות המוצגות בבית העיר שלא רואים במוזיאונים אחרים?

"אנחנו בוחרים את האמנים דרך הפייסבוק, האינסטגרם והטוויטר ולא דרך קורות חיים ומוניטין מוזיאלי. יצירה של אמנים שמרתקת אותנו באמצעות המדיה זוכה אצלינו לתחילת קשר. הדיאלוג שלנו לא מתווך דרך עולם האמנות אלא דרך ערוצי התקשורת שהתקופה הדיגיטלית מאפשרת לנו ביומיום באופן ישיר, מיידי, וללא פערי תווך. האמנים שמוזמנים על ידינו, מתבקשים ליצור בזמן אמת במהלך שהותם במקום. הם מציירים ישירות על קירות המוזיאון בארבעת קומותיו, מה ששומר את האנרגיה של היצירה במתח גבוה וחשוף להפתעות שלהם כמו שלנו. אנחנו מאפשרים לאמנים להשתלט על המוזיאון וכך נוצרת תמונה שונה בתכלית ממוזיאונים אחרים כי היצירה מתארגנת ומתייחסת לחלל מרצפה עד תקרה כולל כל ההפתעות שבדרך.

"היצירות לא מובאות מסטודיו האמן במסגרת ידועה מראש ומעוצבות בחלל לכדי תערוכה. היצירה בבית העיר היא חד פעמית ולא תוצג פעם נוספת בשום מקום אחר בעולם. היא מתמודדת עם הפתעות השטח בדומה ליצירה ברחוב, ובסוף הפרויקט נכחדת. אותי מעניין לחוש ולשמר את האנרגיה של אמני הרחוב עוד מהשנים שנאלצו לעבוד מהר ברחוב תוך עירנות מירבית על מנת לברוח מהמשטרה. העירנות והחושים הערים שמגיעים מיצירה חתרנית מרתקים ומרגשים. האנרגיה הזו מוקרנת מהקירות החוצה גם בין כותלי המוזיאון וזה מה שמייחד מאוד את התערוכות האלה".

נרשמתם כבר לניוזלטר של לג'יט? כן אנחנו כותבים על עצמנו בגוף שלישי. תרשמו >>

איך רעיון נולד

כיצד נולד רעיון הקולקטיבים ואיך הם מתקשרים לנושא האורבניזם?

"במסגרת סיעור מוחות בפגישות השבועיות של צוות האוצרות שלנו שכולל את קלודט זורע, סיון לוסטגרטן ושירה גרנית, עלינו על תופעה בינלאומית שקוראת בשנים האחרונות. קולקטיבים של אמני גרפיטי – תופעה מתפתחת שתחילתה ברחוב. אנחנו שאבנו אותה לכותלי המוזיאון. אמנים מתאגדים, יוצרים קבוצות ומשתפים פעולה ברמות שונות. החל מאיחוד משאבים כמו: לקנות אוכל יחד, לשכור חללי סטודיו משותפים, לשווק יחד – כל מה שניתן לשתף על מנת להוזיל את עלויות המחיה בעיר הגדולה ועד לשיתוף בקניין הרוחני – כלומר ביצירה המשותפת.

"התופעה הזו ריתקה אותנו ויצאנו למסע על מנת לנסות ולהבין מה זאת אומרת ליצור יחד? יש דבר כזה? מה מזין את היצירה המשותפת? מה זה קנין רוחני משותף? מה קורה לשם האמן הבודד, הוא מתבטל, הוא נוכח? איך נבנה העולם הכלכלי והמסחרי של אמן שהוא חלק מקולקטיב? איך מתנהג האגו ביצירה משותפת? אלו סוגיות מהותיות ומרתק ללמוד מהשטח איך זה מתנהל".

נפש בצבע

Da Mental Vaporz הצרפתי הוקם בשנת 1999 בפרוורי פריז. הוא מתרכז בציורי קיר ענקיים שנפרסים על פני עשרות מטרים לגובה ולרוחב אותם הוא מייצר בערים שונות ברחבי העולם. הקולקטיב מבדל את עצמו מקודי הגרפיטי המסורתיים באמצעות העדפה של אסתטיקה כהה ומעונה, הומור שחור, תיאורים של טירוף ושילוב של סגנונות רבים וטכניקות. משמעות שם הקולקטיב בתרגום חופשי הוא "האדים של הנפש" כשבכוונת חבריו לנסות לגרום לצופה להיות מודע לתהום הנפש האישית, כל אחד בדרכו ובסגנונו. חברי הקולקטיב השונים מוזמנים לכל רחבי העולם לבצע ציורי קיר ענקיים, מיצגים ארכיטקטוניים מופשטים ותערוכות קולקטיביות שאפתניות.

למה בחרתם בקולקטיב הצרפתי?

"זה קולקטיב מצוין שיוצר את התערוכה האמביציוזית ואולי אף הטובה ביותר שהייתה עד כה בבית העיר. נתחיל מזה שהגיעו אלינו 7 חברים מתוך הקולקטיב ליצור במהלך 20 יום סביב השעון, והם מוכשרים בטירוף. זו קבוצת אמנים עם תרבות ובגרות מדהימה. הם יצרו יחד קונספט לתערוכה – מה שלא מובן מאליו – ועובדים תחת שם התערוכה שהציעו – 'לבד בחושך'. כל אחד מהם שותף לכל תוצר שנראה בתערוכה, ותורם את חלקו לפאזל המורכב הזה.

"המבקר יכנס למוזיאון דרך פירצה של קיר מנופץ וייחשף מיד למיצב שנבנה משישה לוחות פרספקס ענקיים במרכז החלל. על כל לוח מוצגים חלקי דימוי המתאחדים לדימוי שלם ומשתנים תוך כדי תנועה. חללי הגלריות מורכבים מקומה שלמה של שחור לבן ואפורים שמתפתחת בקומה אחרת לעושר צבעוני מדהים. עולם הדימויים שלהם משלב בין התרבות שלהם לתרבות שלנו. לצד תבניות צורניות הלקוחות מהתרבות שלהם, הם בחרו להציג דימויים מתוך הצילומים ההיסטוריים במוזיאון – צילומי תמונות של אנשים מימיה הראשונים של תל אביב, בעיבוד מחודש כמובן. הבחירה בדימויים המקומיים נעשתה באופן ספונטני מהרגע שהגיעו למוזיאון".

כמה תערוכות נוספות יוצגו בסדרת הקולקטיבים ושל מי?

"לא יודעת לענות על זה. עד כה אירחנו חמישה קולקטיבים, שניים מישראל, אחד מגרמניה, אחד מפורטוגל והקולקטיב הנוכחי מצרפת. אני מאוד מקפידה לא לסגור הרמטית תערוכות שנים קדימה, על מנת לשמור על גמישות ופתיחות לתופעות חדשות, כמו גם על ההתלהבות והתשוקה בבית (בית העיר). זה מסתדר מצוין כי כולנו אמנים ואוהבים הפתעות. זה משאיר אותך חי ועירני".

התערוכה של הקולקטיב הצרפתי התקיימה במסגרת הפעילות השנתית של בית העיר במהלכה מוזמנים קולקטיבים נבחרים של אמנים מגוונים מהארץ ומהעולם להתארח במקום ו"להשתלט" עליו. כך, ההשתלטות על מרחב המוזיאון מתבצעת עם יצירות בתחומים שונים בהן אמנות פלסטית, מוזיקה, פרפורמנס ומדיה דיגיטלית. סדרת התערוכות של הקולקטיבים היוצרים חושפת את הקהל לחשיבה חדשנית, מקורית, רלוונטית ובועטת. תערוכה זו היתה החמישית בסדרה, וקדמו לה תערוכות של קבוצות האמנים PrettyMess מישראל, KLUB7 מגרמניה,Double Trouble מפורטוגל, ותיאטרון מיסתורין מישראל.

יש לכם רעיון? מחשבה? סיפור שתרצו לספר לנו? כתבו לנו ~>

אולי יעניין אותך גם...