איריס אפפל, IRIS, יערה קידר, הקתדרה
איריס אפפל בכרזת הסרט 'אייריס' שייקח חלק בסדרת דוק-קוטור (באדיבות הקתדרה במוזא ופסטיבל דוקאביב)

ולנטינו, מקווין, דאלי וקלימט מחכים לכם בסדרת הרצאות שאסור לפספס

הן ייקחו אתכם למסע בין כוכבים, אמיתיים, שהאירו את עולם האופנה והאמנות באורות מנצנצים וכבשו את העולם בסערה, שתי סדרות חדשות של יערה קידר – להכניס ליומן וללכת!

"אתם רק צריכים להיות סקרנים." אומרת לנו יערה קידר כשאנחנו שואלים למי מתאימות שתי הסדרות החדשות שהיא יצרה ומתחילות בחודש נובמבר הקרוב. "ההרצאות מתאימות לכל מי שמתעניין באופנה, באמנות, בסיפור, סיפורים אישיים, באופן שבו היסטוריה ורגש נכנסים לתוך העולמות האלה ומניעים אותם, הן מתאימות למי שמחפשים השראה, בטח לאנשים יוצרים באשר הם אבל גם לאנשים שהם פשוט סקרים, לא צריך להבין באופנה או באמנות, זה פתוח לכל מי שהלב שלו פתוח" היא מוסיפה.

 

יערה קידר, אוצרת, מרצה והיסטוריונית אופנה שחיה ועבדה בניו יורק עד לפני פחות משנתיים, הספיקה מאז שובה לארץ לפתוח את תערוכת 'הנשף' במוזיאון העיצוב חולון, שכבר קוצרת שבחים בעולם, להעביר הרצאות בנושאים הקשורים בהיסטוריה ואופנה לקהל הרחב, אליהן נגמרו הכרטיסים במהרה, ועכשיו היא סופסוף משיקה שתי סדרות של הרצאות, כשבכל אחת מהן היא תספר סיפור מכיוון אחר.

 

"בגלל שעכשיו אני כאן בישראל, התאפשר לי לראשונה ליצור סדרה שלמה שנפרסת על כמה חודשים" מסבירה קידר את שעתיד לבוא "מתוך המחשבה על סדרות, חשבתי על מה היה מעניין אותי, באיזו סדרה של הרצאות אני רוצה לשבת. זה באופן כללי מה שמוביל אותי, גם בלבחור נושא לתערוכה, וזה גם מה שהוביל אותי בשתי הסדרות, אלה שני התחומים שהכי מעסיקים אותי. הקשר בין אופנה ואמנות, והסיפורים האישיים שמאחורי האופנה." היא מסבירה.

יערה קידר
יערה קידר. (צילום ערן לוי)

הסדרה הראשונה 'משי על קנבס: אופנה ויצירות ממוזיאון תל אביב לאמנות' תראה לכם את אוספי המוזיאון מזווית ייחודית. המפגשים יתקיימו אחת לחודש וכל אחד מהם יהיה מסע, שתחילתו ביצירה נבחרת מאוסף מוזיאון תל אביב לאמנות, בכדי לבחון את כוחה של האופנה במרחב האמנותי. "דרך המפגשים השונים יתגלו סיפורים, סודות, סיפורי אהבה, סקנדלים ומהפכות" נכתב באתר המוזיאון, "כל אלה יפרשו בפנינו רבדים עמוקים שקושרים בין אופנה למרחב התרבותי שבו היא מתקיימת: ממגדר דרך פוליטיקה, כלכלה, פמיניזם, טכנולוגיה ועוד."

 

הסדרה השנייה 'דוק-קוטור' מתקיימת במוזיאון ארץ ישראל בתל אביב במסגרת הקתדרה ובשיתוף דוק אביב. היא תיקח אתכם לגלות את עולם האופנה דרך כוחם הפנימי של הסיפורים האנושיים שמרכיבים אותו. "אופנה שלובה בתרבות ובאמנות, אך גם בחיים סוערים ומורכבים, בנשמה יוצרת, באהבות וכמוהן גם בשברונות לב." נכתב בקתדרה, "כל מפגש יתחיל בהרצאה ויוקדש ליוצרת, יוצר או לתופעות שיצרו מהפכות בעולם האופנה, ולאחריה יוקרן סרט דוקומנטרי מופלא באורך מלא. ההרצאות יציעו נקודת מבט חדשה על יוצרים וסיפורים וישלבו עובדות מפתיעות ואנקדוטות מרתקות."

קלימט, מוזיאון תל אביב
גוסטב קלימט שיהיה בסדרת משי על קנבס, מתוך אוסף מוזיאון תל אביב לאמנות (באדיבות מוזיאון תל אביב לאמנות)

"באופן מפתיע, לא הייתי מעולם מישהי שמדברת מול קהל, להפך זה מאוד הרתיע אותי." מתוודה קידר, "כשהייתי סטודנטית בשנקר הייתי מחזיקה את הדף בידיים רועדות, אבל גיליתי, ואני חושבת שזה קרה לי בתקופה שעשיתי סיורים במט, את הכוח של לספר סיפור ואת העוצמה שיש לזה, וזה נתן לי הרבה כלים, גם באוצרות וגם בהרצאות, בעצם אני בונה סיפור ואני מרגישה כאילו שאני תופרת איזה בגד ולאט לאט כל החלקים מתחברים."

 

למה את חושבת שנושא האופנה הפך לכל כך פופולרי?

"אני חושבת שאופנה נוגעת כמעט בכולם, גם במי שכאילו נמנעים מלעסוק בה, היא מאפשרת להזדהות. זה תחום של מחקר אקדמי כל כך רחב שמתחבר לכל כך הרבה חלקים של החיים ושל ההיסטוריה ושל טכנולוגיה ומגדר, היא חושפת הרבה מהאמת, היא נוגעת ללב לפעמים, לפעמים נושקת לאמנות, היא לפעמים מרגשת, זה מדים שהוא מאוד ייחודי מהבחינה הזו."

 

בסדרת 'דוק-קוטור' יוקרנו 7 סרטי דוקו – איזה מהם את הכי אוהבת?

"אי אפשר לענות על זה, ואני אגיד למה. הרשימה שממנה הצטמצמתי לשבעה סרטים התחילה מעשרים סרטים שרציתי והייתי צריכה להוריד לשבעה שהם הכי הכי טובים. הרעיון היה לא רק לבחור סרטי דוקו שמספרים סיפור רלוונטי אלא לבחור סרטים שגם מבחינה קולנועית הם מדהימים. הסדרה, העריכה, הצילום, זה מה שהוביל בבחירה. הסרט על דיור מספר סיפור על מפגש בית אופנה היסטורי ומעצב חדש, דיאנה ורילנד עשתה מהפכה בעולם האופנה ובעיתונאות אופנה ובאופנה במוזיאונים, אלכסנדר מקווין מטלטל, נוגע ללב, כל אחד כזה מכניס לתוך עולם ובאמת בחרתי את הסרטים שנחרטו לי בלב והם נבחרו מאוד בקפידה ואחרי המון התלבטויות, כדי שהם כמכלול גם יספרו איזשהו סיפור, אבל לא בלי להתפשר על זה שהם באמת הכי טובים."

מגיעים לכאן אנשים שיותר אוהבים אמנות או יותר אופנה?

"זאת שאלה מעניינת. אני מרגישה שמגיעים אנשים סקרנים, יש גם וגם וכאלה שאוהבים את שני העולמות אבל הרבה פעמים באים ואומרים לי שלא מגיעים מאף תחום. זה קהל שאוהב תרבות, ההרצאות נוגעות גם במחשבות על העבר והעתיד והרבה תחומים, אלה דברים אוניברסליים. ש כמובן גם דברים שנוגעים לנושאים בוערים כמו זיהום אוויר ותעשיית האופנה הלא ידידותית לסביבה, אידיאל היופי המשתנה, היסטוריה של מעצבים אפרו-אמריקאים, אלה דברים שבוערים בתרבות באופן כללי ואנחנו מדברים עליהם."

 

את כבר מכירה את הפרצופים שמגיעים להרצאות?

קידר צוחקת ומספרת "אני קוראת לזה 'הנוסעים המתמידים' כי יש קבוצה של אנשי שבאים באופן קבוע, שעוקבים אחרי העשייה שלי, הרבה שמנויים לניוזלטר שלי, זו דרך לשמור על קשר והרבה פעמים הם גם מבקשים ממני הרצאה על נושא מסוים. הסיבה שהסדרות נולדו היתה שאנשים ביקשו שאני אעשה את זה."

הנשף, מוזיאו העיצוב חולון
מתוך תערוכת 'הנשף' באוצרות קידר, מוצגת בימים אלה במוזיאון העיצוב חולון (צילום נעם בן צבי)

לאחרונה, נפתח חלקה הראשון של התערוכה השנתית של מכון התלבושות במוזיאון המטרופוליטן בניו יורק, שם התמחתה והדריכה קידר בשנותיה בתפוח הגדול. היא מציגה בחלק הזה ובחלק נוסף שייפתח בשנה הבאה אופנה אמריקאית. רגע לפני שסיימנו את השיחה על הסדרות, התעניינו לשמוע מה דעתה על התערוכה החשובה שזה עתה פתחה את שעריה "התערוכה היתה בעשייה כבר כמה שנים ולא רק בתגובה לתנועת Black Live Matter, זה מגיע בטיימינג חשוב לעולם ובוודאי לארה"ב." אומרת קידר, "ככל הנראה, בחלקה השני שייפתח במאי, תוצג גם חלק מהתזה שלי."

 

"זו פעם ראשונה שהזמינו ל'מט גאלה' הרבה מאוד אורחים לא לבנים. היה ניסיון ליצור מגוון מגדרי, אתני, לנסות להביע את המגוון ובנוסף להציג מעצבים אפרו-אמריקאים, זה נעדר מהמוזיאונים הרבה מאוד שנים, באופן כללי בעולם האופנה אבל בעיקר במוזיאונים זה הורגש. ממה שראיתי התערוכה נראית מאוד יפה, אני חושבת שהם עושים מהלך מעניין, לדבר על המגוון, ההשראה לתערוכה הגיעה משמיכת קווילט מהמאה ה-19 כניסיון לדבר על אמריקה מהרבה חלקים שמתחברים יחד ויוצרים את השלם." היא מסבירה.

מוזיאון מטרופוליטן, מט גאלה
מתוך הגלריה, 'ביטחון' (© The Metropolitan Museum of Art)

ומה חשבת על תלבושות המט גאלה? מישהו ספציפי שאהבת במיוחד?

"היה איזה מין גל של ביקורת על זה שזה תחפושות וזה מגוחך ומטופש, אני חייבת לומר שממש נהניתי. איך אופנה ומוזיאונים הופכת לאירוע החשוב בעולם ללילה אחד, אני מעדיפה לראות את זה בחדשות. היו זוועות אבל היו גם דברים שמאוד אהבתי, יש לאופנה יכולת ליצור שיח, על זהות, שייכות, מתי קשור ולא קשור. זה צריך להיות מרכז השיח, בטח בהקשר של פתיחת התערוכה. הכי אהבתי את שרון סטון. אני חושבת שהיא הצליחה להביא לוק מלכותי, עבדה עם המעצב הנכון, פשוט נראתה מדהים בעיני ועבדה עם מעצב אמריקאי. זה היה אלגנטי, לא מתאמץ, לא נראה לא נוח."

 

שרון סטון ככל הנראה לא תופיע באחת מההרצאות של קידר אבל אייקונים רבים אחרים כן. כל הפרטים על 'משי על קנבס' נמצאים כאן, ודוק-דוטור כאן.

שמלות ערב, שמלת ערב שחורה, שמלת נשף
חשיפה לאופנה ישראלית מובילה, מתוך תערוכת 'הנשף' (צילום נעם בן צבי)

יש לכם רעיון? מחשבה? סיפור שתרצו לספר לנו? כתבו לנו ~>

אולי יעניין אותך גם...