מעצבים לעתיד טוב יותר, תמונה: Herman Miller

תכירו, 5 המיזמים שרוצים להפוך את העולם שלנו לטוב יותר

איך מייצרים אור ממים? איך מדפיסים עץ בתלת ממד? ולמה לבנות בית חולים באמצע יער? הבחירה שלנו מבין המנצחים הגדולים של תחרות IBD של מגזין FASTCOMPANY

זו השנה העשירית שהמגזין Fast Company מארח את תחרות IBD (Innovation By Design) AWARDS. למי מכם שאינו מכיר, זהו מגזין אמריקאי המתמקד בנושאי עיצוב, טכנולוגיה, עסקים וחדשנות. עם 37 קטגוריות שונות, התחרות נותנת במה לעסקים ומעצבים שעוסקים בפתרון בעיות. השנה שחלפה הייתה שנה ייחודית למדיי, בה למדנו לחיות לצד השלכותיה של מגפת הקורונה.

 

המתמודדים בתחרות השנה לא נשארו אדישים והגיבו למצב עם פתרונות יצירתיים ומוצרים שונים שנכנסים לביתנו ותואמים את שגרת היומיום החדשה שלנו. משבר האקלים שלא מפסיק לתת את אותותיו על כוכב הלכת שלנו, החדיר גם הוא מוטיבציה אצל המשתתפים עם רעיונות למוצרים מתחשבים וחומרים ידידותיים לסביבה. הפרס המדובר מהווה אות הוקרה לחברות ולמעצבים שעובדים באופן אקטיבי כדי להפוך את העולם והעתיד של כולנו למקום טוב יותר. קבלו טעימה קטנה מהמנצחים הגדולים בקטגוריות השונות.

GO FlyEase של נייקי, תמונה: יח"צ

הראשונה ברשימה היא לא אחרת מחברת נייקי, שמשקיעה משאבים גדולים בפיתוח ומחקר ורק לאחרונה השיקה את מרכז החדשנות החדש שלה. הפעם, מדובר בנעליים ייחודיות שניתנות להנעלה ללא עזרת הידיים ובלי הצורך אפילו להתכופף. פרט גמיש חובק ומותח את הנעל, דואג שהיא תישאר במצב הפתוח שלה וציר חכם מאבטח את הנעל במצבים השונים. לאוכלוסיות מוגבלות, הפעולה היום-יומית של נעילת נעליים יכולה להיות נטל לא פשוט. בדגם GO FlyEase, נייקי הופכת את אותה הפעולה להרבה יותר נוחה ומנגישה את הנעליים שלה לכלל הציבור.

הקולקציה של Fuseproject , תמונה: יח"צ
החומר החדש של Forust, תמונה: יח"צ

הדפסת תלת ממד זוהי טכנולוגיה שכבר משתלבת בחיינו כמה שנים טובות, שיטת ייצור מתקדמת שמניבה תוצאות מהירות. ישנם מגוון חומרים וטכניקות שונות שניתן להדפיס בעזרתן, הפעם מדובר בנסורת. הסטרטאפForust  לקח את הפסולת מתעשיית העץ הנפוצה ונתן לה חיים חדשים באובייקטים שמודפסים בתלת ממד. הטכנולוגיה שלהם מצליחה לחקות ולקבל מראה של סוגי עץ שונים, שבסוף ההדפסה ניתנים לשיוף וצביעה ממש כמו טיפול בעץ טבעי. מעצב העל איב בהר (Yves Behar) מסטודיו  Fuse Projectהנודע, קיבל לידיו לעצב את האובייקטים בטכניקה החדשנית הזו. בהר עיצב עבורם קולקציית כלי בית, עם דפוס תלת ממדי שנעשה על ידי אלגוריתם חכם וממחיש את היכולות של הטכנולוגיה. בימים אלו, החברה עובדת על ייעולה כדי לאפשר בעתיד ייצור חלקים חזקים גם לתעשיית הבנייה.

ריהוט מודולרי למשרד, תמונה: Herman Miller
שוק שהולך ומשתנה, תמונה: Herman Miller

תקופת הקורונה הביאה עמה שינוים רבים, בין היתר בחללי העבודה והמשרדים שהלכו והצטמצמו ונפתחו לרעיון העבודה מרחוק. גם חללי המגורים שלנו השתנו בעקבות זה, כשיותר ויותר אנשים עברו לעבוד מהבית ופתאום הבית קיבל תפקיד נוסף, שהיה צורך לפנות לו מקום. סדרת הריהוט המודולרי החדשה של מותג העיצוב הרמן מילר OE1, מאפשרת גמישות ומתאימה את עצמה לכל סיטואציה. מתחנות עבודה מתכווננות שמעניקות פרטיות ועד לוחות לבנים על גלגלים שמשמשים גם כמחיצות, כלל החלקים ניתנים להזזה ולארגון מחדש. זוהי קולקציה שמדמיינת את חללי העבודה העתידיים, בפרויקט שנותן פתרון לשוק שהולך ומשתנה.

לייצר אנרגיה בעזרת המים, תמונה: יח"צ
מאירים את החשכה, תמונה: יח"צ

לרובנו זה נראה דבר מאוד טריוויאלי, אבל האמת היא שכיום כ-840 מיליון אנשים חיים בעולם ללא חיבור לחשמל. במטרה להאיר את הקהילות האלה, שגישתן לחשמל מוגבלת, סוכנות הקריאייטיב Thompson Colombian חברה לסטרטאפ הקולומביאני לאנרגיה מתחדשת E-Dina ויחד, הם עיצבו מוצר שמופעל באמצעות מי ים בלבד והופך אותם לאנרגיה מיידית. מספיק חצי ליטר מים בלבד, כדי לקבל ארבעים וחמישה ימים של אור. הגרסה הנוכחית של  Waterlightעוצבה בהשראת הקהילה הקולומביאנית WAYUU, עם סמלים חרוטים על עץ ורצועה לאחיזה שיוצרה על ידי אמנים מקומיים. ארבעים יחידות כבר נשלחו בחזרה אל הקהילה הנידחת ומשמשות בין היתר להאיר לילדים בזמן לימודיהם ולעזור לדייגים למשוך יותר דגים בלילה.

בית חולים במרכז יער, תמונה: יח"צ
טבעי זה בריא, תמונה: יח"צ

כשאנחנו חושבים על בית חולים אנחנו מתארים לרוב מוסד ישן וסטרילי, ספסלי המתנה ישנים וקירות אפורים. Waldkliniken הוא ההפך מזה, מדובר בבית חולים עם מרכז אורטופדי ששוכן באמצע יער תורינגיאן הגרמני. זהו מבנה עגול, מחופה עץ עם חלונות שמשקיפים על הנוף הירוק, שיתוף פעולה בין האדריכל Matteo Thun למומחים ב-Hospitalexpert HDR GmbH. בדרך כלל בתי חולים מתקשרים לנו עם חוויות לא נעימות של חולי, עצב או פחד, פרויקט זה שאף לשנות את התפיסה שלנו ולשים את חווית המטופל במרכז, חוויה שמזכירה יותר שהייה במלון מאשר אשפוז בבית חולים. המעצבים עבדו בצמוד לצוות פסיכולוגים על מנת להשיג אווירה מרגיעה ונעימה, שמתבטאת בבחירת חומרים טבעים, פלטת צבעים חמה, אור יום ומשחק בין כל הירוק בפנים ובחוץ. 128 חדרים רחבים ומפנקים, משקיפים על היער, מסודרים בצורת Z להשגת פרטיות מרבית ועדיין אפשרות ליצור אינטראקציה אם רוצים בכך.

בית חולים או מלון? תמונה: יח"צ

כלל הפרויקטים הם רלוונטיים לימינו ומתאימים לרוח התקופה. זוהי עדות לכך שעיצוב יכול לייעל תהליכים, לתמוך באוכלוסיות חלשות, להשפיע על איכות חיינו וממש לשנות את העולם.

יש לכם רעיון? מחשבה? סיפור שתרצו לספר לנו? ~> כתבו לנו

אולי יעניין אותך גם...