שבוע העיצוב ירושלים, סטודיו גרוטסקא
שבוע העיצוב ירושלים, סטודיו גרוטסקא (צילום דור קדמי)

שבוע העיצוב בירושלים יפתח ביום חמישי הבא בערב מלא התרחשויות

"עתיד לא פשוט לפנינו ולכן כבני אדם וכיוצרים יש לנו תפקיד מהותי לפחות כלפי העיצוב שלו המחייב אותנו להתחיל לפעול כבר מעכשיו" אומרת המנהלת האמנותית ענת ספרן

שבוע העיצוב יתקיים זו הפעם השביעית ברחבי שכונת טלביה בירושלים החל ביום חמישי הבא ובין התאריכים 7-14 ביוני. למעלה ממאה מעצבים, מקומיים ובינלאומיים, יציגו בבית הנסן ולאורך הציר שנמתח ממנו מרחוב שופן, דרך רחבת תאטרון ירושלים, ועד למבנה הרחב ששימש בעבר כמרכזית בזק שבו תוצג התערוכה המרכזית. שבוע לפני הפתיחה, בדקנו עם המנהלת האמנותית, ענת ספרן, מה מהותה של תמת 'השמורה', שנבחרה השנה ככותרת לאירועים, ואיך התמודדה איתה יחד עם האוצר טל ארז.

הזרוע האלטרנטיבית, סופיה דה אוליביארה
הזרוע האלטרנטיבית, סופיה דה אוליביארה (צילום Omkaar Kotedia)

בדור הנוכחי, הנחשב במידה מסוימת כדור ביניים, העולם נע סביב שילוש מתמשך הנוצר מסקרנות לגבי העתיד, זיקה חזקה לעבר וחיים מלאי שאלות בהווה. נראה, שככל שאנחנו מתקדמים טכנית וטכנולוגית, כך אנחנו נאחזים חזק ככל יכולתנו בעבר. "זה בהחלט מתחיל משם. מהמקום בו כל מה שקורה בתקופה הנוכחית מאופיין במהפכות דיגיטליות, בשינויים מאוד גדולים כמעט בכל תחום שהוא ובעיקר בחוסר וודאות לגבי העתיד. כל זה גורם לנו להסגר ולהיאחז במוכר" אומרת ענת ספרן, המנהלת האמנותית של שבוע העיצוב.

לוקה אור, בוטניקה
לוקה אור, בוטניקה (צילום דן לב)

לדבריה של ספרן, לקראת שבוע העיצוב, ניסו היא ושותפיה – טל ארז כאוצר ראשי ובית הנסן כמרכז לעיצוב מדיה וטכנולוגיה, לבחון איך עולם העיצוב בכלל ואיך מעצבים בפרט, ממלאים תפקיד ומגשרים בהווה בין שימור ושמרנות העבר לבין חוסר הוודאות שבעתיד. וכך, במהלך שבוע העיצוב יושקו כשלושים אירועים, תערוכות ופרויקטים מקומיים ובינלאומיים שידונו בשאלות על שימור ושמרנות. העבודות יעסקו במערכת היחסים בין העבר לעתיד דרך ההווה – במובניו החברתיים, האנושיים, הטכנולוגיים והתרבותיים, ובכוחו של העיצוב לשחק בתוכם.

לירון קרול, צפייה גבוהה
לירון קרול, צפייה גבוהה (דימוי לירון קרול)

"המשוואה המשולשת הזו בין עבר, הווה ועתיד יוצרת מתח תמידי. מצד אחד, העיצוב הוא כלי רדיקלי שמחדש וממציא אבל מצד שני, הוא מקבע מוסכמות" אומרת ספרן "הנה למשל, עיצוב המכונית המשפחתית כמעט ולא השתנה מזה כמאה שנה. הוא נשאר כזה שבו יושבים אמא, אבא ושלושה ילדים למרות שיתכן והמודל הזה כבר מזמן לא רלוונטי".

מדבריה של ספרן נראה שהמטרה שלה ושל ארז בשבוע העיצוב היא בעיקר לחשוף את התופעה, להציף שאלה לדיון ולהפוך אותה לאקטואלית. כל זה בהקשר עכשווי בלתי נמנע של עולם לוקלי-גלובלי. "הכוונה שלנו היא לא לנקוט עמדה אלא לייצר עניין תוך הזמנת יוצרים ומעצבים להתייחס למשוואה הרחבה מזוויות שונות" אומרת ספרן.

עפרי ליפשיץ
עפרי ליפשיץ (צילום יחצ)

העיסוק בשימור ושמרנות הופך מעניין ומורכב עוד יותר על רקע העיר ירושלים בו הוא יוצג, זו שנוסדה כשלושת אלפים שנה לפני הספירה ושעיני כל העולם נישאות אליה ואל המתרחש בה מאז ובכל רגע נתון. "אנחנו מאוד מודעים לזה שירושלים מהווה מאין זירת מעבדה ומיקרו קוסמוס שבו יש ריכוז עצום של אלמנטים שרוחשים וגועשים וכמו יוצרים חיכוך מתמיד. ההתבוננות דרך הפריזמה הזו, הופכת את הכל לעוד יותר מעניין גם באפן ההתייחסות של המעצבים המקומיים אבל גם בעיני היוצרים מחו"ל. זה מאוד מושך את כולם לעסוק בזה דווקא כאן. זו גם החזקה שלנו כאירוע עיצוב בינלאומי שלא מתיימר להיות שבוע העיצוב של מילאנו, לונדון או ניו יורק. אנחנו מנסים לבדוק מה מיוחד פה ובמה אנחנו שונים ממקומות אחרים".

האגודה למען ירושלים, אורנמנטיקה, סטודיו מג'נטה
האגודה למען ירושלים, אורנמנטיקה, סטודיו מג'נטה (דימוי סטודיו מג'נטה)

אל תישארו במתח

אותו מתח שאת מהותו ינסו לברר או לפחות להציג בשבוע העיצוב בנקודת הזמן ובמקום הוא זה שדרכו אנו מסתכלים אל עבר העתיד כאל משהו שאינו וודאי. כל זה עשוי לגרום לנו להתחפר עוד יותר בפחדינו או, לחלופין, לתפוס עמדה ולפעול למען עיצוב פניו של אותו עתיד. "בנקודה הזו, אנחנו צריכים להחליט מה לקחת מהעבר הלאה אל עבר עתיד" אומרת ספרן "אנחנו מהווים דור ביניים שגדל ללא מחשב אבל שאימץ אותו ואת השפה שלו בזמן. אנחנו עדיין זוכרים את מה שהיה. לעומתנו, הדור הצעיר נולד לתוך זה ואילו הדור הוותיק לא מצליח להתחבר. התפקיד החשוב שלנו הוא לגשר ולקשר בין היסחפות קדימה עם המהפכה לבין שימור הדברים שלא צריך לוותר עליהם בדרך".

זירת עיצוב השוק, כיכר המהפכה
זירת עיצוב השוק, כיכר המהפכה (דימוי יחצ)

בהתייחס לדבריה של ספרן, ניכר שבעוד דור או שניים נמצא את עצמנו בפאזה אחרת לחלוטין ולכן את האחריות עלינו לקחת ממש עכשיו. "בעידן הנוכחי אנחנו מוצפים בהמון ידע. הכל נגיש בתוך אוקיינוס עצום שאין לו לא התחלה ולא סוף. החוכמה היא לא לאתר את הדברים אלא לערוך ולאצור אותם מה שנראה כלא פשוט כלל. אם זה מפחיד או מרגש? נראה שגם וגם".

פרויקט השדכן, אמיר צובל ואיתן גורן
פרויקט השדכן, אמיר צובל ואיתן גורן (צילום עודד אנטמן)

כדי להדגים את דבריה, מציינת ספרן כדוגמה פרויקט מתוך התערוכה המרכזית 'פרויקט השימור האנושי' שיוצג במבנה מרכזית בזק שבו, בין היתר, שיתופי פעולה בין זוגות מעצבים מהארץ ומחו"ל. "אחד הפרויקטים העוסקים בשימור התודעה, מציג תסריט לפיו בעתיד התודעה תהיה מנותקת מהגוף ובעלת ישות דיגיטלית שיש בה געגוע לאנושי. יחד, בנו המעצבים כמה רובוטים קטנים שמדברים על געגועים שונים של התודעה שבהם למשל געגוע למשב רוח על עור חשוף, לליקוק סוכרייה על מקל וכדומה".

לדבריה של ספרן, רב העבודות בכלל התערוכות הן חדשות ונוצרו כתגובות של היוצרים והמעצבים להזמנה לקחת חלק בשבוע העיצוב בירושלים. "היה מעניין לראות איך כולם התחברו לנושא אבל התייחסו אליו באפן שונה ויצרו דברים שונים. בסופו של דבר, אין מסקנה אחת אבל אולי ישנה התובנה לפיה עתיד לא פשוט לפנינו ובתוך זה יש לנו תפקיד חשוב מאוד הן כבני אדם והן כיוצרים לפחות לגבי העיצוב שלו. זאת מכיוון שאת מה שאנחנו רוצים שיהיה בעתיד עלינו להחיל לעצב כבר עכשיו. המקום של הפחד מסוכן משום שהוא הופך אותנו פסיביים ומשאיר את כל זה בידיהם של אחרים. הקריאה שלנו היא להיות מודע, אקטיבי ופעיל שכן למעצבים יש בהחלט חלק חשוב ומהותי בתוך כל זה".

פרויקט השדכן, דנה סבג והדר קליידמן
פרויקט השדכן, דנה סבג והדר קליידמן (צילום עוד אנטמן)

מבין האירועים שיתרחשו בערב הפתיחה ובשבוע העיצוב:

התרחשויות ומופעים בערב הפתיחה:

  • בבית הנסן יקבל את פני הבאים האמן גיא קניגשטיין במיצג ומיצב של יצור בלוני הליום בצורת סמלי תרבות.
  • המעצב גיא משעלי ואדריכל נתי טונקלרוט יזמינו את הקהל להביא חפצים שיורכבו יחד וישומרו במיצב של אריזת ואקום ייחודית.
  • סטודיו מג'נטה יציג ברחבת התיאטרון פרשנות חדשה למשחק הפינג פונג, במיצב אינטראקטיבי רחב היקף ובקשת רחבה של צבעוניות וגרפיקה.
  • בטראסה האחורית של הנסן תתבונן מיכל אביתר על שימור ושחזור מזון דרך עבודה עם מלח שבה כחמישה עשר טונות של מלח יהפכו למעין אתר ארכיאולוגי לבן.
  • "סלון" הילדים שעוצב במיוחד עבור המבקרים הצעירים, יזמין את הילדים שבקהל למיצב אינטראקטיבי מתמשך.
  • במבנה בזק, זירת השוק וזירת הגן ייצרו חלל דינאמי ואינטראקטיבי בהובלתו של המעצב טל גור של התרחשות ואירועים שיעסקו במושג כיכר השוק כמקום שבו מתחוללות מהפכות ובתפקיד העיצוב כאחראי למעטפת החזותית שמובילה את השינוי.
  • זירת עיצוב ״הגן״, בהובלת קולקטיב ״אניה" תפעל על טראסות הגן בבית הנסן, ותציג פרשנויות של מעצבים לשאלות סביב שימור ויחסי אדם וטבע.
  • פסטיבל סרטי העיצוב של מילאנו יתארח עם מבחר סרטים שיוקרנו בבית הנסן.

מרכזית בזק, התערוכה המרכזית 'פרויקט השימור האנושי' ושיתופי פעולה בינלאומיים:

  • במסגרת תכנית הצוותים הבינלאומית, צוותו חמישה מעצבים ישראלים לחמישה מעצבים מאירופה ליצירת פרויקטים חדשים שלצד יציגו עבודות מהארץ ומהעולם.
  • במסגרת עונת התרבות צרפת-ישראל יקיים שבוע העיצוב שיתוף פעולה עם הפורום לעיצוב מפריז בנושאים כמו שימור וסביבה, שימור ותרבות ושימור וחברה.
  • פרויקט 'רשמים של זמן' עוסק במושג הזמן דרך סדרה של שולחנות ״מציירים״. במחברות שיקבלו המבקרים תדפיס מדפסת עטים ייחודית ציטוט, שרטוט או איור שיעסקו באנקדוטות שונות של מושג הזמן.
  • במסגרת שיתוף פעולה עם המכון הפולני, הוזמנו שלושה משרדי עיצוב גרפי פולנים צעירים ופורצי דרך ליצור עבודה חדשה. באמצעות מדפסת ייחודית Hand-held יעבדו המעצבים ישירות על החלל וקירותיו בשלל צבעים.

ירושלים אז ועכשיו, היסטוריה ומקומיות:

  • התכנית ׳היסטוריה מקומית׳ תתמקד בציון מאה שנה ל'אגודה למען ירושלים'. התערוכה תציג את השפעותיה של האגודה על האופן שבו ירושלים נראית ונתפשת כדימוי, ותזמין מעצבים להתבונן על הגדרת פני העיר ולשאול את השאלה שנשאלה לפני מאה שנה: ״מה יש לשמר מירושלים?״.
  • תשעה בעלי מלאכה ירושלמים וותיקים, בניהם בונה כינורות, כורכת, מפעל למטאטאים ובית מלאכה לקרמיקה ארמנית, ישתפו פעולה עם מעצבים ירושלמים מתחומים שונים במסגרת תכנית העסקים הקטנים. התהליכים והתוצרים של פרויקט כלכלה מקומית בינתחומי ובין-דורי זה יציגו בבית הנסן ומוצריו יוצעו למכירה לקהל הרחב.
  • תחת הכותרת 'חדרי עתיד' יציגו חמש אקדמיות את הפרספקטיבה שלהן על הבאות.
    אירועי שבוע העיצוב נחשבים לפרויקט חשוב במערך הפעילות המקצועית של בית הנסן, שמייצר פלטפורמה לפיתוח וקידום תחום העיצוב בארץ, בהובלתם של משרד ירושלים ומורשת והרשות לפיתוח ירושלים ובתמיכת הקרן לירושלים.

אולי יעניין אותך גם...