מתערוכת הבוגרים של שנקר. הגלגליות של דנה בן ציון

עשרה פרויקטים בתערוכת הבוגרים של שנקר 2021 שהצליחו להשאיר חותם

תערוכת הבוגרים של שנקר 2021 נפתחה והיא מפגישה בין טקסטים לדימויים, בין היד לחומר ובין אדם למכונה. בחרנו מתוכה 10 פרויקטים יצירתיים, מקוריים וחשובים

עיצוב תכשיטים 

נטלי יצחק / Femmfullness מנחות: אורינה מרצקי, אורית פרייליך

יצחק גדלה כבת יחידה בין ארבעה אחים, דבר שגרם לה להתבונן בדומיננטיות הגברית שאפיינה את הבית, מול המשחק הגנדרני שאפיין אותה. נקודה זו הובילה אותה לעסוק בתפר שבין הילדות לנשיות ולחקור את האסתטיקה שנוצרת מן הדואליות בין שתיהן. היא משתמשת בכדור העגול כרפרנס לגוף האישה ולפלייפולנס שבילדות, בוחנת בעבודתה פירוק והרכבה ושמירה על צורה מול עיוות. היא יוצרת תכשיטים בעלי זהות ונוכחות המשמשים כמרכז לבגד המשלים אותם. 

סתיו סטרשקו עונדת נטלי יצחק. צילום: שי פרנקו
נטלי יצחק

מאיה שטיין / Sol Invictus מנחים: יעל אוליאל, אייל שינבאום

"התהליכים המתקיימים בטבע מרתקים אותי. הם טומנים בחובם חוכמה, היגיון פנימי ואסתטיקה" אומרת שטיין. כמעצבת שטיין שואבת את השראתה מתהליך הפוטוסינתזה, שבו האור וחום השמש יוצרים תנועה וצבע. היא עיצבה את תכשיטיה במטרה שיענדו אותם על מקומות אסטרטגיים בגוף שפוגשים את אור השמש, כך היא מעלה את המודעות לחשיבות שבחיבור לטבע. התכשיטים שלה העשויים כסף וחוטי נחושת צבועים, כמעט "נושמים" במגע עם חום. הם מסוגלים לנוע ולהשתנות כל הזמן.

סתיו סטרשקו מדגמנת מאיה שטיין. צילום: שי פרנקו
תכשיטים נושמים. מאיה שטיין

סתיו כהן / Let me show you מנחים: יעל אוליאל, אמיר ליפסיקס

בפרויקט של כהן, היא מזמינה חוויה של חופש בעזרת ערעור על סטריאוטיפים מגדריים. היא בחנה את המכנה המשותף בין זכר לנקבה, מרמת השלד, הגוף, ועד השכבה המכסה הסופית: בגדים, איפור ותכשיטים. כהן התבוננה בגזרות לבוש שונות והסיקה שההבדל בין סילואטה גברית לנשית מתקיים באיזור הקימור בגוף. במקביל בחנה את נורמות הקישוט ההיסטוריות ומצאה כי גברים התקשטו באופן יותר נשי ביחס להיום. בהשראת פרחי סוקולנטים הצומחים במדבר ומשוחררים מהגדרות, ובאמצעות עיצוב, מידול והדפסה בתלת מימד, היא יצרה תכשיטים שמשחקים בין מגדרים. 

סתיו כהן.

עיצוב תעשייתי

גל יופה / AIR BEE N BEES מנחה: רוית לצר

שם הפרויקט כנראה מרמז עליו דבר או שניים. AIR BEE N BEES נוצר כתגובה לתופעה מדאיגה של היעלמות הדבורים בעולם וההשלכות הרחבות שלה. הוא מציע לשלב את הדבורים בסביבת המחיה של האדם בעיר באמצעות ערכה מודולרית הממוקמת במרפסת הביתית. הערכות מספקות את צורכיהן הבסיסיים של הדבורים: מזון, מים ומקום מחיה, והשימוש בהן מעלה את המודעות לתופעה באמצעות המחשת התלות ההדדית בין האדם לדבורים. המזון של הדבורים בערכה – צמחים פורחים ומניבים – מקנה ערך מוסף למשתמשים, ובנוסף לכל, זה גם מעוצב פשוט ויפה. 

AIR BEE N BEES | גל יופה | הדמיות: ואל סטבליאנקו, סטודיו RENDER PLUS
AIR BEE N BEES | גל יופה | הדמיות: ואל סטבליאנקו, סטודיו RENDER PLUS

בועז עווד / OCEAN-3 מנחה: יואב זיו

המוצרים הבאים יכולים להיראות כמו עוד משחק ילדים מתוק, אך הרעיון העומד מאחוריהם חשוב ומשמעותי להורים, לילדים ובעיקר לסביבה. OCEAN-3 היא סדרת צעצועים המיועדת להעלות את המודעות של ילדים לפסולת בים, לעורר בהם אחריות לעתיד העולם והאוקיינוסים ולהפוך אותם מילדים שמשחקים באיסוף פסולת לילדים שאוספים פסולת בעצמם. היא מתוכננת לייצור מפלסטיק ABS מתמחזר, כך שגם כאשר לא תשמש עוד את הילדים הם יוכלו להשלים את המהלך החינוכי ולהעביר אותה למכל המחזור. כל מוצר מותאם לשלב התפתחותי מסוים, מגיל שנתיים ועד מעל לשמונה. הסירה שואבת לתוכה פלסטיק הצף במים, הכדור מסנן בין פסולת לחול והמסגרת היא מעין משקפת שדרכה אפשר לראות פסולת בתוך הים ולאסוף אותה. 

הרבה יותר ממשחק ילדים. בועז עווד. צילום: מיכאל שבדון
לאסוף פסולת באמצעות כדור. בועז עווד. צילום: מיכאל שבדון

דנה בן ציון / Rollsi – Electric Roller Skates 3.0 מנחה: גלעד דוידי

חיבור מהיר לאורבניות שמגיע בדמות כלי תחבורה לביש המיועד להתניידות מהירה ויעילה. הכלי תוכנן ועוצב בהתאמה לגוף האדם ולמשטח הנסיעה, באמצעות שימוש בחידושים טכנולוגיים המאפשרים התאמה לתנאי הדרך המשתנים. הפרויקט של בן ציון מהווה הצעת עיצוב להתייעלות במרחב העירוני שתוביל את המשתמש לחיסכון בזמן, בחיפוש ובתשלום על חניה, ותשפר את יעילות ההגעה מנקודה אחת לשנייה בתוך העיר, קצת כמו קורקינט, רק מגניב יותר. הכלי משלב שימוש באנרגיה חשמלית "ירוקה" ועיצוב מחודש של נעלי "גלגליות" גמישות המתחברות למשטח הנעה. הנעליים מתממשקות בקלות למשטח ממונע המאפשר שליטה במהירות התנועה. 

גלגיליות מודל 2021. דנה בן ציון
נעליים או גלגיליות? מה שמתאים לכם. דנה בן ציון.

טקסטיל 

רותם זיו / Jeans Al’Balat מנחים: יובל עציוני, מתי הראל

זיו מלבישה את הבית בג'ינס. היא מספרת שעוד מילדות הייתה גוזרת, תופרת ועושה דה קונסטרוקציה לחומר שהיא כל כך אוהבת. הפרויקט שלה בוחן שילוב בין שני עולמות חומר בעלי תכונות שונות: עולם הטקסטיל ועולם הבנייה שאותו בחרה בעקבות העיסוק של אבא שלה. היא מפרקת פרטי ג'ינס, פורמת, גוזרת, גורסת ומחברת מחדש תוך יציקה לתבניות שיוצרות סדרת אריחים ואובייקטים מגבס פולימורי למרחב הביתי.

בנייה וטקסטיל. רותם זיו. צילום: רוני כנעני
אפשר לשבת, וזה אפילו נעים. רותם זיו.
אריחי ג'ינס. רותם זיו.

רז הראל / ViVids מנחים: איש גבאי, גלי כנעני

הראל החליטה שבמקום להסיר שיער מהפנים, היא רוצה להוסיף לו מעט. הפרויקט שלה  מציג איך חיבור בין האביזרים למשתמשים יכול ליצור זהויות שונות, ייחודיות ומפתיעות. סדרת אביזרי הפנים שלה מבוססת על דגם אחיד של משקפיים ready made שבו היא שוזרת שיער סינטטי ויחד הם יוצר דיאלוג בין טקסטיל ותכשיט, השואל פעולות וערכים ויזואליים משני העולמות.

 

תוספות שיער. רז הראל. צילום: אחיקם בן יוסף
אמצעים להבעה עצמית ולתקשורת. רז הראל. צילום: אחיקם בן יוסף

ליטל בביצקי / חי צומח דומם מנחים: מתי הראל, יובל עציוני

פרויקט הטקסטיל של בבציקי נוצר מהתבוננות בגשרים מעוטרים בזרי פרחים. העיצוב התפתח, מתוך מחשבה על הגשר כמבנה גיאומטרי דומם ועל הפרח הצומח כתופעה זמנית אורגנית שעוברת מפריחה ויופי לקמילה. מכאן נוצר שילוב בין צורות גיאומטריות וציורי פרחים ידניים. חיתוך הפרח המצויר ופריסתו למשולשים, מחבר בין איור הפרח הידני למבנה הגשר הדומם, בין יופי רך לצורות ומבנים מאסיביים. בטכניקה של הדפסת טרנספר היא יוצרת חמש מערכות לבוש, תפורות מבדי רשת להדפסה, עליהם מצוירים פרחים באופן ידני, עדין ומדויק.

איזון עדין. ליטל בביצקי
ציור ידני. ליטל בביצקי. צילום: אחיקם בן יוסף
הפרויקט של ליטל בביצקי. צילום: אחיקם בן יוסף

תקשורת חזותית 

דקל הבי / תיאטרון "אהל" מנחים: דקל בוברוב, אפרת ניר

פרויקט חידוש תיאטרון ״אהל״ (1925-1969). התיאטרון המחודש שם לו למטרה להחזיר את הקהל הצעיר בני ה-25-40 לעולם התיאטרון. הבי מציע דרך חדשה, צעירה ועכשווית הנשענת על ערכי עיצוב היסטוריים ובאה לידי ביטוי בסדרת כרזות למחזות קלאסיים מקוריים בביצוע חדש. המחזות שנבחרו היו אלה שעיצבו את תרבות התיאטראות בארץ לאורך השנים ועוסקים במשברי זהות המאפיינים את שכבת הגיל של הקהל החדש.

להחזיר את הצעירים לתיאטרון. דקל הבי
דקל הבי

אולי יעניין אותך גם...