העיקר לנשום (צילום: Max Van Der Oetelaar / Unplush)

נינוחות ודריכות: 9 טרנדים לעיצוב הבית בעידן פוסט הקורונה

כולם מכירים את הבדיחה שמחילה במילים "קודם כל תירגעי". מסתבר שזה מה שכולנו מחפשים - שקט נפשי ולהיות מוכנים לכל תרחיש

תארו לכם שלפני שנה, או פחות אפילו, מישהו היה שואל אתכם את השאלות הבאות: מה היה קורה אילו הייתם נאלצים להיסגר במשך חודשיים בבית? מה לדעתכם זה יעשה להרגלים שלכם? ואיך כל זה עשוי להשפיע על הקשר שלכם עם הבית ואפן התכנון, העיצוב והסידור שלו?

אין כמו בבית (צילום: Anastasiia Chepinska / Unplush)

כל זה בטח היה נראה לכם הזוי ומוזר. אבל, בינתיים, כמחצית מאוכלוסיית העולם חוותה שבועות ארוכים של בידוד ביתי והושפעה, כך או אחרת, מהמצב הדמיוני – אמיתי הזה שנכפה על כולנו. ההשלכות העמוקות של הסיטואציה, לא יחמקו מאיתנו  וכולנו עוד צפויים לפגוש בהן בעתיד.

בינתיים, ורגע לפני הכניסה לסגר שני, אם אנחנו מסתכלים על הקשר שלנו עם הבית, ללא ספק חלו בו שינויים. אנשי מקצוע ומעצבים, כבר מציינים שבעתיד הקרוב והרחוק, נראה שאנשים יבינו יותר לעומק את החשיבות שיש לעיצוב פנים טוב. עוד הם יבינו את העובדה שמטרת עיצוב הבית היא לא רק לעשות אותו יפה, אלא היא לגמרי עניין של איכות חיים ושל החדרת רווחה גופנית ונפשית לסביבת המגורים ולסדר היום.

נעים ונוח (צילום: Avi Naim / Unplush)

עדיין לא רשומים לניוזלטר של LEGIT? זה בדיוק הזמן להקליק

כשסוקרים את הדעות של מומחים בעולם, מגלים רשימה מובחנת של טרנדים שהם תוצאה ברורה של עידן הקורונה ושרק ילכו ויתחזקו בשנת 2021 ואחריה. בחרנו כמה מהבולטים שבהם:

חלוקה מחדש

תוכניות הבתים עשויות לקבל תפנית באפן שבו החלל הציבורי, שנחשב בגדר 'מאסט', יצומצם לטובת יותר חללים פרטיים. ככל הנראה, נראה בעתיד יותר מבואות שידגישו את המעבר בין חוץ לפנים וישמשו חיץ בין החוץ הלחוץ והפנים המרגיע. וכן, נראה אזורים חדשים שיוקדשו להפרדת פעילויות כמו בישול, בידור ומנוחה.

חיץ בין פנים וחוץ (צילום: Douglas Sheppard Unplash)

ליתר ביטחון

אזורים חדשים בבתים יוקדשו להרגלים חדשים. שירותי המשלוחים, שהתרגלנו לאחרונה להשתמש בהם יותר, עשויים להוביל למשל ליצירת אזור מיוחד למשלוחים לפני הכניסה לבית. במקום הזה, אפשר יהיה לפרוק ולפתוח חבילות ולהשאיר את המארזים בחוץ. בנוסף, יכול מאוד להיות שכוחם של המזווה ומקומות האחסון יגבר מאוד שכן רבים יעדיפו להיות מצוידים גם בשגרה.

אזור למשלוחים מחוץ לדלת (צילום: 5Elements Digital / Unplush)

עוד בעניין הזה, ייכנסו טכנולוגיות שיאפשרו לכל בית להוות יחידה אוטונומית ברת קיימא שבה אספקה עצמאית של מים, חשמל ומיזוג. מרחיקי הלכת, יצרו יחידות אוטונומיות בתוך הבתים, שיוכלו לעמוד בפני עצמן במקרי חירום או אם חלילה בן משפחה ידבק בנגיף כלשהו ויצטרך לשהות בבידוד.

אנרגיית השמש (צילום: Margot Poliner / Unplush)

לחבק את הנינוחות

מנוחה היא מצב פיזי המנוגד כביכול לטבע האדם שחש צורך להיות פעיל ולעשות משהו. אימוץ הנינוחות כחלק משגרת היום הביתית החדשה, תתגלה כפעולה שמביאה בעקבותיה יצירתיות ואנרגיות מחודשות. כתוצאה מכך, אזורים בבית שהם בבחינת מקום מסתור או מפלט, יהפכו מאוד מבוקשים. בין היתר, יתחילו לצוץ יותר מרבצים, פינות קריאה ואזורי תחביבים, התבודדות ומחשבה.

פשוט להרגע (צילום: Anthony Tran / Unplush)

עבודה מהבית

ללא ספק, אחד הנושאים המדוברים בהקשר של עיצוב בחודשים האחרונים. אמנם מדובר במצב שהחל מאילוץ, אבל אין ספק שלאט לאט, עבור רבים, הוא יהפוך לנורמלי החדש. אלא שלאט לאט, המשרדים הביתיים לא יהיו יותר ארעיים, אלא יוקדשו להם חללים ייעודיים שיאפשרו את ההפרדה בין שעות עבודה ומנוחה. בנוסף, הם יתוכננו כך שיהיו נוחים, שתהיה בהם תאורה נכונה, מקומות אחסון, אקוסטיקה ורקע אסתטי ומוקפד לשיחות הזום.

רקע אסתטי לשיחות זום (צילום: Paige Cody / Unplush)

העיקר הבריאות

הבתים יהפכו לחללים בריאים יותר כתוצאה מהמודעות הגוברת להיגיינה וחיטוי. כל זה יגיע בצורת טכנולוגיות חדשות שבהן מטהרי אוויר, מוניטורים לאמידת איכות האוויר ופילטרים לאוויר ולמים. עוד אלמנטים בהקשר הזה, יהיו חיפויים אנטי בקטריאליים, מערכות ניקוי עצמי כחלק בלתי נפרד מארונות, טקסטיל קל לניקוי, מנורות אולטרה סגולות למניעת וירוסים ובקטריות, אסלות חכמות וכדומה.

טכנולוגיות חכמות

טכנולוגיות חכמות, הנשלטות באמצעות קול, יחסכו נגיעה מיותרת במכשירים ורהיטים. לאחרונה, דובר על זה יותר ויותר בהקשר של מעליות משותפות למשל. מערכות הנשענות על קול ודיבור, ייכנסו חזק גם לבתים של פנסיונרים כך שיוכלו להיות בקשר ולהזעיק עזרה בשעת הצורך.

טכנולוגיות חכמות (צילום: Owen Beard / Unplush)

גנן גידל

באפן וודאי נראה חזרה לגינון ועציצים ולצורך בפינות ירוקות שיבואו בדמות גינות קטנות ומרפסות. כמו כן, נראה גם הרבה גינון ורטיקלי דקורטיבי וחממות ביתיות בהן יצמחו תבלינים, ירקות ופירות. דגש חזק יושם גם על החדרת אוויר ואור טבעי לבתים עד כדי שמש ישירה לטובת חשיפה מרבית לויטמין די החשוב.

תבלינים ביתיים (צילום: Markus Spiske / Unplush)

פחות הוא יותר

כיצורים אגרנים, נתחיל לגלות שאפשר לחיות עם פחות, שלקהילה יש ערך רב ושחשוב להיות רגישים יותר לסביבה. במקביל למודעות בנושא קיימות, אנשים ישתדלו לרכוש יותר תוצרת מקומית במטרה לחזק את כלכלת המדינה בה הם גרים ולהימנע משינוע מיותר.

לצרוך פחות (צילום: Edward Howell / Unplush)

הגוונים של מונה

ובאילו גוונים נצבע את כל השינויים שהוזכרו? כולנו כבר יודעים שגוונים טרנדיים הם תמיד תולדה של המצב בעולם ושל מצב והלך הרוח הגלובלי. הפחד והדאגה שזרעה הקורונה אצל רבים כל כך, הביאה לצורך להתעטף ברכות ובהתאם, גם לבחור בגוונים נעימים ומעוררי ביטחון. גוונים עדינים ורגועים, שמקורם בטבע בעיקר, יכנסו חזק וישרו שלווה ושקט נפשי על הדיירים. מכירים את חבצלות המים של הצייר קלוד מונה? זה בדיוק הכיוון.

אולי יעניין אותך גם...